Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Linux på bärbar: Vilka drivrutiner behöver jag?

Permalänk

Installera Linux på bärbar: Vilka drivrutiner behöver jag?

Jag funderar på att installera Ubuntu på min Acer-laptop (eller rättare sagt, skoldatorn), men jag har några frågor om drivrutiner som jag skulle behöva ha svar på innan.

- Behöver jag drivrutiner?
- Vilka behöver jag och
- var hittar jag dem?

Om det hade varit ett standardfall, med ett vanligt moderkort och ett Geforce 6xxx hade det såklart varit lättare, men den här datorn är ju verkligen "retail". De komponenter som får mig att undra mest är följande:

- Intel 855GM chipset
- Intel PRO/Wireless 2200BG (802.11 b/g WLAN)

En Intel Centrino alltså, hela namnet är Acer TravelMate 292LCi .

Jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde reda ut det här för mig, ännu bättre om någon hittade alla drivrutiner jag behöver - för det här är egentligen det enda som hindrar mig från att ta steget

Tack på förhand!

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Bara att testa och se. Ubuntu har en live-cd du kan testa med först.
Dom chippen du skrev finns det stöd för, däremot vet jag att Acer använder nån egen typ av batterier som det inte finns stöd för som standard i Ubuntu. Detta är inget allvarligt, om ditt batteri inte stöds så kommer du bara inte se batternivån.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer Travelmate 190LCi, och det funkar fint med Gentoo på den. vill man pilla lite så finns det stöd för grafikchipset och wlan kortet(2100b) i kärnan iaf, och således också stöd som moduler (drivrutiner på windowsspråk). Huruvida det kommer att funka out of the box med någon dist kan jag inte svara på, men det blir inte värre än att du får prova på att kompilera kärnan själv å så.. (inte svårt..)

det som jag inte fått igång på min är ir-porten(inte orkat bry mej) och sen vet jag inte om den dära speedstepgrejjen(vad det nu heter) funkar heller då jag inte orkat pilla med det heller.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk

Okej, tack för bra svar. Jag testar helt enkelt

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem