SLI i bärbar dator?

Permalänk
Melding Plague

SLI i bärbar dator?

<font style="font-size: 10pt"><b>SLI i bärbar dator?</b></font> <small class="small">torsdag 22 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Nvidia Geforce Go 7800 GTX är faktiskt kompatibelt med SLI, skriver <a href="http://digitalreviews.net/news/200512/go7800gtx-sli-notebook...." target="_blank">Digital Reviews</a>. De har de senaste dagarna har undersökt om det är någon tillverkare av bärbara datorer som tänkte utnyttja denna möjlighet. Ett australienskt företag som sysslar med att bygga specialbyggda bärbara datorer, kallat ITC, jobbar tydligen på en sådan lösning, men inga detaljer om vilken CPU eller chipsets de skall använda finns. Enligt Digital Reviews källa skall denna bärbara finnas tillgänglig i slutet av februari eller i början av mars.
<br />
<br /><i>”According to another source, this notebook will have 2 cooling systems. One will be the traditional intake from the underside of the laptop with the vents at the rear. The second will have a blower-style tunnel system taking air from one side of the notebook, cooling the 2 x GeForce Go 7800GTX GPUs and blowing it out the other side”</i>
<br />
<br />En lösning som inte direkt gör datorn tyst. Avslutningsvis skriver Digital Reviews att ett sådant system bör få runt 11000 poäng i 3D Mark 05.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

err? nu tycker jag laptops ska bli laptops igen

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&not...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Håller med...Köpte min Dell Inspiron 700m (12.1" wxga, 2kg med batteri) just för att det är en laptop, och ingen stationär laptop.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hur stor o bökig lär inte den där bli? Lär väll inte bli några direkta batteritider heller :(.

Ska jag säga med en A64 i laptopen ^^ (Acer Ferrari).

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att köpa "Stationära laptops" egentligen? Blir ju bara dyrare och personligen tycker jag inte att det är snyggt med en laptop som konstant står på skrivbordet :/

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
err? nu tycker jag laptops ska bli laptops igen

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&not...

Dålig upplösning och ännu sämre batteritid men annars såg den trevlig ut.

Permalänk
Medlem

Som det stog i nyheten så var det ju speciallaptops, finns säkert resande försäljare eller folk som cadar på resande fot å sånt som skulle ha användning för den. användningen till privatpersoner tror jag dock är begränsad!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Vad är vitsen med att köpa "Stationära laptops" egentligen? Blir ju bara dyrare och personligen tycker jag inte att det är snyggt med en laptop som konstant står på skrivbordet :/

Där är vi rätt oense :p. Har många kunder som handlar just laptops för att de är mindre o snyggare på plats än stationära.

Permalänk
Medlem

efter att ha haft en 17tums laptop i snart 8 månader så har jag faktist inga problem alls med storleken. folk som gnäller på storleken har nog bara alldrig testat

Permalänk
Hedersmedlem

Ahhh så storleken har ingen betydelse då???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Herregud, vad händer med bärbara datorer? Jag trodde att dom satsade på att göra dom mindre och effektivare, men istället så blir dom enorma och på snudd till oportabla. Man lär ju bränna fingrarna på en dator med SLI. För att dom ska kunna utnyttja det så måste dom ju ha en kraftfull processor också.

Nej, tacka vet jag små, portabla datorer. Min Acer på 1,8 kilo är alldeles lagom.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ahhh så storleken har ingen betydelse då???

nope, den får gärna vara större än en vanlig stationär, så länge den ligger på 2st FX-57, 4st Geforce 7800GTX, 4096mb ram och 10st hårddiskar på 500gb

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Hm.. Jaha. Varför inte bara slänga in ett TNT2 i de där bärbara datorerna? Spela på en bärbar är väl ändå inget lämpligt. Skulle säkert förbättra batteritiden en hel del, och det är väl ändå en av de viktigare sakerna med en bärbar.

Detta är förstås min personliga åsikt om det hela. Vissa kanske lirar FEAR på sina bärbar, vad vet jag.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Medlem

men för folk med tex lite plats eller som lanar väldigt mycket. jag själv skulle inte tycka det va helt fel med en tokbra bärbar bara ja hadde haft pengarna. enkelt att ta med på lan och när man är hemma så har man den bara i en dockningstation och har vanlig skärm + tbord o mus

Permalänk
Medlem

Och priset? 40 000 för en dator man inte kan flytta på, Har problem med överhettning, Dålig batteritid och låter mycket? Nej tack

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

rezuth, dyr? absolut men det är min stationära oxå :D, överhettning? inte de minsta. dålig batteritid? 3 timmar 4 om man verkligen pressar precis lika mycket som en "liten" laptop altså ;D. och låter mycket?!?! snälla en vanlig dator är betydligt mer högljudd än en laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gimpster
Vissa kanske lirar FEAR på sina bärbar, vad vet jag.

Vad kan jag säga, jag är skyldig. Spelade f.e.a.r. i skolan när jag tog med mig laptopen en gång, respekt ;D

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Fan va folk gnäller, användningsområden finns för alla laptops. Det finns folk som knappt använder sitt batteri alls utan istället enkelt pluggar in sin laptop till elnätet där dem vill arbeta. Det GÅR ju faktiskt o göra så också. Det är ingen som ska sno era elkontakter så va inte oroliga. När man väl har pluggat in den så återstår endast en supersnabb extremt liten och behändig dator. Jag hade då fan inte bangat för den precis. Ska ni ha små laptops med superlång livslängd är det klart ni inte ens ska snegla dess håll. Ska ni ha en snygg lösning på skrivbordet så köp ett snyggt lysande tbord med 2346873 finesser och en fräsch 19" TFT så blir ni nöjda ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
[B]err? nu tycker jag laptops ska bli laptops igen

Vadå det finns ju små laptops om man vill det, tycker det skulle vara hel fränt med SLi i en laptop.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Var går gränsen för vad som är en bärbar dator eller inte? Jag kan bygga in en UPS och en 19" TFT i mitt chassi om jag vill. Är det en bärbar dator då, fastän den väger 60kg? Nej, dom borde kategorisera det på ett lämpligare vis. Skilja mellan bärbart och släpbart. Typ bärbart och mobila workstations?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Varför gnäller alla? Det finns två sorters laptops. Den extremt lilla, lätta med extremt lång batteritid som man kan ha med sig överallt och skriva på och den stora, tunga med groteskt dålig batteritid som man tar med sig när man t.ex åker utomlands eller upp till fjällen och använder som en stationär. Denna tillhör helt klart kategori 2.

Utvecklingen av den lilla strömsnåla datorn går segt mestadels på grund av att det står ganska stilla på batterifronten. Då är det väl bra att man utvecklar åt andra hållet så att man kommer någonstans?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

OverKill for teh win... fan vad coolt.. hade inte haft något i mot att få en sådan laptop.... bara lite sjukt att den får högre på 3DMark än vad min stationära får (se sign)..

Vem bryr sig om batteritider med en sån skönhet ... Det är trots allt en spellaptop, känns som man ändå har tillgång till ström. Enda som oroar mig är värmen.. Med två kort på en sådan begränsad yta tillsammans med cpu så måste det bli fuktansvärt varmt

Permalänk

vilket gnäll det är ifrån er, sånt gnäll brukar det inte vara vid sånnahär saker "den blir för stor/batteritiden e för klen/vem fan vill lira på nån dator " snella cut the crap och va glad istället att dem förmodligen kmr att producera laptops med sli hur bra som helst och det finns mååånga som är berädda att lägga ner "40.000" på en lap top, vad tror du min stationära kostade 1992 ?? en olivetti med skrivare och skärm. kostade ungefär lika mycket.

är det nån som vill ha en laptop med SLI bra för den personen. palla motargumentera idén dom har och förmodligen kmr få den att gå igenom utan några större problem. förstår er också batteritiden är inge speciell vidare men som där uppe skrev dom flästa pluggar in adaptor och varför ? reser du mycket åker du buss eller tåg och i tåg finns de ström iaf. oftast på bussarna också iaf här nere i skåne. batteri är bara nödlösning och inget annat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

vilket gnäll det är ifrån er, sånt gnäll brukar det inte vara vid sånnahär saker "den blir för stor/batteritiden e för klen/vem fan vill lira på nån dator " snella cut the crap och va glad istället att dem förmodligen kmr att producera laptops med sli hur bra som helst och det finns mååånga som är berädda att lägga ner "40.000" på en lap top, vad tror du min stationära kostade 1992 ?? en olivetti med skrivare och skärm. kostade ungefär lika mycket.

är det nån som vill ha en laptop med SLI bra för den personen. palla motargumentera idén dom har och förmodligen kmr få den att gå igenom utan några större problem. förstår er också batteritiden är inge speciell vidare men som där uppe skrev dom flästa pluggar in adaptor och varför ? reser du mycket åker du buss eller tåg och i tåg finns de ström iaf. oftast på bussarna också iaf här nere i skåne. batteri är bara nödlösning och inget annat.
SLI: nee det kmr inte bli mycket större kanske 1-2 cm högre laptop men det finns fortfarande tjocka nya så...

värme utveklingen fixar dom nog så det är nog inga problem tror ja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Varför gnäller alla? Det finns två sorters laptops. Den extremt lilla, lätta med extremt lång batteritid som man kan ha med sig överallt och skriva på och den stora, tunga med groteskt dålig batteritid som man tar med sig när man t.ex åker utomlands eller upp till fjällen och använder som en stationär. Denna tillhör helt klart kategori 2.

Utvecklingen av den lilla strömsnåla datorn går segt mestadels på grund av att det står ganska stilla på batterifronten. Då är det väl bra att man utvecklar åt andra hållet så att man kommer någonstans?

Nej, tre skulle jag säga.
Ultraportabla, bärbara och desktop replacements.
<2,5kg, 2,5-4kg, 4kg>
12k>, 6k>, 15k>:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
err? nu tycker jag laptops ska bli laptops igen

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&not...

''Intel Extreme graphics 32MB delat grafikkort''

Vill man ha en hyfsad bärbar dator o köra Windows vista på den i framtiden så bör man väl satsa på en med ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej, tre skulle jag säga.
Ultraportabla, bärbara och desktop replacements.
<2,5kg, 2,5-4kg, 4kg>
12k>, 6k>, 15k>:-

En bärbar med en vikt på 2.5 kg skulle jag aldrig kalla ultraportabel. Under 1.8 kg, krav på högst 13.3" skärm och minst 4-5h batteritid tycker jag låter lite vettigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
En bärbar med en vikt på 2.5 kg skulle jag aldrig kalla ultraportabel. Under 1.8 kg, krav på högst 13.3" skärm och minst 4-5h batteritid tycker jag låter lite vettigare.

Mjo, du har rätt. Något sånt bara.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

en laptop med 7800gtx i vad går den på 50?

Permalänk
Medlem

När ska det komma tysta radialfläktar? Först då blir laptops snabba och tysta.

Jag e på jag jakt efter en själv nämnligen till eget bygge då modell större. PM:a gärna mig om nån vet. Funderar på Adda 120mm hypro blower. Nån som har en sån?