Ny speldator opteron 144 kom me tips!

Permalänk
Medlem

Ny speldator opteron 144 kom me tips!

Har tröttnat på min celeron 2.6GHz nu och amd64 verkar ha blitt dyrare när dom bytte kärna :S

sen såg jag opteron och det blir till och med billigare och sen kan man säkert minst klocka den till ungefär 2.5GHz

va tycker ni om denna riggen behöver jag byta ut något ?

Processorn:
Opteron 144 Pris 1300~kr
(bryr mig inte om stepping tar den billigaste och hoppas på det bästa annars räcker 2.5GHz som alla bör klara)

Moderkortet:
MSI K8N NEO2-FX nForce3 s939 Pris 860kr
(Vill ha agp och det verkar vara en bra oc bräda)

Minnen:
Har ingen aning om vilka minnen jag ska ha kom gärna med tips
helst billiga men ända helt ok minnen. Får max kosta 1400kr

Grafikkortet:
eftersom agp håller på att dö ut lite så finns det ganska billiga x800xt och 6800U så jag köper ett sånt begagnat kort för
runt 2500kr

Hårddisk och dvdbrännare och chassie och nätagg behåller jag från den gammla.

Summan blir 4600kr utan minnen vill helst inte gå över 6k

Permalänk
Medlem

Vad skulle du tro om detta minne? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRAD400X... När jag letade minnen till min speldator, fick jag rekomendationer om dessa. Jag valde dem dock inte eftersom jag var ute efter 2x1024.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Köp ett Asrock Dual-SATA2 eller vad det heter, det moderkortet har både AGP och PCI-E anslutning, dessutom är det billigare än det du valde: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL .

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Asrock mobot med. Då får du som sagt både och

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Köp ett Asrock Dual-SATA2 eller vad det heter, det moderkortet har både AGP och PCI-E anslutning, dessutom är det billigare än det du valde: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL .

Är det mobot bra då sysrtemet kommer öcverklockas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte att asrock kortet funkar så bra att klocka med.. Hur är minnena Frantic länkade till ? duger dom ?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ge er 11k att bygga en ny dator för baserat på Opteron 144 eller 146 hur skulle den se ut då? Klockvänlig och spelvänlig.

Kommer klocka den, kommer lira på den, sitta i photoshop och en hel del webdeisgn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

l0bster: Om du volt- och biosmoddar ASRock så går det att komma upp i 300 mhz HTT stabilt iaf, förutsatt att du fått en stepping/vecka som vill det..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

asrockkortet funkar jättebra att klocka med enl alla tester. men använd ocwb bios 1,1, då kommer du upp i enl andra runt 320 HTT. annars är det låst vid 278.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
asrockkortet funkar jättebra att klocka med enl alla tester. men använd ocwb bios 1,1, då kommer du upp i enl andra runt 320 HTT. annars är det låst vid 278.

hmm. vet inte vad jag ska säga men. OCW biosen är upplåsta på HTT sidan. 400 är uppnått. Alla uton OCW3 är upplåsta. Sen är det låst vid 274 i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Måste också rekommendera Asrock kortet:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
Tror inte att asrock kortet funkar så bra att klocka med.. Hur är minnena Frantic länkade till ? duger dom ?

Killen som rekommenderade dem till mig sa att de fungerade bra, gick att klocka en del också.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤