Vad har hänt med bredbandspriserna inom stadsnät? Löpt amok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tele 2 signade 1000/1000 för 179 kr i månaden, gruppavtal BRF där jag bygger deras fibernät och själv betalar man 339 för 500/500

Och de flesta större aktörer inom Open Universe (förort till sthlm) tar 500:- för 100/100..... >-<

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Menar du 20? 2ms betyder att du knappt att lämnade det interna stadsnätet/peeringen innan du nådde fram till servern.

Som referens har jag ~5ms i ping till ping.sunet.se och bor i mellersta norrland med fiber.

Nope, 2ms. I regel aldrig över 4ms ping.sunet.se. På den tiden gick trafiken över ATM innan det blev ethernet för hela slanten och latensen ökade lite. Ligger nu på stadiga 3ms med Telia och FTTH.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag bytte till 5G istället så länge, då får man mer för pengarna men såklart inte så stabilt nät…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nope, 2ms. I regel aldrig över 4ms ping.sunet.se. På den tiden gick trafiken över ATM innan det blev ethernet för hela slanten och latensen ökade lite. Ligger nu på stadiga 3ms med Telia och FTTH.

Gött. har nog aldrig bott så pass bra(alt. haft så bra routing) att en sådan ping har kunnat uppnås till dom servrar jag spelat på

Permalänk
Sötast

Tror det var 2007 jag fick fiber för första gången via telia stängd fiber, de kopplade upp lägenheter mot att de var den enda leverantören. Är ju inte helt orimligt.

Det roliga var dock att utrustningen man satt in endast var specad till 100Mbit. Än idag sitter där samma 100Mbit switchar, i samma rack..... men priset har gått från 219:- till 639:- för exakt samma tjänst, med exakt samma hårdvara.

Men det är för att "Telia har förbättrat tjänsterna"
Nu är det i särklass den långsammaste tjänsten man kan hitta och den absolut dyraste i hela staden.

I övrigt så är jag glad att jag inte bor kvar där.
Mitt och många andras enda verktyg för att lyckas hålla något sånär bra priser är black friday erbjudandena... men med tanke på vad som hände med årets utbud så är jag mer eller mindre helt säker att de "konkurrerande" bolagen kommer ha dealat internt om hur de nu skall framstå som givmilda medans skillnaderna i ordinarie och blackweek pris kommer att sakta raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror det var 2007 jag fick fiber för första gången via telia stängd fiber, de kopplade upp lägenheter mot att de var den enda leverantören. Är ju inte helt orimligt.

Det roliga var dock att utrustningen man satt in endast var specad till 100Mbit. Än idag sitter där samma 100Mbit switchar, i samma rack..... men priset har gått från 219:- till 639:- för exakt samma tjänst, med exakt samma hårdvara.

Men det är för att "Telia har förbättrat tjänsterna"
Nu är det i särklass den långsammaste tjänsten man kan hitta och den absolut dyraste i hela staden.

Telia klarar ju inte konkurrerar i annat än i monopol ställning.

Priserna har väl gått upp "för att de kan", inget bolag som inte tagit ut maximalt med höjningarna under "inflationen". De var väl haft ökade elkostnader som alla andra men lär tagit ut betydligt mer marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ouch! 10/10 är alldeles för lite. Går inte att använda annat till att surfa lite lätt på enkla webbsidor. Tror även latensen kommer ta stryk med så dålig hastighet. Det funkade för tjugo år sedan men inte idag.

Går latens och hastighet hand i hand, tror inte det. Du kan ha 10Mbit med skitutrustning och utöka hastigheten kommer inte påverka det.
Sen latens (ping) i spel är ju annan historia. Du kan nog inte ha familjen streamande på fem (om ens två) enheter samtidigt som du spelar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ibymafayhas:

Telia klarar ju inte konkurrerar i annat än i monopol ställning.

Priserna har väl gått upp "för att de kan", inget bolag som inte tagit ut maximalt med höjningarna under "inflationen". De var väl haft ökade elkostnader som alla andra men lär tagit ut betydligt mer marginal.

Du menar som de dära chockhöjningarna på hyrorna runt om i landet som var ett illa tvunget för att hela landets ekonomi inte skulle kollapsa som sedan direkt efter visat sig bara generera guld till hyresvärdarna?

DET HADE JAG ALDRIG TROTT!

Permalänk
Medlem

Ja och att nedgradera från 250 till 100 för att spara en slant går inte det heller.

Bahnhof som jag har idag genom GlobalConnect tar 469kr för 250mbit och 459kr för 100mbit.

Permalänk
Medlem

Bredbandskostnaderna är verkligen sjuka. Att de ska behöva ligga så jäkla högt låter väldigt skumt.
Fine, förhöjda elpriser. Men 500-600kr för 100/100 är rent ut sagt maffiametoder. 500/500 borde ligga på det priset med tanke på förhöjda elpriser.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bredbandskostnaden grundas ju i att den operatör du binder dig till betalar nätavgift till den som äger/driftar nätet i ditt hus. Den delen är monopol, en ägare, de kan således sätta vilket pris de vill till det ’öppna valet’

Total skam och fadäs, samma som elmarknaden! Borde tillsättas en kommission eller något

Permalänk
Skrivet av Jagers:

jag har anmält dem till konsumentverket, bredbandsleverantören oxå, då bredbandsleverantörerna höjer sina priser, för att sedan magiskt sänka dem till ursprungspriset knappt en månad efter, sen höjer dem igen, väntar 2-3 månader, sänker till ursprungspriset igen (för dem vet att folk inte hör av sig för att få priset justerat så dem följer bara med dem höjda priserna)

Har inte sett det beteendet. Hur menar du att de höjer och sedan sänker? När de höjer brukar det vara permanent.

Skrivet av medbor:

Bredbandskostnaden grundas ju i att den operatör du binder dig till betalar nätavgift till den som äger/driftar nätet i ditt hus. Den delen är monopol, en ägare, de kan således sätta vilket pris de vill till det ’öppna valet’

Total skam och fadäs, samma som elmarknaden! Borde tillsättas en kommission eller något

Jag håller med men tyvärr är svenson lite för dum för att förstå bredbandsmarknaden som de förstår elmarknaden. Vi har inget liknande elmarknadsinspektionen. Det är tragikomiskt!

Skrivet av Allexz:

Tror det var 2007 jag fick fiber för första gången via telia stängd fiber, de kopplade upp lägenheter mot att de var den enda leverantören. Är ju inte helt orimligt.

Det roliga var dock att utrustningen man satt in endast var specad till 100Mbit. Än idag sitter där samma 100Mbit switchar, i samma rack..... men priset har gått från 219:- till 639:- för exakt samma tjänst, med exakt samma hårdvara.

Men det är för att "Telia har förbättrat tjänsterna"
Nu är det i särklass den långsammaste tjänsten man kan hitta och den absolut dyraste i hela staden.

I övrigt så är jag glad att jag inte bor kvar där.
Mitt och många andras enda verktyg för att lyckas hålla något sånär bra priser är black friday erbjudandena... men med tanke på vad som hände med årets utbud så är jag mer eller mindre helt säker att de "konkurrerande" bolagen kommer ha dealat internt om hur de nu skall framstå som givmilda medans skillnaderna i ordinarie och blackweek pris kommer att sakta raderas.

Hur menar du att man ska utnyttja Telias blackfridayerbjudanden för nya kunder om man redan är kund där och de är de enda man kan välja mellan?

Skrivet av medbor:

Jag bytte till 5G istället så länge, då får man mer för pengarna men såklart inte så stabilt nät…

5G är så mycket sämre än fiber på många sätt att det inte är värt att diskutera.

Skrivet av Necrophor:

Och de flesta större aktörer inom Open Universe (förort till sthlm) tar 500:- för 100/100..... >-<

Låter otroligt dyrt! Att folk inte bryr sig? Att de sväljer dessa priser utan att visa sitt missnöje till både bostadsbolaget och kommunen.

Bor man i BRF så har man oftast inte dessa problem. Då har man gruppanslutning med väldigt fördelaktiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Pengarna går till stadsnätsmonopolen.

"Konkurrens" inom stadsnät är bara rökridåer.

Vill du ha billigt internet så är det gruppanslutningar som gäller.

Min förening har tecknat avtal med Telia 1000/1000 plus tv Medium för 199:- i månaden.. Men då är det bara telia som går att välja i framtiden.

Vi är en förening på ca 500 lägenheter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tycker mitt pris är någorlunda bra, betalar 387 kr i månaden för 250/250 Mbit/s.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Min förening har tecknat avtal med Telia 1000/1000 plus tv Medium för 199:- i månaden.. Men då är det bara telia som går att välja i framtiden.

Vi är en förening på ca 500 lägenheter.

Precis, som jag sade, det är gruppanslutning som gäller om man vill att det ska vara billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter otroligt dyrt! Att folk inte bryr sig? Att de sväljer dessa priser utan att visa sitt missnöje till både bostadsbolaget och kommunen.

Bor man i BRF så har man oftast inte dessa problem. Då har man gruppanslutning med väldigt fördelaktiga priser.

Det är väl klart att man bryr sig, men det är inte så mycket man kan göra utom att försöka ringa och och förhandla, men har märkt en tydlig trend att bland jättarna blir deras svar allt som oftast nu: "Vi kan inte göra något åt det" och de är mer än nöjda med att "släppa" sina kunder, för de vet att när de väl har ett erbjudande så hoppar folk fram och tillbaka.

Att vara "trogen kund" är absolut något av det sämsta man kan vara tydligen enligt företagen.

Telia vill ha 549:-/månad t ex på Östervägen i Kungsängen för 100/100, Tele2 vill ha 599:- med 12 månaders bindningstid och 579:-/månad utan bindningstid och Telenor är "billiga" med 499:-/månad för bredband 100. Deras främsta argument är att det ingår en router (vilket många "vanliga" människor uppskattar/har som krav i stort sett) och att det skall vara "jobbigt" att behöva skicka tillbaka deras router och att internet ligger nere ett par dagar medan byte sker bla bla bla.

Samtliga har dock för nya kunder runt 349:-/månad i 12 månader...

Det "roliga" är att både 250 och 500 är billigare under 12 månader hos Tele 2 än vad 100 är....

Så det är ju inte enbart att Open Universe är giriga som fan som vill pungslå sina kunder, med tanke på hur mycket samtliga av dessa jättar är villiga att sänka priserna för nya kunder.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis, som jag sade, det är gruppanslutning som gäller om man vill att det ska vara billigt

Så sant.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bredbandskostnaden grundas ju i att den operatör du binder dig till betalar nätavgift till den som äger/driftar nätet i ditt hus. Den delen är monopol, en ägare, de kan således sätta vilket pris de vill till det ’öppna valet’

Total skam och fadäs, samma som elmarknaden! Borde tillsättas en kommission eller något

Ja men det är ju någon som gått/går in med pengar för att serva och bygga nätet? Och dessa ska givetvis få ränta på sitt kapital.

Telia är ju gamla televerket så staten har delvis sålt av trots att de är majoritetsägare fortfarande. Antagligen behövdes det pengar för byråkrati och kommissioner.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Upphandlade gruppanslutning till vår BRF förra året. Vi plockar bort det kommunalt ägda stadsnätet/fibern i fastigheten som tyvärr lider av samma fenomen som ni övriga påpekar med priserna nämnda ovan stadsnätet står för ca 70% av månadsavgiften.

Telia 1000/1000, Tv och streaming Bas (18 kanaler) och mobiltelefoni över mobilnätet för ynka 159kr per hushåll där även hårdvara ingår.

Tog in offerter från Telenor, Bahnhof & Tele2 rangordnat i prisordningen jämfört med ovan billigast-dyrast. Telia slog dessa på fingrarna med sitt utbud.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har inte sett det beteendet. Hur menar du att de höjer och sedan sänker? När de höjer brukar det vara permanent.

Detta är för 100/100mbit och jag kommer inte ihåg exakta siffror, men för 1-2 år sedan när Zitius tog över nätet från Fibra så höjde nästan alla bredbandsleverantörer priserna från runt 339kr till över 420kr och skyllde på zitius, men 3 veckor efter så var priserna nere på runt 349kr, 2 månader senare höjde dem igen till över 420kr och skyllde på zitius, sedan 5 veckor efter så var dem nere på runt 359kr. 2 mån efter årsskiftet så kom en megahöjning igen.
Jag vet inte hur priserna såg ut för 500 eller 1000mbit.

idag kostar 100/100 - 445kr/mån, för 500/500mbit så får jag betala 489kr/mån så jag har bytit upp mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja men det är ju någon som gått/går in med pengar för att serva och bygga nätet? Och dessa ska givetvis få ränta på sitt kapital.

Telia är ju gamla televerket så staten har delvis sålt av trots att de är majoritetsägare fortfarande. Antagligen behövdes det pengar för byråkrati och kommissioner.

Ja, men ofta har de haft billigare priser förr (locka in kunder, konkurrera ut adsl och annat) och nu chockhöjt senaste åren, har då råd att köpa upp fler kunder och höja för de med… ond cirkel

Initiala kostnaden har nog inhämtats för de flesta stadsnät vid det här laget