Permalänk
Medlem

Mitt nätverk...

Hej,
Jag har ett problem som är mig övermäktigt. Jag kör nätverk, eller försöker, mellan två av mina datorer, en med XP och en med Win 98 SE. Jag får inte detta skit att fungera. Finns det någon som har tips om var jag kan söka info om att få detta att fungera. Jag blir knäpp

Visa signatur

Pepper

Permalänk
Medlem

fel forum kategori

Vill bara säga en sak - du kommer nog aldrig få nätverket att funka bra mellan 2 olika operativsystem. Installera xp på den andra!

Permalänk
Medlem

jag kör med 98 och xp i samma nätverk utan problem, beskriv problemt lite mer så kanske vi kan hjälpa dig

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
fel forum kategori

Vill bara säga en sak - du kommer nog aldrig få nätverket att funka bra mellan 2 olika operativsystem. Installera xp på den andra!

Varför ens yttra dig när du inte vet nåt om det du pratar om?
Klart det funkar mellan Win98 och WinXP allt handlar om konfiguration. Hur du ställer in ditt nätverk.
Vad är det som inte funkar Pepper68?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Re: Mitt nätverk...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepper68
Hej,
Jag har ett problem som är mig övermäktigt. Jag kör nätverk, eller försöker, mellan två av mina datorer, en med XP och en med Win 98 SE. Jag får inte detta skit att fungera. Finns det någon som har tips om var jag kan söka info om att få detta att fungera. Jag blir knäpp

Du behöver inte göra speciellt mycket för att få det att funka egentligen. Se till att båda datorerna ligger i samma IP-nät... Exempelvis 192.168.0.X, med en nätmask på 255.255.255.0.
Du skriver inte hurvida datorerna är kopplade till en router som skickar ut IP-adresserna via DHCP, eller om du bara har en switch du kopplar dem i. I det senare fallet måste du ställa in IP-adresserna manuellt.

När det sedan gäller file-sharing i Windows så måste du se till, speciellt i Windows 98, att du har ett konto med samma användarnamn/lösenord som du har i XP-maskinen.

Funkar det inte med ovanstående så får du nog skriva lite mera information om vad ditt nätverk består av, utöver två datorer med Windows 98 och Windows XP i.

//Kaptens