Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steve Jobs blir (ännu) rik(are)

Permalänk
Melding Plague

Steve Jobs blir (ännu) rik(are)

<font style="font-size: 10pt"><b>Steve Jobs blir (ännu) rik(are)</b></font> <small class="small">tisdag 24 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Välkända Disney har lagt ett bud på Pixar Animation Studios (tänk Toy Story, Finding Nemo med mera) på $7 miljarder US dollar. Om affären godkänns av Pixars styrelse blir Apples VD Steve Jobs $3.5 miljarder US dollar rikare och den enskilt största aktieägaren av Disney kan man läsa hos <a href="http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2006/0..." target="_blank">Business Telegraph</a>. Steve Jobs startade Pixar efter att han köpte Lucasfilms datoranimeringsdivision.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

öö 3.5 us Dollar, :S

Är väll för trött för att tänka..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

$3.5 US dollar!??!?!?!? INZANE!!!!

btw blev länken lite fuckad också

Permalänk
Avstängd

Förtjänar han.

Permalänk
Medlem

illa tänk om dollarkursen var 10 kr, då skulle han kunna köpa 70 tuggumin!!!!

tänk på konsekvenserna....

Permalänk
Hedersmedlem

Ops, trycksfelsnisse var visst framme

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Ojoj... Fast det känns lite trist att Disney köper upp en konkurrent sådär..
Konkurrans är bra

Permalänk

Om Stevie J blir största aktieägaren kanske han kan fixa till Disney lite får man hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ojoj... Fast det känns lite trist att Disney köper upp en konkurrent sådär..
Konkurrans är bra

Hmm, med tanke på att pixars enda filmer de tjänat riktiga summor pengar på brukar presenteras med "Disney och Pixar animation studios presenterar bla bla bla" så tycks inte Disney och Pixar vara konkurrenter. Snarare partners, det här hjälper dock förmodligen Disney att tjäna mer pengar på pixars filmer eftersom filmerna då ägs av Disney, men det lovar däremot pixar en viss säkerhet de inte haft tidigare. Fast det jag mest tror på är att orsaken till denna affär är Steve Jobs' dollartecken i ögonen

Permalänk
Medlem

Så alla dessa filmer är gjorda i Mac??? :S
Eller??
Undrar hur bra burkar dom har där??? och hur många?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Så alla dessa filmer är gjorda i Mac??? :S
Eller??
Undrar hur bra burkar dom har där??? och hur många?

Linux, faktiskt. En "renderingsfarm" med massor av Linuxburkar som renderar tillsammans. Och de använder Maya för arbetet.

Permalänk
Medlem

Lucasfilms datoranimeringsdivision använder väl Athlon64 CPU's. Iaf så renderades väl Revenge of the Sith med de? Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Linux, faktiskt. En "renderingsfarm" med massor av Linuxburkar som renderar tillsammans. Och de använder Maya för arbetet.

Och Renderman som renderare.

Permalänk
Medlem

Neje!
Pixar piskar ju disney totalt, inte vill man att de blir uppköpta fgs!
Ser skräckvisioner av typ, finfing nemo med überlånga, sega och tråkiga sång och dans-nummer tillsammans med puttignuttiga små mysrosa gull-historer som man typ tröttnade på när man var 7 bast...

Att se pixar göra disneyfilm är ju ett hot mot unga människors sinnen... de kommer ju bli förstörda för livet... Disneys klass på film med pixars klass på filmskapande... som odjuret och skönheten.. och i den liknelsen är det inte disney som är den snygga delen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lucasfilms datoranimeringsdivision använder väl Athlon64 CPU's. Iaf så renderades väl Revenge of the Sith med de? Eller har jag fattat fel?

Står i eftertexterna till Episode III att det är gjort med AMD Opteron

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lucasfilms datoranimeringsdivision använder väl Athlon64 CPU's. Iaf så renderades väl Revenge of the Sith med de? Eller har jag fattat fel?

Fast det var väl inte Pixar?

Hursomhelst, det känns inte skoj att Disney köper Pixar, precis som andra hyser jag farhågor om att filmerna blir alldeles för "Disney" om detta går igenom. Även om jag unnar SJ en extra slant i fickan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Neje!
Pixar piskar ju disney totalt, inte vill man att de blir uppköpta fgs!
Ser skräckvisioner av typ, finfing nemo med überlånga, sega och tråkiga sång och dans-nummer tillsammans med puttignuttiga små mysrosa gull-historer som man typ tröttnade på när man var 7 bast...

Att se pixar göra disneyfilm är ju ett hot mot unga människors sinnen... de kommer ju bli förstörda för livet... Disneys klass på film med pixars klass på filmskapande... som odjuret och skönheten.. och i den liknelsen är det inte disney som är den snygga delen...

Igen... alla filmer, typ nemo, a bug's life, toy story 1/2, The Incredibles... allt det är Disney/pixar juh! inte bara Disney o inte bara pixar... utan båda

Permalänk
Medlem

Det är bra att Steve får lite pengar.

Om jag fattat rätt så får han ju ingen lön från Apple - stackarn måste ju vara utfattig.

Permalänk

Som jag har förstått det så är Disney bara "distributör" åt Pixar, och har ingen(?) påverkan på själva filmerna.
Får hoppas att detta inte ändras i och med köpet nu.

Permalänk
Medlem

Grejen är att Disney äger rättighterna till Pixars filmer så om Pixar hade gått sin egen väg nu så hade dom inte haft en backcatalogue som dragit in pengar åt dom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Neje!
Pixar piskar ju disney totalt, inte vill man att de blir uppköpta fgs!
Ser skräckvisioner av typ, finfing nemo med überlånga, sega och tråkiga sång och dans-nummer tillsammans med puttignuttiga små mysrosa gull-historer som man typ tröttnade på när man var 7 bast...

Att se pixar göra disneyfilm är ju ett hot mot unga människors sinnen... de kommer ju bli förstörda för livet... Disneys klass på film med pixars klass på filmskapande... som odjuret och skönheten.. och i den liknelsen är det inte disney som är den snygga delen...

Woody sjunger i toy story... (buzz med?)

Den där hoppande lampa filmen är ju bara pixar som gjort : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Igen... alla filmer, typ nemo, a bug's life, toy story 1/2, The Incredibles... allt det är Disney/pixar juh! inte bara Disney o inte bara pixar... utan båda

Ja, det är väl ingen hemlighet... Men så länge de inte behöver ta direkta order från snuttegull #1 så är det ju iallafall trevligt att titta på, för jag har ännu inte sett en ren Disneyfilm jag gillat (efter att jag fylde 10 iallafall) Sen kanske jag inte var så jätteallvarlig i det förra inlägget

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Mannen som vill utmåla sig som en rebell går ihop med en av de största förbudsivrarna som finns. Är det bara jag som ser det konstiga i det?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det är bra att Steve får lite pengar.

Om jag fattat rätt så får han ju ingen lön från Apple - stackarn måste ju vara utfattig.

hehe, istället för lön får han ju aktier i företaget. så nog klarar han sig fint men det är han värd.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast det var väl inte Pixar?

Hursomhelst, det känns inte skoj att Disney köper Pixar, precis som andra hyser jag farhågor om att filmerna blir alldeles för "Disney" om detta går igenom. Även om jag unnar SJ en extra slant i fickan.

Tänkte mest på att han köpte Lucasarts datoranimeringsdivison. Skapade han alltså Pixar av Lucasarts divisionen eller är han delägare i dem båda?

Det jag ville påpeka var att lustigt att AMD CPU's användes för att rendera senaste Star Wars.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Men om Disney köper Pixar för 7 miljarder dollar och Jobs äger 51% av företaget så blir han väl bara 3.5 miljarder rikare om man inte räknar hans aktier i Pixar? Pixar-aktierna måste väl ha representerat ett värde precis som hans nya fina Disney-aktier gör?

Gör om gör rätt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Men om Disney köper Pixar för 7 miljarder dollar och Jobs äger 51% av företaget så blir han väl bara 3.5 miljarder rikare om man inte räknar hans aktier i Pixar? Pixar-aktierna måste väl ha representerat ett värde precis som hans nya fina Disney-aktier gör?

Gör om gör rätt!

Det är just i aktier dom betalar.

Permalänk
Avstängd

Varför kan inte Disney anställa bra tecknare istället för att lägga ett bud på Pixar för 50 Miljarder kronor. Skärpning Disney!!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Varför kan inte Disney anställa bra tecknare istället för att lägga ett bud på Pixar för 50 Miljarder kronor. Skärpning Disney!!!!

Vad har tecknare med moderna animerade filmer att göra?
Tecknare finns väl bara på sketch/plot -stadiet och där är det ju idén och inte teckningen som är det viktiga.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Men om Disney köper Pixar för 7 miljarder dollar och Jobs äger 51% av företaget så blir han väl bara 3.5 miljarder rikare om man inte räknar hans aktier i Pixar? Pixar-aktierna måste väl ha representerat ett värde precis som hans nya fina Disney-aktier gör?

Stämmer, man måste subtrahera värdet av Pixar-aktierna innan uppköpet. (Sen kan man ju även diskutera om en $ i en aktie är värd lika mycket som en $ i form av en sedel när man äger så många aktier... En försäljning skulle ju antagligen påverka kursen negativt)

Jag gillar Steve Jobs för han är vegan precis som mig, men jag tänker nog inte köpa någon av hans produkter