AMD slutar tillverka Opteron för socket 939

Permalänk
Medlem

AMD som var rebell som stod sig mot jätten Intel. Nu visar de att de också är grisar..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nu går ni väl ändå för långt! Ni borde vara tacksamma för att AMD levererat bra och prisvärda processorer till att börja med! Hade inte ni gjort samma sak om ni vore i deras position?? Vem vet hur många miljoner dollar dom förlorat på att lansera Operon på socket 939 och hur många fler miljoner dom förlorar på att dra tillbaka det. Ni tänker bara på er som konsumenter. Tänk på AMD! På lång sikt tjänar nog vi på det här med.

Jag håller på AMD i vått och torrt... så länge dom fortsätter producera CPUer som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem

JAg vill ha en 146 eller 148, vart sak man beställa för att ha en chans att få en?

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt i att man tar bort sina långsamma produkter från produktionslistan? Det känns ju inte som en helt orimlig gissning att priset på de högre processorerna kommer sjunka som en konsekvens av detta.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla rasar mot AMD. Tänk lite länge än eran näsa är lång så förstår ni nog varför de gjorde som de gjorde.

Varför konkurera med sig själv? Varför sälja både en 3200+ och en 146a, de är i stort sett samma processor till sammma pris förutom att en av dem har dubbelt casheminne och därigenom presterar bättre.

Det konstiga i det här är inte att de drog tillbaka Opteron för 939 utan att de över huvud taget släppte dom från början.

Permalänk
Medlem

Hade planer på att köpa dator senare nästa år, med en Operon.. Synd.. Synd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för steppning på de från komplett?

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem

*GRRRRRR* Allt är ERAT fel!!!
Om ni inte var snåla och var tvungna att köpa billigare och slöare processorer bara för att klocka upp dom, så hade jag kunnat köpa den Opteron 175 jag tänkt göra i slutet av januari.
Nu ska vi icke klockare som vill ha en bra processor till en workstation få lida*GRRRRRR*

NI borde ställa er i skamvrån

Jaha, nu får det väl bli en X2 4400+ då istället.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Du kan lungt köpa en Opteron 175'a i slutet på januari. Du får dock köpa ett socket 940 moderkort, och nya minnen, men va fan, var inte så jäkla SNÅL :-Þ

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Men är ni idioter?!

Ni fattar väl att AMD inte kan förstöra hela sin highendförsäljning genom att sälja ut chippen till underpriser? Klart dom inte har råd att utveckla nya chips som kan stå emot intel då. Fattar ni inte att dom måste?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du kan lungt köpa en Opteron 175'a i slutet på januari. Du får dock köpa ett socket 940 moderkort, och nya minnen, men va fan, var inte så jäkla SNÅL :-Þ

B!

Haha den var rolig...NOT!

Det var just det jag inte ville, då jag har ett socket 939 kort som är bra och och minnen (visserligen 4x512mb minnen, men bara temporära)som väntar på en processor.
Och köpa en S939 Opteron 175:a är långt ifrån snålt, då den kostar 5 papp

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Avstängd

Fan vad skoj när alla som predikar amd i vått och torrt skäller som galningar på dom nu.

Snacka om att vända kappan efter vinden.

Men det är väl så med snålvargar som inte vill betala utan bara ha det snabbaste till skitpris.

Bra gjort AMD:))))

Hahahahaa

God Jul föressten:D

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vart beställde du ifrån?
Jag gjode nyss en beställning från webbhallen och hoppas på en sån, inte för att jag vet hur stor skillnaden är men...

Jag beställde också från webhallen, för kanske 1 vecka sedan..

Men såklart att AMD inte _förlorar_ pengar när de säljer Opterons, om det vore
så skulle de inte sälja dem överhuvudtaget från första början. Det är bara det
att de vill att folk ska köpa processorer för 10k så att de kan tjäna _ännu_ mer på det.

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
*GRRRRRR* Allt är ERAT fel!!!
Om ni inte var snåla och var tvungna att köpa billigare och slöare processorer bara för att klocka upp dom, så hade jag kunnat köpa den Opteron 175 jag tänkt göra i slutet av januari.
Nu ska vi icke klockare som vill ha en bra processor till en workstation få lida*GRRRRRR*

NI borde ställa er i skamvrån

Jaha, nu får det väl bli en X2 4400+ då istället.

Men Opteron 175 för socket 939 är ju likadan som X2 4400+ så du förlorar väl inget på att köpa en sådan istället om du inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem

Är en dual core jämfört med en Athlon 64 sämre i spel på samma hastighet och cache-storlek, teoretiskt? Jag säger teoretiskt för att dom inte har samma cachestorlek.

Om man spelar, vad ska man välja just nu? Något som jag skulle velat ha som inte är helt orealistiskt är San Diego 4000+. Den kan ju bli *som* en FX-55, eller vad det var.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Fan vad skoj när alla som predikar amd i vått och torrt skäller som galningar på dom nu.

Snacka om att vända kappan efter vinden.

Men det är väl så med snålvargar som inte vill betala utan bara ha det snabbaste till skitpris.

Bra gjort AMD:))))

Hahahahaa

God Jul föressten:D

Vanlig köpare = Köper det som är bäst. vänder kappan efter vinden.
Fanboy = Vänder inte kappan efter vinden. Nöjer sig gärna med sämre system bara för att var trogen sitt märke.

Permalänk

Hoppas att jag kan få tag i en innan den försvinner helt. Vill inte ha någon M2 dator med DRM och sånt skit.

Permalänk
Inaktiv

Well. Har min CABYE 146a.. får hoppas den håller ett tag nu då

Permalänk
Medlem

riktigt korkat, tur att man han köpa en iaf

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Okej, kan ni som bara postar för att visa att ni redan har CPU:n sluta med det? Det är irriterande och onödigt (spam). Ni vet att ni redan har den och är glada. Varför behöver vi veta det?

Hursomhelst, kommer M2 vara bra på spel? Hur är den jämfört med dagens CPU:er, t.ex A64 och FX? Vad är "DRM" för sorts minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Okej, kan ni som bara postar för att visa att ni redan har CPU:n sluta med det? Det är irriterande och onödigt (spam). Ni vet att ni redan har den och är glada. Varför behöver vi veta det?

Hursomhelst, kommer M2 vara bra på spel? Hur är den jämfört med dagens CPU:er, t.ex A64 och FX? Vad är "DRM" för sorts minnen?

Va då? E du sur för att du inte har någon?

M2 kommer innehålla DRM och därför kommer jag och många andra inte att köpa den. Här kommer en liten länk vad DRM är och har för funktion:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Va då? E du sur för att du inte har någon?

M2 kommer innehålla DRM och därför kommer jag och många andra inte att köpa den. Här kommer en liten länk vad DRM är och har för funktion:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Tack för länken.

För övrigt är jag inte sur, men jag är trött på spammandet. Den här nyheten är uppseendeväckande, ja, men det betyder inte att alla behöver komma in och posta med sina "Lol tur att man redan har en!!". Vad är det meningen att man ska svara åt det? "Jaha, vad kul... jag ska skriva ner det så jag inte glömmer", eller? Jag är glad för er skull, men inte mer än så. Jag får för många mejl från Swec om trådar med nya postningar med trams. Dom borde tillföra något eller inte posta alls.

Permalänk

Usch vad tråkigt!
Men nu har jag lagt en beställning så är de bara och rulla tummarna och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Japp skynda att köpa nu när den ortoligt pålitliga källan,The Inquirer säger det:)
Men visst kan dom ha rätt.
Men vill gärna ha en pålitligare källa .

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

mm man kan ju alltid hoppas på det bästa.
klockar en 148 mycket bättre än en a64 3700+?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
mm man kan ju alltid hoppas på det bästa.
klockar en 148 mycket bättre än en a64 3700+?

Alla Opterons klockar väl, precis som alla Athlon 64, lika bra (Opteron 144-180 och A64 2800+-4000+)? Det är kärnorna och steppings (och tillverkningsvecka och spänning osv) som bestämmer... men överlag klockar den bättre, ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Japp skynda att köpa nu när den ortoligt pålitliga källan,The Inquirer säger det:)
Men visst kan dom ha rätt.
Men vill gärna ha en pålitligare källa .

det gick rykten om detta redan för en vecka sedan på Xstreemsystems.
och det är ju inte allt för konstigt att dom gör såhär, men ack så synd.
skulle varit bättre om dom släppte bättre processorer istället så att dom som vill ha riktit bra grejer skulle köpa dom istället. dom skulle dessutom få ett ännu större försprång gentemot Intel på detta sätt och dom skulle tjäna mer på det också.

och jag tror inte att dom förlorar allt förmycket på Opteron, folk sitter på nyköppte Venice 3000 eller som en kompis till mig Winchester 3500+ och har inte haft en tanke på att uppgradera på länge, men så hör dom talas om Opteron och beställer en direkt. sen så finns det dom som beställer en Opteron och får en dålig stepping som "bara" klockar till 2.6GHz då köper dom en ny, samma sak och så köper dom en tredje. AMD måste ju fan tjäna på detta.
i mitt fall så hade jag tänkt köpa en Venice 3000+ eller en 3200 eller kanske en begagnad, du la jag till lite pengar och beställde en Opteron, så av mig som många andra så tjänar dom mer pengar än dom hade gjort utan Opteron.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Alla Opterons klockar väl, precis som alla Athlon 64, lika bra (Opteron 144-180 och A64 2800+-4000+)? Det är kärnorna och steppings (och tillverkningsvecka och spänning osv) som bestämmer... men överlag klockar den bättre, ja.

Klart att dom gör givetvis,skoj att se att det inte funkar för amd:D

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men Opteron 175 för socket 939 är ju likadan som X2 4400+ så du förlorar väl inget på att köpa en sådan istället om du inte ska överklocka?

Låter ju bättre med en Opteron i en workstation

Och så var det ju inte så mycket allvar i mitt inlägg

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur tillgången på AMD Opteron 165 är just nu? Skulle gärna vilja ha tag på en