Permalänk
Medlem

Hårddisk problem. dma_intr

Stött på ett mycket olustigt och tidsödande problem.
Försöker få igång min serverburk som består av följande härdvara

Moderkort: Asus P2B-D BIOS 1014 Beta 3
Ramminne: 1x256 & 1x64 just nu.
Processor: 2xPII 400Mhz
Grafikkort: Nått pci
Nätverkskort: 3com 3C905B-TX FAST ETHERLINK XL PCI
Hårddiskar: 2x10GB Seagate (fd Xbox hdd)

Problemet är följande
Hur jag än bär mig åt så rapporterar kernel följande på hda:
hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: dma_intr: error=0x84 [ DriveStatusError BadCRC }

Detta spottar den ut 4ggr och sedan kommer

ide0: reset: success

Jag har skiftat mellan olika IDE kablar, tagit ur nätverkskort, bytt plats på hårddiskarna, uppdaterat bios från 1013 till senaste 1014 Beta 3 utan någon förändring.
DOCK! När jag kör med enbart 2 partioner på ide0 så blir det inga fel. Fler partioner än 2 (swap och /) så får jag detta felmeddelande. Plockade även över diskarna i en annan dator med ett annat moderkort, dock samma chipset så fungerar det utan problem.
Kliar mig kraftigt i huvudet nu. Diskarna är det INGET fel på då de fungerar klockrent i den andre burken.

Är tänkt att köra Debian 3.1 Sarge på denna burken, har provat med slackware också men det blir samma fel där.

Är det så illa att ide0 är kass på nått sätt, eller går det att komma runt detta på nått säkert sätt? Vill inte gärna att en disk lägger av sen när burken väl är uppe och snurrar.

Kanske måste jag komplettera med ett löst IDE kort och köra på det istället?

Att köra på den andre datorn är inget alternativ i längden eftersom det är min utvecklingsburk, och att ha en smpmaskin som bara står känns lite bortkastat.

Edit:
Har lekt lite med hdparm och kommit fram till att ide0 körs i udma1 medans ide1 kör udma2.
Tvingar jag sedan ide0 till udma2 får jag en massa crcfel och den går tillbaka till udma1
Varför vill inte ide0 vara med och leka i udma2? I BIOS så är alla dma inställningarna satta på AUTO.

Edit2:
Provade att ha hårddisken (ide0) på en egen strömsladd, dvs ingenting annat som drar ström på samma kabel. Och nu funkar det helt plötsligt?
Kan det ha varit så enkelt att strömmen inte räckte till när jag hade 2 hårddiskar på samma strömkabel, eller "fixade" jag det bara genom att sticka in handen i datorn?