Storebror ser dig

Permalänk
Medlem

Weeh.. Mitt första inlägg!
Avskyr denna övervakning också! Har skickat e-post till europaparlamentarikerna och sagt min mening tidigare. Tydligen till ingen nytta! 1984 kommer i åtanke. Det är det socialdemokratiska partiet som är för all denna övervakning!
Se då till att rösta på något annat än Tomas Bodströms parti!
Fråga de andra partierna var de står i frågan, så de ser att vi är många som påverkas av detta beslut. Det värsta man kan göra är att sitta overksam.

Lustigt att de får så lätt att ändra grundlagar när de får direktiv från EU. De har gjort det förr, (tex Vid EU-inträdet)

Jag har för mig att en grundlagsändring annars kräver två majoritetsbeslut med ett regeringsbyte eller val emellan.

Rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Socialdemokraterna arbetar hårt för att avskaffa våra friheter! Allt för övervakning mot terrorism, dvs fildelning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Randolk
Weeh.. Mitt första inlägg!
Avskyr denna övervakning också! Har skickat e-post till europaparlamentarikerna och sagt min mening tidigare. Tydligen till ingen nytta! 1984 kommer i åtanke. Har ni tänkt på att det är det socialdemokratiska partiet som är för all denna övervakning?
Se då till att rösta på något annat än Tomas Bodströms parti!
Fråga de andra partierna var de står i frågan, så de ser att vi är många som påverkas av detta beslut. Det värsta man kan göra är att sitta overksam.

Lustigt att de får så lätt att ändra grundlagar när de får direktiv från EU. De har gjort det förr, (tex Vid EU-inträdet)

Jag har för mig att en grundlagsändring annars kräver två majoritetsbeslut med ett regeringsbyte eller val emellan.

Rätta mig om jag har fel...

Det är ju knappast som att det blir bättre med nått annat parti vid makten...
Skulle vi sätta högern vid maketen så går vi bara mot samma katastrof, bara det att vi tar omvägen via lägre skatter och försämmrat socialt skyddsnät på vägen, så det spelar ingen roll. Det här är större än bara nått enskilt parti, det här är felet i modern demokrati över huvud taget. Folket har tappat makten (och intelligensen) att faktiskt vara de som bestämmer genom att kontrollera sina styren. Detta har i min mening skett mest då genom sammarbeten så som EU, då rikenas styren inte längre svarar inför sitt folk utan inför andra styren, som givetvis är helt med på det där med att sitta kvar för allt i världen, skit i att folket får betala bara de får bestämma...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
...bara det att vi tar omvägen via lägre skatter och försämmrat socialt skyddsnät på vägen...

Tycker du verkligen att våra skattepengar går till ett väl fungerande skyddsnät?

Ont:

Frågan är ju vad komemr att hända? Kommer den stora massan att ens få veta någonting om detta eller kommer nötterna likförbannat rösta rött nästa val?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

nu saknas bara kameran i sovrummet :/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad är det som säger att frihet är en rättighet man har som människa på jorden? Jag får ju inte gå omkring på den hur jag vill... jag får inte döda vem jag vill... jag får inte säga vad som helst... varför skulle jag få göra vad jag vill på internet?

Dra åt helvettet alla ni som gapar o skriker åt denna lag sammtidigt som ni inte bryr er ett dugg om att Kina har vetorätt i FN!.. ja juste

KINA HAR VETORÄTT.... o ni snackar om logga dina internetvanor

Varför bry sig om rånare när det finns våldtäktsmän? Varför bry sig om våldtäktsmän när det finns mördare? Med den logiken kommer man ingenstans.

Få kontroll på hormonerna o tänk efter lite.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Skärpning pojkar. gör nåt åt saken istället för att sidda på era arslen med widescreen brillor och sura.

http://www.stoppa-storebror.se/namninsamling.php

http://www.regeringen.se/sb/d/1667

bara in och börja skriva namn. så klart kan ni skriva fler namn på samma ip:P har nog lagt en 30 namn än så länge

Diskutera istället för att sura. eller gör nåt åt saken helt enkelt

när man går inte på http://www.stoppa-storebror.se/namninsamling.php så ska man skriva in namn, kan ingen här programmera att man bytar namnhela tiden och olika städer då den skickar ut och inprensip spammar ut olikanamn/städer typ 100st per minut. sen har vi vårt problem lite mer säkert iaf. för detta påverkar mycket.

Skrev på igår.
Vad en persons synfel skulle ha med saken att göra förstår jag inte riktigt.

Det där med spammandet är väl lite ogenomtänkt, tycker du inte?
Om vi skulle göra så skulle vi bara motarbeta oss själva.
Om man nu skulle skriva ett sådant script skulle det bara förstöra.
Skulle de titta i loggarna ser de ju att det kommer från samma ip och ingen människa kan skriva på 300ggr/minuten.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite på det här med patentlagarnas eventuella straffändring. Om EU tar beslut om att fildelning ska kunna ge fyra års fängelse strax efter att dom tagit beslut om att få insyn i vad man sysslar med på nätet, så känns det som att fildelningen var det man var ute efter från början.

Det som skrämmer mig mest är att man isåfall ska betrakta fildelning som ett grovt brott, ni vet såna brott som mord, våldtäkt och dråp. Jag vet inte hur ni andra känner det men jag mår rätt illa av att hamna på samma shitlist som våldäktsmän och mördare...

En sak till som ger en mardrömmar är hur otroligt snabbt detta beslut tagits. EU brukar vara ett långsamt maskineri, men helt plötsligt går en lag igenom - som normalt ska ta 3 år - på bara 3 månader. Det luktar illa, väldigt illa. Undrar hur många svettiga fickor skiv-, film-, och spelindustrin måste fylla innan dom helt får makt över den sk "nöjesindustrin".

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle lika gärna kunnat sätta ett skott i pannan på oss med en gång istället för att dra ut på det hela..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzzman
Satt och funderade lite på det här med patentlagarnas eventuella straffändring. Om EU tar beslut om att fildelning ska kunna ge fyra års fängelse strax efter att dom tagit beslut om att få insyn i vad man sysslar med på nätet, så känns det som att fildelningen var det man var ute efter från början.

Det som skrämmer mig mest är att man isåfall ska betrakta fildelning som ett grovt brott, ni vet såna brott som mord, våldtäkt och dråp. Jag vet inte hur ni andra känner det men jag mår rätt illa av att hamna på samma shitlist som våldäktsmän och mördare...

En sak till som ger en mardrömmar är hur otroligt snabbt detta beslut tagits. EU brukar vara ett långsamt maskineri, men helt plötsligt går en lag igenom - som normalt ska ta 3 år - på bara 3 månader. Det luktar illa, väldigt illa. Undrar hur många svettiga fickor skiv-, film-, och spelindustrin måste fylla innan dom helt får makt över den sk "nöjesindustrin".

Det är ganska underligt att jämställa en som kopierar något, låt gå för att det är olovligt med en
som berövar livet på någon eller tillfogar någon bestående fysiska/psykiska men.

Tänk vad kul det vore om samma energi kunde läggas på att sätta dit ekobrottslingar, vad
bra statens kassa skulle må av det.

Ju mer pengar desto bättre service stämmer tydligen in på EU också, härligt att se att det fortfarande finns genomruttna organisationer kvar.
Jag undrar jag hur många andra än skivbolagsdirektörerna som tycker det här är ett steg i rätt riktning.
Jag tvivlar på att det finns något att vinna på detta, en terrorist som åker dit med det här tilltaget är skrattretande.

Ska bli intressant att se om uppkopplingskostnaderna går upp så att internetuppkoppling blir en klassfråga.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Det var fanken usa som gav talibanerna vapnen för nå årtionden sen dom vart terrorister och nu ska dom börja övervaka ooskyldiga små svenskar med sina jolt cola i handen, fan detta klingar inte mkt ihop!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Glömsk

Från slashdot:

Citat:

This is interesting. Many years ago (in the 1930's) European countries did in fact used to maintain call records. This was primarily for business purposes.

Then came World War Two. As the German Army overcame and occupied Allied countries, they immediately headed for the Post & Telecommunications (or Telegraph) offices. This was to sieze the call records maintained there. They then looked up call records for known Allied agents and sympathizers, Jews and other groups. They used these call records to discover who was talking to whom and went to investigate and/or arrest people who might also be agents/Jews/Etc., or collaborators. These people were then sent to prison, or worse.

After the war, Western European countries decided not to keep call records any longer and instead moved to a metered system. This prevented a reccurance of the bad situation they found themselves in while occupied.

Now these records have been reinstated, in a blatent case of not learning from earlier mistakes. It seems the phrase "Those who cannot learn from history are doomed to repeat it" has once again been demonstrated.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk

Läste förresten lokaltidningen idag. Ni vet de här små notiserna "19-åring fast för narkotikabrott" som det brukar finnas några varje dag i ett hörn i tidningarna?

Om hur många år kommer vi läsa samma sak fas "piratkopiering"? 5 år? 1 år?

På tal om piratkopiering alltså. Lagringen är bra mycket värre än piratkopiering.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Tycker du verkligen att våra skattepengar går till ett väl fungerande skyddsnät?

Ont:

Frågan är ju vad komemr att hända? Kommer den stora massan att ens få veta någonting om detta eller kommer nötterna likförbannat rösta rött nästa val?

Självklart går våra skattepengar idag till ett väl fungerande skyddsnät! Titta bara på alla våra gosiga sossekrater som sitter på diverse skumma departement som skapats de senaste åren!
Tänk nu på våra stackars gamla avdankade politiker (sossar) som gjort gooood tjänst för riket, så det är klart vi måste ta hand om dem med en feeet generaldirektörslön så de slipper leva på smulorna som pensionen från riksdagen innebär

O giiiivetvis måste vi ta väl hand om våra regeringsbyråkrater som råkar tabba sig lite....de ska själklart ha en ambassadpost eller nåt liknande någonstans ju! I sann socialdemokratisk anda så ska vi värna om våra hårt arbetande "arbetare" och se efter våra egna...

Dessutom måååste vi ju skydda våra kära medbröder och systrar från diverse samhällsomstörtande element som vi må kalla för terrorister!

Ett stort steg mot seger i "rättvisans" namn har vi nu tagit när vi fått igenom ett förslag till övervakning av dessa terrorister i Unionen! Länge leve sossekratiiiin!!.....öh...jag menar givetvis socialdeeemokratiiiin!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aoestein
Europa går åt pipan i och med EU, men är det inte så att det behövs ett krig i Europa varje århundrade? Vi hade ju "lite" gruff i början av 1900talet och på 1800talet fanns det ju en del ,etc...
Det är när politikerna blir allt för paranoida och maktgalna som det slår tillbaka på dom.

Det kanske är dags för Revolution 2000?...

Ähh vi behöver en tredje världskrig nu så mänskligheten skulle jämnas ut lite.
Atombomber åt folket.

^^

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Självklart går våra skattepengar idag till ett väl fungerande skyddsnät! Titta bara på alla våra gosiga sossekrater som sitter på diverse skumma departement som skapats de senaste åren!
Tänk nu på våra stackars gamla avdankade politiker (sossar) som gjort gooood tjänst för riket, så det är klart vi måste ta hand om dem med en feeet generaldirektörslön så de slipper leva på smulorna som pensionen från riksdagen innebär

O giiiivetvis måste vi ta väl hand om våra regeringsbyråkrater som råkar tabba sig lite....de ska själklart ha en ambassadpost eller nåt liknande någonstans ju! I sann socialdemokratisk anda så ska vi värna om våra hårt arbetande "arbetare" och se efter våra egna...

Dessutom måååste vi ju skydda våra kära medbröder och systrar från diverse samhällsomstörtande element som vi må kalla för terrorister!

Ett stort steg mot seger i "rättvisans" namn har vi nu tagit när vi fått igenom ett förslag till övervakning av dessa terrorister i Unionen! Länge leve sossekratiiiin!!.....öh...jag menar givetvis socialdeeemokratiiiin!

Nu ska vi inte bara gnälla på Sossarna.. det är ett utbrett fenomen över hela den politiska skala idag....

Gå in på svt.se sammhälle och debatt, dokument inifrån och se förra veckans program "De Utvalda"

Permalänk
Medlem

Visst är det ett utbrett fenomen...men trots allt så är det sossarna som rattat över detta land i "evigheter" och som har trogna i alla viktiga samhällspositioner. Alltifrån utbildningsväsende, via skolböcker till riksmedia rattas av trogna anhängare. Eller är jag ute o cyklar kanske?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

hehe började tänka på typ worst police videos om några år lär det ju finnas med när swat team går in och skjuter fjortisar med hipphipp hora på datorn.
bil jakter där den misstänkte slänger sig ut ur bilen med en cd skiva.

Permalänk
Avstängd

när man läser detta så verkar det inte så himla farligt, men det är ju bara första steget..

Vette fan vad nästa steg är

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vi sätter upp en mailkedja här på swec. Jag skickar ett brev till tex airhead, det ska gärna vara långt också, säg första delen av sagan om ringen eller nåt.

Sen trycker vi in ord som TERROR MUSLIM CHRISTIANITY UNITED STATES HOMOSEXUALITY och IRAN TEHERAN osv osv i texten, så ifall nån får för sig att läsa den kanske det verkar grymt suspekt.

Sen varje person som får mailet kopierar lite och flyttar om texten så att filstorleken ändras, lägg gärna till ett utropstecken eller nåt i ämnesrade också.

Skicka sen till massa folk här.

Om vi fixar en exponentiellt ökande massa e-mail, kan vi nog iaf - om inte sänka systemet - så iaf tvinga dom att lägga en jävla massa pengar på hårddiskar

Permalänk
Medlem

Jag har inget att dölja.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag har inget att dölja.

Det har faktiskt inte jag heller, dock får sådana här saker mig att trappa upp mina flyktplaner ur landet med ett par snäpp.

Sedan så skall det bli intressant när de första hackergrupperna börjar sprida ut vilken porrsmak de ansvariga har. För om dem tog sig tid att hacka APB så kommer dessa servrar vara den heliga gralen för dem.

Permalänk

Efter att Hitler fick makten i Tyskland så drev det nazistiska partiet igenom en lag som inskränkte på människors personliga frihet. Yttrandefriheten och personliga integriteten kastades ut och ersattes med censur och hård övervakning av kommunikation.

Det EU har gjort nu är att införa samma lag, under annat namn men med samma anledningar. Nazisterna införde sin för att skydda sig mot provokatörer, främst kommunister, som hotade nationen. EU gör det för att skydda sig mot terrorister som hotar medlemsnationerna.

Hur snart kommer vi inte att se skenrättegångar mot regimskritiker baserat på deras kommunikation med andra männsikor?
Eller hur snabbt kommer, om dom får bra fnurr på det hela, vi inte att se en häxjakt på alla som *kan* använda internet?

Jag håller med om att det kanske är dax att börja skicka runt terroristernas handbok så folk får medel att visa vad dom tycker om de styrande.

Men det blir väl som vanligt: Den flate svensken knyter näven i byxfickan och knallar vidare.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
saken är den att det mesta av den informationen redan nu lagras, hur länge vet jag inte men både Telia och andra företag gör detta. du kan exempelvis få klockslag och nummer du ringt av Telia idag och kan du få det så kan andra det också. du kan även se idag vilka IP-adresser (användare) som är uppkopplade till andra ...

Men problemet är väl att nu MÅSTE isp:erna lagra information, innan hade man ju trots allt friheten att välja en som inte lagrade.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd

Snart förbjuder dom väl bredband till vanligt folk, det blir bara företag som får använda bredband, vi andra får nöja oss med 56k modem igen till fast summa per månad

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv

"Kritiska till förslaget menar att politikerna inte tänkt på den här typen av kommunikation utan förutsatt att e-post och Internettelefoni är den enda typen av Internetkommunikation"

haha är det nu så....ja det är väl så man använder internet? epost o skype va? eller kan man använda internet till något annat?

Permalänk
Medlem

detta handlar om stora bolag med mycket pengar som betalar eu stora pengar för att få framm ett förslag som kan stoppa pirater från att dela/ladda filer EU gömmer det bakom terorismen.

hmm jag har undrat en grej om vi samlar alla swecare + nw + fler "nördar" borde vi kunna starta ett parti för vi är nog tillräckligt många för att få stolar i riksdan

vad tror ni ?

ps sitter på jobbet har inte kolla genom alla inlägg så jag kan ha skriv något som någon annan redan har gjor ber isf om ursäkt för det.

Visa signatur

gamerburk amd64 3800+ 7800gt 2gb ram 3x200gb1x250gb2x36gb raid0 raptor 10k 2x300gb raid0 shuttle amd 2500+ fx5900 haxxat till fx5950 ultra 512ram 1x40gb

Permalänk

Då får man ta reda på var de lagrar skiten ändå och spränga den.
(Haha nu blir jag terrormistänkt men de har inte startat än haha!)

Man får väl göra nått nytt internet som folket bestämmer över utan inflytande från högremakter, senaste åren så har internet blivit hårt censurerat och olagligt.
De kan lika gärna stänga av internet.

Snart så kan jag kalla mig terrorist när jag tankar. Fint!

Jag är också med på en maillista med tveksamma ord så skicka!

Permalänk
Medlem

hmm.... man blir lite sugen på att samla ihop ett rejält gäng folk utanför Bodstöms bostad med kameror och fota allt han gör, är man bara tillräckligt många borde man ju kunna vara ganska störande

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem

japp håller med nånting måste göras
men tycker endå att starta parti låter som en bra grej
om vi bara har bra förslag kan vi vinna valet osv osv osv

Visa signatur

gamerburk amd64 3800+ 7800gt 2gb ram 3x200gb1x250gb2x36gb raid0 raptor 10k 2x300gb raid0 shuttle amd 2500+ fx5900 haxxat till fx5950 ultra 512ram 1x40gb

Permalänk
Medlem

Ja du sköna nya värld, känns som "1984" tog ett stort steg närmare nu.

Direktivet antogs på rekordtid och allmännheten hann inte ens reagera, vad är nästa steg?
Logiskt sett borde det bli obligatoriska armbindor och namnskyltar under strikt kameraövervakning och lagring, för att snabbt kunna binda oss till en viss plats minst 2år bakåt i tiden.
Vi (befolkningen) måste ju "skyddas", eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Visst är det ett utbrett fenomen...men trots allt så är det sossarna som rattat över detta land i "evigheter" och som har trogna i alla viktiga samhällspositioner. Alltifrån utbildningsväsende, via skolböcker till riksmedia rattas av trogna anhängare. Eller är jag ute o cyklar kanske?

Nej inte alls, socialbidragsdemokraterna har som sagt infekterat en stor del av alla viktiga samhällspositioner sen väldigt länge, och har på så sätt kontroll över mycket av den allmänna opinionen som märks i skola, media osv.