Permalänk
Medlem

Dragning av vattenkylning?

Vart sugen på att ändra från luft till vattenkylning på min låda jag ska bygga. Har gjort en skiss här: http://putfile.com/pic.php?pic=11/31213585220.jpg&s=x11
Bilden är inte exakt som det ska sitta, snabbgjorde den nyss allt ska sitta närmare mobot och en av fläktarna i taket kommer att suga eller blåsa genom radiatorn. Dom vatten "rör" som är på bilden ska va slangar men sketchup är lite begränsat
EDIT(igen): Såg nu att Seltz pumpen ska helst va dränkt så pumpen kommer sitta i tanken och inte ovanför som på bilden

Har läst att man kan sätta grejorna lite hur som helst men jag hade tänkt klocka min kommande opteron så mycket jag kan så jag undrar om jag ska ändra dragningen för att få bättre flöde/cirkulation (samma sak?) eller kylning. Vad jag har läst så är det bäst om man har tanken på högsta punkten för att undvika luft i systemet men eftersom radiatorn kommer sitta i taket och tanken kommer troligtvis va lägsta punkten, om jag inte kyler chipset också, så går det väl lika bra med en T-koppling?

Ska göra allt utom radiatorn och pumpen själv, pumpen kommer bli en Hydor Seltz L30.
Tanken kommer jag svetsa ihop av alu, men jag har läst att en flödes indikator kan sänka flödet genom systemet. Är Seltz pumpen stark/bra nog att förhindra detta eller borde jag tänka ut nån flödesindikator att sätta i tanken och sätta dit ett plexi fönster?

Har gjort en tråd om hur stort man bör göra cpu blocket men ingen verkar veta så jag undrar fortfarande EDIT: Jag undrar alltså hur bred/lång/hög den ska va, har ingen s939 HS att mäta från

Kom gärna med förslag, både på lådan och kylningen

Permalänk
Medlem

cpu blocket ska ju vara så stort så det täcker heatspreadern på CPUn, dock tror jag inte att du får så bra prestanda om du gör det själv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nja kanske inte det men det blir billigt Får se hur bra det blir, blir den riktigt kass så har jag ju bara lagt ut pengar för koppar biten om ens det, har jag tur hittar jag en gratis på gamla jobbet imorn

Jo den ska ju täcka HS:n på cpu:n men hur stor är DEN? Har inte råd att köpa nya systemet än så jag sitter fortfarande på min k7:a nu men jag hade tänkt göra vattenkylningen så fort som möjligt så jag kan testa den och fixa alla fel innan jag ska kyla på riktigt

Men tack för att nån orkar ge mig svar iaf ^^

Permalänk
Medlem

Du skall inte under några som helst omständigheter blanda koppar och aluminium i ett vatten buret system!!!

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

Jag är lite skeptisk till det här "göra det mesta själv", men visst kan man så ska man! Men kan man inte bör man nog inte försöka göra alla delaran själv utan köpa någon sorts"kit" eller liknande. T.ex slangar och nipplar m.m. kan vara svårt att få lika bra som köpta. Men jag kan ju inte annat än att önska dig lycka till och hoppas på massvis med bilder på arbetet och färdiga produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Du skall inte under några som helst omständigheter blanda koppar och aluminium i ett vatten buret system!!!

Ok, tack för varningen Läste om att man inte skulle blanda nåt med koppar i kylningen men jag läste väl fel, därför trodde jag alu gick =/ Får väl hårdlöda en plexi tank då

@ nisse Jo jag ska ju inte göra ALLT själv Jag menade hårdvaran om man kan säga så, tank, pump, flödesindikator(kanske) och olika block, hade funderat på att fixa en egen sorts radiator typ men det är fan enklare att bara plocka en från jobbet ^^ Det jag ska köpa är pump, slangar, nipplar och sen så kommer jag nog få tag i radiator och allt annat material gratis. Pumpen ska jag både köpa och göra Den jag ska tillverka själv är bara för att testa om det går att göra en som är någorlunda funktionell, t ex att kyla mammas gammla xp 1700+.

Bilder kommer, men det kommer ta ett tag Vid jul borde jag ha alla grejor hemma och det mesta arbetet klart.

Permalänk
Medlem

pumpen måste nog vara under tanken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
pumpen måste nog vara under tanken.

Vet att det vart liiiite mycket text att läsa men jag skrev en edit om det där

"EDIT(igen): Såg nu att Seltz pumpen ska helst va dränkt så pumpen kommer sitta i tanken och inte ovanför som på bilden =)"

_________________________________________________________

Edit: (Fan va jag edit:ar =D) Kan man ha så att radiatorn sitter där dom 2 hålen i taket är på bilden och dra ut värmen därigenom från mosfets, ram och nb med dom 2 120mm fläktarna som ska sitta där eller blir det för varmt då?? =/ skulle va jäkligt smidigt men blir det för varmt är det ju ingen ide. Luften i lådan ligger på ca 27c med min k7:a nu men det borde väl va ungefär likadant på en s939? Den här är klockad från 2 till 2,3 och 1,7v.

Grafkortet ska "kapslas" in och få egen kylning bestående av en 92 mm som blåser ut under kortet, har moddat en IceQ kylare, man förstår om man ser den

Permalänk
Medlem

Vill du bygga billigt och enkelt så skippa tanken, och kör på T-kors istället, lite omständigare att fylla och lufta, men inte så det stör. Sedan som föregående talare påpekade så suger inte pumpen in vatten, därav kan du inte ha den ovanför tanken. Pumpen måste få direkt vattentillförsel, alltså skall du ha den under tanken eller horisontellt placerad med tanken.
Ja, du kan ha radiatorn i taket.

Permalänk
Medlem

Jag citerade mig själv i förra inlägget så jag tänker bara säga det en gång På Hydors hemsida står det att den är "For submersible and external use." och i en annan tråd så såg jag att den kan läcka om man kör den torr och det spar ju plats om jag kör den i tanken därför tänker jag göra det, och plats har jag i.o.m att jag kör p180 stuk med en nedre kammare med psu och hdd:s. Tanken kommer ju ändå inte vara större än att pumpen får plats + vatten nog så den är halv täckt kanske. Eftersom jag även gör tanken själv och i värsta fall får betala lite för materialet så tror jag ändå det blir billigare än att köpa en T-koppling (En Y kostar 30 kr, orkade inte leta mer).

När du sägar att jag kan ha radiatorn i taket, menar du då att det går bra att ha den ovanför mobot utan större värme ökning på vattnet (max 5C)?

Permalänk
Medlem

Du vet väl att Hydor L:30an blir ganska varm? Har själv haft två sådana.
Lägger du pumpen i tanken så överför du mer värme till slingan än om du har den utanför. Att ha radiatorn i toppen medför inte någon större värme ökning, viktigast är däremot att du får ut all luft ur den, eftersom den kommer att vara högsta punkten i systemet.

Permalänk
Medlem

Nej det visste jag inte, hur varm blir den egentligen? Finns det nån tråd om det?(Ska själv söka strax) Klarar inte radiatorn att kyla även värmen från pumpen innan vattnet kommer till cpu blocket? Kommer att ha 2 st 120 fläktar som drar ut från radiatorn så förhoppnings vis räcker det så jag kan ha pumpen dränkt, säkrast så om den skulle läcka

Jag kommer att köra systemet utanför chassit först för att försöka få ut så mycket som möjligt av luften innan jag sätter in den och sen så kanske jag sätter en T-koppling innan så det som kommer med från tanken samlas där.