Mer analys av Sonys DRM

Permalänk
Melding Plague

Mer analys av Sonys DRM

<font style="font-size: 10pt"><b>Mer analys av Sonys DRM</b></font> <small class="small">tisdag 15 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sonys situation blir bara värre och värre. Om man vill avinstallera Sonys rootkitkopieringsskydd måste man som tidigare rapporterat ladda ner en ActiveX-komponent från Sonys hemsida. Först får man fylla i <a href="http://cp.sonybmg.com/xcp/english/uninstall.html" target="_blank">flera formulär</a> på Sonys hemsida. Efter det får man ett epost med en länk till ett program, en ActiveX-komponent, man måste installera. När man installerat det här programmet kan man ladda ner programmet som avinstallerar kopieringsskyddet. ActiveX-komponenten avinstallerar inte sig själv utan den ligger kvar i systemet efter kopieringsskyddet avinstallerats.
<br />
<br />Problemet är bara att ActiveX-komponenten är minst lika allvarlig, om inte farligare, än själva kopieringsskyddet. En finsk programmerare har upptäckt att man kan starta om en dator med ActiveX-komponenten installerad enbart genom att gå in på en hemsida. Det verkar även som att komponenten gör det möjligt att installera vilka program som helst på en påverkad dator, enbart genom att gå in på en hemsida eller läsa ett HTML-epost. Den finska programmeraren har även upptäckt fler upphovsrättsbrott i Sonys kod, bland annat används kod från programmet mpglib vilket bryter mot tillverkarens upphovsrätt och licens.
<br />
<br /><a href="http://hack.fi/~muzzy/sony-drm/" target="_Blank">Klicka här</a> för mer information. <a href="http://www.sysinternals.com/blog/" target="_blank">SysInternals</a> har även en längre sammanfattning.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur dåligt kan det gå för Sony nu tro?

Permalänk
Medlem

Mycket är väll iofsig en hype just nu men sony är ju uppenbarligen beredda att göra vad som helst...

Permalänk
Medlem

Alltså, fan... hur kan någon vara så dum? Jag gissar att en del huvuden kommer att rulla...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Mycket är väll iofsig en hype just nu men sony är ju uppenbarligen beredda att göra vad som helst...

Hype? Det här är ett riktigt, verkligt problem.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Haha, vad sjutton håller dom på med? Varför fixar dom inte bara en ordentlig avinstalerare, fattar dom inte att det bara blir värre?

Permalänk
Medlem

Skall man skratta eller gråta. Helt ofattbart! När skall detta ta slut?

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Haha, vad sjutton håller dom på med? Varför fixar dom inte bara en ordentlig avinstalerare, fattar dom inte att det bara blir värre?

De är amerikaner.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

....HAHAHAHAHHAAHA

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Bara fler orsaker till att inte köpa musik skivor..

Permalänk

Jahapp, vad ska vi läsa om sony resten av veckan då? ;)s

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt...
Man skulle kunna tro att flera andra företag också har liknande program? Nu får dem nog bråtton att dölja alla spår av det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
De är amerikaner.

Helt klart Amerikaner................ det måste det vara.

Knappast Sony i Japan.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Humor detta

Permalänk
Medlem

Hoppas någon amerikan stämmer SONY.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sony <3

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

AJ aj aj aj... Denna historia blir bara gräsligare hela tiden.... Verklar inte finnas någon hejd på detta

Permalänk
Medlem

Swec borde starta en ny avdelning: "Veckans Sony"

men så har det fått rejäl "badville" och sen fått ta bort skydden igen. 110% förlust liksom, bra jobbat!

hade jag bossat på Sony hade den Amerikanska delen av koncernen belagts med fullständigt indragna beslutsrättigheter vid det här laget.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

ojojoj haha fyfan alltså, vad tror ni nästa steg blir? en patch till patchen till patchen till olagligt kopieringsskydd och alla program/patchar i sig har dom inte själva rättigheter till? eller har jag fattat det hela fel..

Permalänk
Medlem

Sony är i mina ögon ett skämt som man inte kan ta i med handskar på sig ens och då pratar jag även om deras varor för PS3 har tydligen i sitt patent beskrivet en teknik för att kunna binda skivan som spelet ligger på till bara den maskinen vilket innebär om det används att kidzen inte kan ta med sig skivan till en kompis för att spela där utan måste även släpa med sig sin spelkonsoll.

Permalänk
Medlem

Haha,, det är ju patetiskt. Skrämmande med förståss.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sony är i mina ögon ett skämt som man inte kan ta i med handskar på sig ens och då pratar jag även om deras varor för PS3 har tydligen i sitt patent beskrivet en teknik för att kunna binda skivan som spelet ligger på till bara den maskinen vilket innebär om det används att kidzen inte kan ta med sig skivan till en kompis för att spela där utan måste även släpa med sig sin spelkonsoll.

Precis mina tankar!

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag tror så klart att allt detta kommer att skada SONYs rykte
Men problemet är att folk glömmer VÄLDIGT fort, och efter en stämning och lite böter så tror jag folk (iaf allmänheten) kommer ha glömt det om högst 6 månader

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som vill ladda ner Sony Connect (SonicStage) 3.2 från http://www.download.com/Sony-Connect-SonicStage-/3000-2141_4-... ? Läs användarnas intryck först då några inte har kunnat lyssna på tidigare inlagda mp3filer pga detta program. Hmm Sony var vill ni gå idag :D.

Permalänk
Medlem

Haha!! Go Häxxor Finnar!! FY FAN vad jag blir förbannad på Sony, jag tänker bannemej bojkotta alla Sonys produkter tills det att de fixar till den här skiten. Jag uppmanar alla att göra likadant!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Avstängd

Vad är nästa drag? Nån "råkar" göra om activeX-kontrollern så den tar över alla msn-klienter och skickar länkar till installation av kontrollern till alla på listan osv osv osv. Aja tur man inte har å göra med de pappskallarna ivf.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Alltså musikindustrin verkar ju lösa ladda-ner-musik-olagligt-från-internet-problemet på en ANING FEL sätt eller vad säger ni?
Istället för att göra det enklare för folk att kunna köpa mp3'or lagligt och effektivt så gör dom allt krångligare, dessutom har dom varit så dumma att dom försökt sig på problemet genom att härma trojaners sätt att fungera, DESSUTOM har dom SNOTT KOD till deras förbannade trojan-wannabe-program. Snacka om att bita sig i pungen! Två gånger dessutom! >.<

Hoppas dom blir stämda åt helvete och konkar, blir nog en smutt varning till andra företag som ens funderat på å göra något liknande.

Permalänk

sony gräver sin grav

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

Personligen tror jag att ALLT detta kommer att vara glömt när lanseringen av PS3:an kommer.
Ingen kommer att tveka 2 sekunder.

Tyvärr...