Storebror ser dig

Permalänk

Får se om nån sätter upp en sida för hårdbevakning av bodström med dygnetruntrapportering (föslag på idg) få se vad han gillar det.:D

Kommunicera anonymt ; så länge nu det är tillåtet :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad är det som säger att frihet är en rättighet man har som människa på jorden? Jag får ju inte gå omkring på den hur jag vill... jag får inte döda vem jag vill... jag får inte säga vad som helst... varför skulle jag få göra vad jag vill på internet?

Dra åt helvettet alla ni som gapar o skriker åt denna lag sammtidigt som ni inte bryr er ett dugg om att Kina har vetorätt i FN!.. ja juste

KINA HAR VETORÄTT.... o ni snackar om logga dina internetvanor

Ok, du får inte gå runt vart som helst därför att det finns lagar som säger det. Lagar som medborgarna i landet har satt upp.
Du får inte döda någon för att det finns lagar som säger det. Lagar som medborgarna i landet har satt upp. Jag tror att du fattar poängen.

Det som du kanske inte förstår här är inte just att dom loggar om jag är inne på hotmale.com eller inte, utan att detta mycket väl kan vara starten till något dåligt, riktigt dåligt.
Lägg upp en bild på när du sitter på toa, så att alla kan se den, vad tror du om det? Då påstår du säkert att det aldrig kommer att gå så långt, men detta är just det som kan ha startat allt. Om jag inte vill bli övervakad, så ska jag inte bli det, jag har rätt till ett privatliv, än så länge iaf.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_a
Det har jag aldrig hört något om men det verkar väl lite extremt, då skulle det allstå ge längre fängelse än de flesta fall av till exempel grov misshandel. Men den som lever får se.

Du döms ju idag till hårdare straff om du skjutit ihjäl en varg än om du skjutit ihjäl en människa, så wtf?

Folk behöver informeras, methinks. Media lär ju inte göra det iaf.. Läste på IDG att aftonbladet har ett 'litet' intresse för att motverka piratkopiering, då de äger poplife.se som säljer skivor, heh.. Lagliga nerladdningsalternativ utan DRM? Never! Det här är var konsumenten SKA ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad är det som säger att frihet är en rättighet man har som människa på jorden? Jag får ju inte gå omkring på den hur jag vill... jag får inte döda vem jag vill... jag får inte säga vad som helst... varför skulle jag få göra vad jag vill på internet?

Dra åt helvettet alla ni som gapar o skriker åt denna lag sammtidigt som ni inte bryr er ett dugg om att Kina har vetorätt i FN!.. ja juste

KINA HAR VETORÄTT.... o ni snackar om logga dina internetvanor

Vad pratar du om? Du har rätt att gå dit du vill ju...Du kan tom åka till Kina om du vill! Klart du får döda vem du vill. Fins seriemördare också. Så du kan döda många om du vill. Du får också säga vad du vill. Du får dock räkna med konsekvenser av ditt handlande. Det är därför vi har lagar. För att mördare inte ska gå fria, för att terrorister inte ska terrorisera andra folkgrupper.

Det här förslaget förbjuder inte dig att göra vad du vill utan den kartlägger allt du gör! Så gör man inte i ett "fritt" land! Så gör man inte ens i Kina! Så drå åt helvete själv och tänk lite innan du posta nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prophetic
Du döms ju idag till hårdare straff om du skjutit ihjäl en varg än om du skjutit ihjäl en människa, så wtf?

Folk behöver informeras, methinks. Media lär ju inte göra det iaf.. Läste på IDG att aftonbladet har ett 'litet' intresse för att motverka piratkopiering, då de äger poplife.se som säljer skivor, heh.. Lagliga nerladdningsalternativ utan DRM? Never! Det här är var konsumenten SKA ha.

Av det har vi lärt oss en sak. Ska du döda någon så gör det med en bil Du får bara 1,5 år ifall du i fyllan kör över 2 pers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Av det har vi lärt oss en sak. Ska du döda någon så gör det med en bil Du får bara 1,5 år ifall du i fyllan kör över 2 pers

Ja det är också löjligt ju. Men folket i det här landet verkar acceptera all skit politiker kommer med ju. Värsta hotet mot demokration är när folk inte bryr sig. Då kan man förvandlas till en diktatur bara så här! "klick!". Vi har iaf tagit flera steg i den riktningen med den här lagen.

Permalänk
Citat:

vem ska betala alla dom gigantiska servarna som ska övervaka oss??? jag ska då inte bidra till dom.

Dina och mina skatte pengar, vad annars. Så i praktiken kommer vi betala våran egen övervakning. Jaha, ännu en anledning att jobba svart.

Denna lag är bara ett sätt för politiker och företag få makten över oss. Att kontrollera vad och när vi gör det, så enkelt är det. Och när de har kontroll över oss så betyder det mer pengar. Vi är inte så långt från att EU förvandlas till en neofasictkapitalistiskt stat, som USA.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Ja det är också löjligt ju. Men folket i det här landet verkar acceptera all skit politiker kommer med ju. Värsta hotet mot demokration är när folk inte bryr sig. Då kan man förvandlas till en diktatur bara så här! "klick!". Vi har iaf tagit flera steg i den riktningen med den här lagen.

Jag tror gränsen mellan demokrati och diktatur sedan länge är överskriden i detta landet. Regeringen här är inte mycket bättre än vad den är i USA när det kommer till männskliga rättigheter, åsiktsfrihet mm. Sverige är ett land där man måste hålla med massan eller kastas i avgrund och där bli bortglömd.

Största hotet nu är ifall inte soffliggarna går och röstar i nästa val. Vi måste få in nya partier i riksdagen som faktiskt respkterar vad folket tycker och inte storföretagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prophetic
Du döms ju idag till hårdare straff om du skjutit ihjäl en varg än om du skjutit ihjäl en människa, så wtf?

Folk behöver informeras, methinks. Media lär ju inte göra det iaf.. Läste på IDG att aftonbladet har ett 'litet' intresse för att motverka piratkopiering, då de äger poplife.se som säljer skivor, heh.. Lagliga nerladdningsalternativ utan DRM? Never! Det här är var konsumenten SKA ha.

lite mer exakt så får man skuta 3 polaker på 1 varg

Permalänk
Medlem

Europa går åt pipan i och med EU, men är det inte så att det behövs ett krig i Europa varje århundrade? Vi hade ju "lite" gruff i början av 1900talet och på 1800talet fanns det ju en del ,etc...
Det är när politikerna blir allt för paranoida och maktgalna som det slår tillbaka på dom.

Det kanske är dags för Revolution 2000?...

Visa signatur

01: 111100100110 3DMarks

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

1: Övervakningen kan göras i "brottsförebyggande" syfte enligt förslaget......Det innebär helt enkelt att ett ev brott INTE behöver vara värt 4 år på kåken....Är ju brottsförebyggande spaning.

2: Återigen brottsförebyggande syfte: Det innebär att om de nu ska kunna veta ifall jag planerar brott helt enkelt måste inte bara logga mig utan avlyssna/läsa mail etc....Alltså betyder det inte ett smack att det nu ritat dit att de inte får spara samtal/mail etc.....De får visst spara bara de säger att det är i brottsförebyggande syfte.

Ursprungligen inskrivet av Henkka
p.s. "Terrorismen" är det bästa som hänt makthavarna. Nu kan man ta vilka fascistiska beslut som helst och motivera det med att det är emot terrorismen.

Varför tror du att "makthavarna" inte kommit på en lösning på terrorismen?
Varför tror du att så mycket gjorts av "makthavarna" under de senaste 20-åren som snarast främjat terrorism än tvärtom?
Varför tror du "makthavarna" av o till träffas o "diskuterar" vad som ska göras i världen? Dessa möten består till 90% av icke folkvalda "makthavare" o resterande folkvalda som är UNDER de icke valda i rang :D. Till på köpet är dessa möten såååå hysh hysh att de folkvalda representanterna INTE får tala om för folket som valt dom vad som diskuterats! (Icke folkvalda makthavare är mäktiga bank o företagsledare, diverse fd politiska makthavare och experter samt mäktiga redaktörer för massmedia såsom större tidningar, tv-kanaler etc.
Att vi lever i en demokrati här i Sverige och EU är en myt som odlats under lång tid o som vi svalt med hull o hår!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

ush.. folket hade aldrig valt detta
Ska meningen med demokrati skrivas om eller kanske bli en myt?

Permalänk
Medlem

saken är den att det mesta av den informationen redan nu lagras, hur länge vet jag inte men både Telia och andra företag gör detta. du kan exempelvis få klockslag och nummer du ringt av Telia idag och kan du få det så kan andra det också. du kan även se idag vilka IP-adresser (användare) som är uppkopplade till andra ...

det som detta lagförslaget gör är att göra detta officiellt och att företag ska lagra dessa uppgifter i en viss tid samt vem och när andra ska få tillstånd att kolla dessa uppgifter vilket polis även kan idag med beslut ifrån domstol.

det som dock är oroväckande är om man släpper på restriktionerna och låter illasinnade lobbygrupper och andra små jävlar på denna planeten som vill använda dessa uppgifter för att stärka sina överpriser på media och jaga stackars barn...

men jag tror nog detta kommer att bli en valfråga ... om nu tillräckligt med människor reagerar på detta ... säg till släkt och vänner att denna lag kommer att påverka dom i sinom tid, att deras Internet och telefonfon vanor kan komma ut lättare... vore väl rätt ruttet om det skulle bli så...

edit: terrorism är bara ett namn på hur regeringar ska få det lättare att kontrollera människor... för några år sedan var detta namnet kommunism då den skulle krossas med alla medel ... glöm kalla kriget ... nu väntar värre saker...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad är det som säger att frihet är en rättighet man har som människa på jorden? Jag får ju inte gå omkring på den hur jag vill... jag får inte döda vem jag vill... jag får inte säga vad som helst... varför skulle jag få göra vad jag vill på internet?

Dra åt helvettet alla ni som gapar o skriker åt denna lag sammtidigt som ni inte bryr er ett dugg om att Kina har vetorätt i FN!.. ja juste

KINA HAR VETORÄTT.... o ni snackar om logga dina internetvanor

Fyfan vad du är socialdemokrat. Det är tack vare såna som du som vi i sverige är i den situation vi befinner oss i nu. Hade du sagt det där irl till mig hade jag definitvt inte kunnat lägga band på mig. Fyfan för såna som du.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Sanslöst!
Dock lite skrattretande att läsa på många forum att nu ska alla banne mig rösta på moderaterna för de är emot sånt här! Men rätta mig om jag har fel, är inte moderaterna de som traditionellt sett haft mest intresse i att företag får som de vill? Moderaterna är väl det parti som lyssnar mest på lobby grupper...
Nåväl, hoppas detta blir en valfråga så svenska folket får säga sitt före vi implementerar detta vansinne i Sverige!!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så.... nu har jag påbörjat min tidningskampanj. Skickade insändare till två stora tidningar i skåne.. skånska dagbladet och Ysta Allehandla... får se vem som nabbar.. Skånskan brukar inte tycka om mina insändare

Permalänk
Medlem

Lite On/Off topic:
Är det inte ganska lustigt att i Sverige t ex tillåts kriminaliteten galoppera iväg, polisen bakbinds politiskt mer eller mindre, våldtäkterna ökar lavinartat o media gormar om det samtidigt som de matar ut sex sex sex i allahanda artiklar/bilder.........vad blir resultatet från politiskt håll o som vilt applåderas medialt? Jo massiv kameraövervakning överallt!
Kan det hänga ihop allt eller är det en slump? :/

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Totalt sanslöst...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Detta är endast ett direktiv ingen lag. Medlemsländerna har nu 18 månader på sig att bestämma hur detta direktiv skall följas hur länge informationen skall lagras etc.
Detta direktiv kan även falla om någon driver detta ärende till domstol och får klart om detta strider mot europakonventionen om mänsliga rättigheter för enligt min mening kränker detta den personliga integriteten.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Först och främst: Denna lag är verkningslös mot fildelare som det är idag. Man MÅSTE kunna bli dömd till 2 års fängelse för brottet för att ens polisen ska få kunna kräva informationen. Och det här med 4år är bara på ett slags förstadie, räkna inte med att det händer nåt där på minst 6-12 månader. Med andra ord, valet hinner passera innan det sker.

Angående kameraövervakning och sånt: Visst, jag har inget att dölja när jag går ute på stan, så där får de sätta upp hur många miljoner kameror de vill, jag känner mig säkrare med dem än 17 poliser sniffandes i baken.

Pazu > USA har vetorätt och de bryter mot fler humanitära samt krigslagar än alla andra länder tillsammans?.. Och EU är ett ännu större skämt...

Nä tacka vet jag en Skandinavisk allians! Vi skulle ha trä, olja, malm, area, kustland, you name it...

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

"democracy has prevailed". omg en riktigt svart dag för oss "frihetsälskare" som busken brukar prata om.

Dags att göra revolution. Jag är med iaf.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
Först och främst: Denna lag är verkningslös mot fildelare som det är idag. Man MÅSTE kunna bli dömd till 2 års fängelse för brottet för att ens polisen ska få kunna kräva informationen. Och det här med 4år är bara på ett slags förstadie, räkna inte med att det händer nåt där på minst 6-12 månader. Med andra ord, valet hinner passera innan det sker.

Angående kameraövervakning och sånt: Visst, jag har inget att dölja när jag går ute på stan, så där får de sätta upp hur många miljoner kameror de vill, jag känner mig säkrare med dem än 17 poliser sniffandes i baken.

Pazu > USA har vetorätt och de bryter mot fler humanitära samt krigslagar än alla andra länder tillsammans?.. Och EU är ett ännu större skämt...

Nä tacka vet jag en Skandinavisk allians! Vi skulle ha trä, olja, malm, area, kustland, you name it...

Det spelar mindre roll om det är en papperstiger, gör vi inget nu kommer nästa ändring av lagen passera obemärkt förbi och sedan sitter vi där.
Övervakade till tusen och ingen kan komma på något annat skäl än att motverka terrorism.
Terrorism är ett underbart uttryck, det berättigar till vad som helst.

Sa du att du ville operera in en övervakningskamera som tar sin info från synnerven?!
Jaså, det var för att hindra terrorism men då är det helt ok.

Jag vet inte var du bor men jag skulle inte känna mig ett dugg mer säker pga att någon spikat upp en kamera.
Jag ser ingen glädje alls i att någon KANSKE filmade misshandeln när personen blev så svårt skadad att densamme avled.

Ska nog ta och skriva ett låååångt brev till führer Bodström och fråga vadfan det är han tror han håller på med.
Jag röstade inte på något naziparti iaf och jag tvivlar på att de som röstat på den regering som
sitter nu ens tänkte tanken att de skulle kunna utvecklas på detta sättet.

Åter igen, VARFÖR är det viktigare att se till att övervaka befolkningen än att göra något åt det
faktum att skolmaten är så dålig på många ställen att eleverna vägrar äta den.
Varför är det viktigare att satsa på sådana papperstigrar istället för att de stackarna som råkar ha dyslexi får den hjälp och det stöd de behöver?

Varför har folket förts bakom ljuset?

Det vore intressant att maila de olika partiledarna/språkrören för de olika partierna och höra vad de tycker om det inträffade.
Lätt sätt att avgöra vilka som är värdiga ens röst i september.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan

Det här förslaget förbjuder inte dig att göra vad du vill utan den kartlägger allt du gör! Så gör man inte i ett "fritt" land! Så gör man inte ens i Kina!

Öh.. i stort sett, jo. I Kina är det ett brott som ger fängelsestraff att besöka hemsidor med åsikter som går emot regimens...

OnT: Det verkar som alla reagerar oerhört hårt mot det här. Med all rätt visserligen, men kanske lite mot fel saker. Själva lagen i sig är nog ingen större förändning såvida du inte glor på barnporr eller planerar terrorattentat via MSN. DÄREMOT inbjuder lagring av kommunikation till missbruk av denna. DET är oroande.

Att mediabolagen skulle få in en officiell fot i detta tror jag inte. Åtminstone hoppas jag innerligt att det inte blir så.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Project Echlon... inte mycket. dom fick så mycket skit i systemen att det skulle ta längre tid att ha folk till att gå igenom det än jorden har funnits.

sen sparar dom inte information så spelar det inte så mycket roll.

dock så blir det senare en lag ändring till så kan man skicka in en namnlista och kräva folk omröstning. denna omröstning är då tvingad och kommer vara gällande.

EDIT: om det är tillräckligt många namn

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Någon som kan slänga ihop ett kedjebrev..? =P

Permalänk
Medlem

Det finns ett problem, Hur ska dom kunna lagra all data =\

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Det känns som ett ganska dåligt val av socialdemokraterna att stödja bodström i det här. De ligger redan brunt till inför valet -06 och detta lär ju knappast ge dom ökat stöd. Det är inte många som vill bli bevakade med töntiga ursäkter om terrorister. Det som gör det hela så väldigt ironisk och ledsamt är att terroristerna (vi vet ju hur många operativa vi har här i Sverige, eller hur?) kan ju i princip skicka vad som helst. De får ju inte se innehållet och även om dom gjorde det skulle det förmodligen vara en rätt fet kryptering på det hela.

Terrorister är inte korkade, de är fanatiker. Däremot verkar EU-parlamentet inte ha alla skruvar på plats.

Inte för att jag tror att förslaget klubbats igenom för att bekämpa terrorismen. En annan grej som gör att jag kliar min skalle är följande:

Om nu Sverige skulle ta steget så långt att vi börjar sätta folk i fängelse för fildelning lär vi bygga många fängelser. Vi skulle totalt rasera vår ekonomi iom sådana lagar. Att bestraffa folket för något brott som majoriteten står bakom kallas väl ändå odemokratiskt?

Bodström har flera ggr sagt att han inte vill ha en situation där vi jagar enstaka filderare, Svenssons med andra ord, han vill åt organisationera bakom kopieringen. Det får en att undra varför han driver igenom sådana förslag. Alla som tror att denna lag kommer användas för att jag fildelare, räck upp en hand!

Permalänk

Skärpning pojkar. gör nåt åt saken istället för att sidda på era arslen med widescreen brillor och sura.

http://www.stoppa-storebror.se/namninsamling.php

http://www.regeringen.se/sb/d/1667

bara in och börja skriva namn. så klart kan ni skriva fler namn på samma ip:P har nog lagt en 30 namn än så länge

Diskutera istället för att sura. eller gör nåt åt saken helt enkelt

när man går inte på http://www.stoppa-storebror.se/namninsamling.php så ska man skriva in namn, kan ingen här programmera att man bytar namnhela tiden och olika städer då den skickar ut och inprensip spammar ut olikanamn/städer typ 100st per minut. sen har vi vårt problem lite mer säkert iaf. för detta påverkar mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.