Permalänk
Medlem

WLAN med större antenn...

Hade ett litet wlantest med en lite större antenn.
http://sidde.lokalen.org/wlan/

Är det några andra som lekt endel med antenner och fått fram bra resultat?

Vi(Jag, VaCUm och Luff) håller på att bygga en helixantenn nu för att testa också. Se om vi klarar att bygga en enkel antenn.

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att se hur helixantennen presterar.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Skaplig skillnad det där

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det beror på att det är en skapligt o-liten antenn

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Byggde en sån där Can-Tenna typ, med en hundmatsburk. Gick inte så bra, men jag tror jag gjorde något fel.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Skall vara feta antenner istället för cantennas

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

alltid lika kul med bilder

måste ha kostat den där

Permalänk
Medlem

En polare hade radiolänk och hade lite dålig mottagning. Han fick då den där antennen. När han sa upp sitt abb där glömde hans ISP att ta tillbaka den. Nu några år senare fick vi den + fet kabel + ett Orinoco-kort med PCI-adapter.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

ett "grillgaller" (antennen) har jag också liggandes (kvar sedan jag körde med uppkoppling via radiolan)

kanske skulle ut å pejla lite... men jag har inget PCMCIAkort med externt uttag

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ett "grillgaller" (antennen) har jag också liggandes (kvar sedan jag körde med uppkoppling via radiolan)

kanske skulle ut å pejla lite... men jag har inget PCMCIAkort med externt uttag

Är man lite händig så brukar det inet vara några problem att öppna den yttersta kåpan och löda dit ett eget litet uttag för en extern antenn. Har du ett väldigt vanligt kort så finns det säkert någon bra anvisning om hur du kan gå tillväga på någon wlan-sidan. Har sett det flera ggr.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är riktigt imponerad. Det är när man ser sånt här man förstår värdet av en telefon med wlan

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Måste säga att jag är riktigt imponerad. Det är när man ser sånt här man förstår värdet av en telefon med wlan

Ska du springa runt med den där antennen på stan eller?

Permalänk
Medlem

Fin tanke
Tänkte mest på att det verkar finnas full täckning i hela stan ifall man behöver komma åt internet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Drog in till sundsvall på en 99mac forumträff ikväll. Var och kollade in lite wlan på Norra Berget. Fick in 169st olika wlan direkt
VaCUm hade ju varit så smart att tagit med antennen i bilen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Drog in till sundsvall på en 99mac forumträff ikväll. Var och kollade in lite wlan på Norra Berget. Fick in 169st olika wlan direkt
VaCUm hade ju varit så smart att tagit med antennen i bilen...

http://sidde.lokalen.org/me/me_and_99mac_in_sundsvall.jpg
http://sidde.lokalen.org/wlan/temp/169.png

Riktigt imponerande måste jag säga, hur stor effekt har du på den där?
Kommer inte ihåg var gränsen går för hur mycket effekt man får sända med utan att ansöka om tillstånd.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt. Den är i alla fall stor och den etikett som sitter på den är i princip oläsbar. Man kan gissa att den är är nära gränsen (eller strax ovanför).

Den användes tidigare för en radiolänksanslutning och det var minst 3 km mellan antennerna då.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Minst hälften är inte WEP skyddad?

Antar att dom då har samma lösen på sin w-lan router

Permalänk
Medlem

tycker det är ritkigt coolt det här mer sånt vill jag se !!!

Permalänk
Medlem

Drog ut en lista i textformat under tiden där uppe på berget...
http://sidde.lokalen.org/wlan/pics/list.txt

Där är det sorterat också... Många som kör default, wireless, netgear etc. De har oftast inte wep och inget annat skydd heller. Det gick kanonbra att surfa där uppifrån.

Edit: Fixade adressen lite.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Drog ut en lista i textformat under tiden där uppe på berget...
http://sidde.lokalen.org/wlan/temp/list.txt

Där är det sorterat också... Många som kör default, wireless, netgear etc. De har oftast inte wep och inget annat skydd heller. Det gick kanonbra att surfa där uppifrån.

Lite skrämmande men inte direkt chockerande att det finns så många oskyddade nätverk.
Lär ju bli svårt att spåra ifall nån skulle få för sig att köra en ddos via de där nätverken.

Inredning i bly, någon?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Nog för att den antennen hittar alla nät, men hur många fungerar där uppe ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zLask
Nog för att den antennen hittar alla nät, men hur många fungerar där uppe ?

Vad menar du fungerar? MAC-adresslås och WEP stoppar en endel. Men alla som är öppna fungerar i stort sätt.
Finns säkert ett antal som inte fungerar, men de flesta har signalstyrka på över 10 i det där programmet. Och då går det att surfa utan problem. Alltså med relativt hög fart, över 20KB/s allafall. Många ligger uppemot värdet 30 i det där programmet. Det brukar ge hastighet på ca 200-300KB/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vad menar du fungerar? MAC-adresslås och WEP stoppar en endel. Men alla som är öppna fungerar i stort sätt.
Finns säkert ett antal som inte fungerar, men de flesta har signalstyrka på över 10 i det där programmet. Och då går det att surfa utan problem. Alltså med relativt hög fart, över 20KB/s allafall. Många ligger uppemot värdet 30 i det där programmet. Det brukar ge hastighet på ca 200-300KB/s

hur långt är det från där ni står på berget ner till stan?
ska själv bygga en biquad med paraboldisk så fort jag åker hem....

Ska bli intressant att se hur långt man kan nå med en sån där antenn.

föresten ni vet inte hur stor gain eran riktantenn har?

Permalänk
Medlem

Re: WLAN med större antenn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hade ett litet wlantest med en lite större antenn.
http://sidde.lokalen.org/wlan/

Är det några andra som lekt endel med antenner och fått fram bra resultat?

Vi(Jag, VaCUm och Luff) håller på att bygga en helixantenn nu för att testa också. Se om vi klarar att bygga en enkel antenn.

Går det även att modifiera ett pc-card (DWL-610) till en laptop för att sätta på en extra antenn?

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Drog in till sundsvall på en 99mac forumträff ikväll. Var och kollade in lite wlan på Norra Berget. Fick in 169st olika wlan direkt
VaCUm hade ju varit så smart att tagit med antennen i bilen...

http://sidde.lokalen.org/me/me_and_99mac_in_sundsvall.jpg
http://sidde.lokalen.org/wlan/temp/169.png

konstig fråga kanske, men står datorn direkt på snön?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Re: Re: WLAN med större antenn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Går det även att modifiera ett pc-card (DWL-610) till en laptop för att sätta på en extra antenn?

MvH

går gör det väl men det är nog lite knepigt,
menar pmcia kort är ju inte direkt enkelt byggda och väldigt kompakta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
konstig fråga kanske, men står datorn direkt på snön?

Nepp... faktiskt inte. Det står på mitt fordral.
Tucano Second Skin.

Permalänk
Medlem

nån som vet vad antennen (grillgallret) på bilden har för märke och vilken signalförstärkning den ger?

och hur går det med helixantennen?

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta hur det har gått med helix-antennen. Har det blivit nåt med den?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det har inte blivit något alls utav helixantennen ännu. Inte varit så mycket tid över tyvär.