Permalänk
Medlem

Prescott in it's prime

Höll på att spela lite Diablo 2, då datorn plötsligt stängde av sig.

När man sedan startar upp datorn igen, så kollade jag temperaturen i SpeedFan. 109 grader Celcius. Jag tror inte att det är sant, att de ska sätta in så inadekvata fläktar i en OEM PC, en Fujitsu.

Datorn är för övrigt en Prescott på 3.4 GHz. Tror jag ska skicka ett e-post om det här. Då datorn även i andra fall visar ca 80-90 grader på idle antar jag att det kan vara ett fel på temperatursensorerna, men i vilket fall så tror jag inte att temperaturen ska hoppa upp 30 grader bara sådär.

Den har för övrigt stabiliserat sig på ca 86 grader nu.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Fasen.. det var omkring 50 grader för högt....

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

Låter som en felmonterad kylare. "omkring 50 grader för högt" Hahahaha

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Låter inte som en felmonterad kylare, utan snarare sensorfel.

Vid så där höga temperaturer hade alla processorns skyddssystem slagit till och din dator hade omedelbart stängt av sig. En prescott börjat throttla vid runt 71 grader om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tror att dina temperaturer stämmer till viss del.
Min kompis har också en fujistsu, med en prescott på 3,6 ghz.
Vet inte riktigt vad temperaturen låg på, men den trottla nästan hela tiden.
Kylningen i dessa datorer är under all kritik, de låter som ett flygplan och kyler nästan ingenting.
Skaffa en bättre processorkylare, ta bort den där värdelösa tunneln de har och släng dit en chassifläkt. Sedan är nog problemet löst.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Min celeron 2.66 prescott kör snällt i 4ghz @ 60 grader och @66grader med full prime load... tm2 klockar ju ner där och håller den på 66 grader, jag har std 100% alu fläkt... Kolla så du har tm2 påsatt....

Någon som känner till om man kan forca tm2 aktiv hela tiden fast cpun själv inte vill det - hade varit nice att kunna leka med en 14x multippel....

Permalänk
Medlem

kolla om inte en scythe ninja passar.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.