Xbox 360 Flopp i Japan

Permalänk
Medlem

Xbox 360 Flopp i Japan

http://gameplayer.se/news.php?nid=3031

http://gameplayer.se/news.php?nid=3024

Var ju rätt väntad flopp men inte så kraftigt kanske. Synd att det inte floppa här för då hade jag köpt en för 2500 om dom hade sängt priset här med.

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Medlem

Många Japaner väntar på DOA4 vilket är det enda spelet som tilltalar dom. Hade det inte blivit uppskjutit så hade det nog gått bättre.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Xbox sålde väll inte heller så bra i Japan om jag minns rätt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Xbox sålde väll inte heller så bra i Japan om jag minns rätt?

den sålde iaf dubbelt så mycket när den släpptes som 360.

man gör bara bort sig en gång i Japan tydligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
DOA4?

Dead or Alive 4

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Många Japaner väntar på DOA4 vilket är det enda spelet som tilltalar dom. Hade det inte blivit uppskjutit så hade det nog gått bättre.

*host host* FF:XI *host*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
*host host* FF:XI *host*

spelar ingen roll. XBox säljer dåligt i Japan av samma anledning som Cadillac gör det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Microsoft köpte en pizzeria i Japan och serverade pizzorna i xboxkartonger, man fick även rabatt på xbox

tror GC sålde bättre än xbox i Japan

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
spelar ingen roll. XBox säljer dåligt i Japan av samma anledning som Cadillac gör det.

Ja det vet jag väl, menade bara att det finns fler spel än DOA som japanerna väntar på... men 360 kommer nog alrig slå stort i japan, den är för komersiell och för inriktad på vad MS tror att folket vill ha. Japan är ju den marknad där nytänkande och spel med kännsla fortfarande värderas ordentligt. Och där passar inte xbox in med sitt lilla jedi-wannabe tänk... "you all want to play _this_ game" *vifta med handen*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja det vet jag väl, menade bara att det finns fler spel än DOA som japanerna väntar på... men 360 kommer nog alrig slå stort i japan, den är för komersiell och för inriktad på vad MS tror att folket vill ha. Japan är ju den marknad där nytänkande och spel med känsla fortfarande värderas ordentligt. Och där passar inte xbox in med sitt lilla jedi-wannabe tänk... "you all want to play _this_ game" *vifta med handen*

Word. Om nu alla i Europa utom mig kunde börja tänka så också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragTore
Word. Om nu alla i Europa utom mig kunde börja tänka så också.

Jag är med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja det vet jag väl, menade bara att det finns fler spel än DOA som japanerna väntar på... men 360 kommer nog alrig slå stort i japan, den är för komersiell och för inriktad på vad MS tror att folket vill ha. Japan är ju den marknad där nytänkande och spel med kännsla fortfarande värderas ordentligt. Och där passar inte xbox in med sitt lilla jedi-wannabe tänk... "you all want to play _this_ game" *vifta med handen*

Sony är minst lika kommersiella. Om inte mer... Det är japanernas hemlandskänsla som gör att den inte säljer. Att FFXI och DOA4 blev försenade gjorde inte så otroligt mycket.

Fast det var ju väntat. Och jag bryr mig inte egentligen. Jag har kul med min 360 och då får folk tycka vad de vill...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sony är minst lika kommersiella. Om inte mer... Det är japanernas hemlandskänsla som gör att den inte säljer. Att FFXI och DOA4 blev försenade gjorde inte så otroligt mycket.

Fast det var ju väntat. Och jag bryr mig inte egentligen. Jag har kul med min 360 och då får folk tycka vad de vill...

Ja sony är ungefär lika kommersiella, men sony släpper å andra sidan spel enbart till den asiatiska marknaden också. Vilket gör att de kan vara kommersiella och ändå hålla japanerna nöjda... Och så vitt jag vet utvecklar in MS några spel med just målgrupp japan? Fast sen är det ju sant att det är hemlandskännsla inblandat också, annat vore ju konstigt när vi snackar japan

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja sony är ungefär lika kommersiella, men sony släpper å andra sidan spel enbart till den asiatiska marknaden också. Vilket gör att de kan vara kommersiella och ändå hålla japanerna nöjda... Och så vitt jag vet utvecklar in MS några spel med just målgrupp japan? Fast sen är det ju sant att det är hemlandskännsla inblandat också, annat vore ju konstigt när vi snackar japan

Nä, förstås. MS är ju mer riktat mot europa och nordamerika. Fast, det finns ju en del spel. Tex FFXI, DOA4, Blue Dragon, Lost Odyssey osv... Fast det är ju inget mot Sonys utbud av "japan-spel". MS har istället mera FPS...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja det vet jag väl, menade bara att det finns fler spel än DOA som japanerna väntar på... men 360 kommer nog alrig slå stort i japan, den är för komersiell och för inriktad på vad MS tror att folket vill ha. Japan är ju den marknad där nytänkande och spel med kännsla fortfarande värderas ordentligt. Och där passar inte xbox in med sitt lilla jedi-wannabe tänk... "you all want to play _this_ game" *vifta med handen*

njae.. det tror jag bara halvt på. visst är en stor del av spelen väldigt konstiga (rent ut sagt) och nyskapande. (DS mest nu som är riktigt på gång) men annars är marknaden rätt traditionell och har inte ändrat smak sen NESens glansdagar.

det är nog lite företagsfanboyism och rasism inblandat. men främst så tror jag det är just att man inte upplever någon kvalitet eller att man får mycket för pengarna. (därav Cadillac-liknelsen) de ser ingen anledning att skaffa den när PS3 kommer rätt snart med funktioner som lösta hade kostat 3 ggr pengarna och mer ingångar mm än man rimligen borde behöva. det är det MS inte fattat, folk vill inte ha "just enough" inte Japaner iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Men tänk på det såhär, hade sverige kommit med en ny spelmaskin hade man ju automatiskt ogillat de andra maskinerna, menar klart man hade velat gynna den svenska konsollen.

Sedan har ju inte japaner mkt övers till amrikaner heller, menar med tanke på vad som hände dem under 2:a V.K.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
njae.. det tror jag bara halvt på. visst är en stor del av spelen väldigt konstiga (rent ut sagt) och nyskapande. (DS mest nu som är riktigt på gång) men annars är marknaden rätt traditionell och har inte ändrat smak sen NESens glansdagar.

Det var det jag menade. De värderar spel på ett annat sätt. Flashigast grafik och fetast hårdvara är inte lika viktigt där borta där spelens underhållningsvärde står högst... och där faller MS lite kort eftersom de egentligen bara har spel som är gjorda för oss här i väst. Sony har ju liksom sina spel som bara släpps i japan, nintendo likaså (vlket jag tycker är sorgligt för oss som faktiskt gillar dem spelen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Men tänk på det såhär, hade sverige kommit med en ny spelmaskin hade man ju automatiskt ogillat de andra maskinerna, menar klart man hade velat gynna den svenska konsollen.

Sedan har ju inte japaner mkt övers till amrikaner heller, menar med tanke på vad som hände dem under 2:a V.K.

Tror inte 2:a V.K har så mycket med saken att göra... kanske för vissa, men mest är det nog bara kulturella skillnader. De japaner jag pratat med brukar säga saker så som att "The west is no more then a rootless mass of corporate underlings with no tradition". OCh i jämförelse så håller jag nog med dem faktiskt. I japan sätter man mer värde på tradition och historia än vad vi gör.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Men tänk på det såhär, hade sverige kommit med en ny spelmaskin hade man ju automatiskt ogillat de andra maskinerna, menar klart man hade velat gynna den svenska konsollen.

Sedan har ju inte japaner mkt övers till amrikaner heller, menar med tanke på vad som hände dem under 2:a V.K.

Sverige hade faktiskt en "egen" spelmaskin en gång i tiden, från Luxor. NES vann.

nja, i övrigt är Japanerna närmast USA-fetischer faktiskt om man ser till kulturen, att de anamat världens tråkigast "sport" som nationalsport liksom..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ja sony är ungefär lika kommersiella, men sony släpper å andra sidan spel enbart till den asiatiska marknaden också. Vilket gör att de kan vara kommersiella och ändå hålla japanerna nöjda... Och så vitt jag vet utvecklar in MS några spel med just målgrupp japan? Fast sen är det ju sant att det är hemlandskännsla inblandat också, annat vore ju konstigt när vi snackar japan

Det är ju Nintendo som är moneymakers.

AI? Hahaha, Nintendo... AI *asgarv*
Grafik? hömm hömm
Leveldesign? eeeeeeeeeeeek (visst den kan vara okej, MEN, den är så äckligt enkel)
Story/Script? BAWHAHHAHHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAH.....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Fysik? Plopp plopp -_-
Spelkänsla? Kanske det, men jag har spel som har allt ovan och spelkänsla.

Orka Nintendo...
Men visst, folk kan spela det, låt de.

Permalänk
Medlem

Japanerna är rätt så kräsna så det blir minst lika svårt som xbox hade när den kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det är ju Nintendo som är moneymakers.

AI? Hahaha, Nintendo... AI *asgarv*
Grafik? hömm hömm
Leveldesign? eeeeeeeeeeeek (visst den kan vara okej, MEN, den är så äckligt enkel)
Story/Script? BAWHAHHAHHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAH.....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Fysik? Plopp plopp -_-
Spelkänsla? Kanske det, men jag har spel som har allt ovan och spelkänsla.

Orka Nintendo...
Men visst, folk kan spela det, låt de.

låter som någon behöver dra igenom Zelda. ..eller bara nyktra till kanske.

Belga: ett Svenskt spel jag vet har släppts i Japan är Kulaworld. (ett pusselspel givetvis..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Belga: ett Svenskt spel jag vet har släppts i Japan är Kulaworld. (ett pusselspel givetvis..)

Det har jag lirat, det är faktiskt kul.. i viss mängd iallafall
fast det var ett tag sen *asg*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det är ju Nintendo som är moneymakers.

AI? Hahaha, Nintendo... AI *asgarv*
Grafik? hömm hömm
Leveldesign? eeeeeeeeeeeek (visst den kan vara okej, MEN, den är så äckligt enkel)
Story/Script? BAWHAHHAHHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAH.....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Fysik? Plopp plopp -_-
Spelkänsla? Kanske det, men jag har spel som har allt ovan och spelkänsla.

Orka Nintendo...
Men visst, folk kan spela det, låt de.

AI vet jag inte, men jag har då aldrig kunnat klaga på den.
Grafiken vet vi ju att Nintendo inte prioriterar.
Leveldesign är de faktiskt jävligt bra på IMO
De brukar inte släppa ett spel med skrattretande story vad jag vet.
Fysik kan jag kanske hålla med om, men jag tror inte de prioriterar den heller så mycket. Fast det kanske ändras nu när det snackas om en PPU i Rev.
Och spelkänsla visste du redan att de har

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Det finns "typiskt" japanska spel till xboxen, några av dem tas upp i den här artikeln på xbox-se. Det finns fler exempel, bl.a. Mahjong som av någon underlig anledning aldrig släpps utanför Japan.

Men, däremot har xboxen klart färre typiska japanska spel, inklusive de typer av spel som vi ofta ser i väst (ex.vis den japanska varianten av rollspel)

De främsta anledningarna till att det går kasst för Xboxen i japan är IMO:

1. Storleken; I Japan är storleken på elektronik ett försäljningsargument. Kan något göras av flera olika apparater så väljer man den minsta; varför tror ni exempelvis olika internettjänster är så populära på mobiltelefoner i Japan men floppat i övriga världen? För att här köper vi en dator för att "kunna surfa lite". Det var därför jag blev så förvånad över att xbox360 var nästan lika stor som xbox.

2. Få japanska spel; det saknas helt (eller nästan helt) J-RPG, musikspel, sällskapsspel, dating-sim och andra spel som (bortsett från J-RPG) knappt existerar i väst.

3. Lojal hemmamarknad. Atari 2600 såldes på den japanska marknaden innan NES kom; den floppade. NES gick åt som smör i solsken. Japaner tar gärna in utländska influenser och lär sig av utländska aktörer, men de köper gärna japanskt. Sedan har Japan länge haft ganska kraftiga skyddstullar vilket skyddat den inhemska marknaden, och detta har byggt upp en struktur som fortfarande gagnar inhemska produkter.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk

Microsoft har fortfarande inte försått sig på den japanska spel marknaden . De kan inte förvänta sig att xbox 360 ska sälja bra med de lansering titlar de hade . Många kända spel som tex splintet cell , gta och även det första Perfect dark fick knappt nån uppmärskamhet i Japan även om de hyllades i väst . Japanerna vill helt enkelt ha spel som animal crossing (jävligt bra spel förresten) och inte en massa pangande

Sen att doa4 kommer hjälpa xbox 360 tror jag inte så mycket på eftersom doa3 inte sålde så bra .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Haha... killen bakom kassan ser så himla ledsen ut.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Japanerna vill helt enkelt ha spel som animal crossing (jävligt bra spel förresten) och inte en massa pangande

utom RE och DMC då tex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
http://img331.imageshack.us/img331/5408/namnls2xi.jpg

Haha... killen bakom kassan ser så himla ledsen ut. [/B]

lugnt och skönt, jag skulle lätt bytt med han.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Xbox360 release titlarna har iof varit under all kritik enligt mig med.

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henk
Xbox360 release titlarna har iof varit under all kritik enligt mig med.

Om det stått PS3 på förpackningen skulle du dock ha gett de 5/5