Altec Lansing ACS295 stendött, ngn som vet vad??

Permalänk
Medlem

Altec Lansing ACS295 stendött, ngn som vet vad??

Tjenare allesammans!

La mina giriga små händer på ett par högtalare med tillhörande woofer för ett par da'r sen, o kom på att det förstås inte fungerade (nu har jag 2 ljud-system till dator som inte funkar...)

Min fråga är: är det ngn som haft liknande problem med dom här?

Det händer inte ett jota när jag trycker på on, systemet är total-dött. Säkringen ser väldans hel ut, o inget på kretskorten i subban o den sattelit som styr allt ser bränt ut/luktar mer illa än ngt annat.

Om ngn har ngn idé om vad som kan tänkas strula, vore det fint, sitter med 99:- hörlurar nu, o börjar tröttna på det

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att säkringen verkligen är hel?
Kan du mäta så spänningen finns på kretskortet?

ACS295 är ett högtalaresystem från -98 ungefär & presterar ruggigt bra för att vara så gammalt tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har ingen multimeter, men tror det finns en på jobbet, så får väl ta med skiten o kolla.
Jo, jag har hört ryktas att det ska vara helt ok. Jag vet iaf att höger satellit är ok, eftersom den har 3.5mm jack. Hoppas bara jag kan skrämma liv i resten av systemet!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Höger satellit är den med kontrollerna på.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Höger satellit är den med kontrollerna på.

Ehum..... visste jag väl... *visslar*

Tog lite fel där, såklart är det den vänstra jag har ljud i. Ska ta med mig lite säkringar o en multimeter hem imorrn, o kolla lite om det händer ngt skoj...

Godnatt på er alla vetja.

EDIT:

Men lol då! nu har jag hittat felet, det var ju ett ben som var av i kontakten till höger satellit! EFter att ha epa-mekat lite (dvs stoppat en avkapad säkerhetsnål på motsvarande ställe där benet skulle gå in) så fungerar det perfekt! O jag får hålla med om att det är helt ok tryck i systemet, om än ngt brusigt. Det senare kan dock säkert ha ngt o göra med mitt epa-mek samt mitt gamla slitna (o rätt odugliga) SB Live... Tack alla för hjälpen iaf!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...