Nytt moderkort nu funkar inte datan som den ska

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort nu funkar inte datan som den ska

Hejsan..
Jag har nyligen köpt ett nytt moderkort ett asus är het säker på att jag har rätt agpslot m.m.. Men nu när jag ska starta datan får jag först trycka i gång den så alla fläktar och sådant drar i gång men sedan får jag hålla i på knappen en gång till för att den ska boota upp?. innan jag gör det står det bara no gignal detected på skärmen sen slockar skrämen igen.
Sedan när jag väl är inne i windows så står det att min dator e 1,66 ghz ska vara en 2,2 ghz... och 3200+ i stället för 2500+ som det står nu..
Kan någon förklara för mej hur jag löser detta tittat i bios men hittade inget om det..
Tack för hjälp

Permalänk

Att du har problem att starta den kan bero på att dit nätaggregat är lite för klent.

Sedan vet jag inte hur det ligger till med Processor-hastigheten, men det kan hända att du har någon sorts default-inställning laddade, i sådana fall kan du nog bara ändra frekvenser osv till det de skall ha.

Är det A64 eller Athlon det handlar om? Antar att det är Athlon.

Sedan kan det vara bra att lämna info om vilket moderkort du har osv så att någon eventuell snäll själ kan leta reda på rätt BIOS-avdelning åt dig.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Japp okey joo det är athlon... mitt agg ligger på 500 w de andra spänningarna och de vet jag inte hur man kollar så de e rätt moderkortet e ett asus a7s8x-mx.eaygz

Permalänk

Ja nätaggregatet bör väl räcka. Visserligen kan det vara klena spänningar trots den höga effekten men ett 500W nätaggregat skall nog räcka i de flesta fall.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Japp jag tycker de jag ochså...
DU vet inget jag kan göra för att testa lrl`?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaZZer
Japp jag tycker de jag ochså...
DU vet inget jag kan göra för att testa lrl`?

Det verkar som ditt BIOS leker ELAK med dig!

Gå in i BIOS och ställ in rätt värden för den processor till att börja med. Kontrollera även minnesinställningarna.

Se även till att INIT sker på den port du har graffat i (PCI,AGP,PCI-e).

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Re: Nytt moderkort nu funkar inte datan som den ska

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaZZer
Hejsan..
Jag har nyligen köpt ett nytt moderkort ett asus är het säker på att jag har rätt agpslot m.m.. Men nu när jag ska starta datan får jag först trycka i gång den så alla fläktar och sådant drar i gång men sedan får jag hålla i på knappen en gång till för att den ska boota upp?. innan jag gör det står det bara no gignal detected på skärmen sen slockar skrämen igen.
Sedan när jag väl är inne i windows så står det att min dator e 1,66 ghz ska vara en 2,2 ghz... och 3200+ i stället för 2500+ som det står nu..
Kan någon förklara för mej hur jag löser detta tittat i bios men hittade inget om det..
Tack för hjälp

Du skriver att du bara bytt moderkort. Har du efter bytet ominstallerat windows? Om inte bör du göra detta och även installera chippset drivrutinerna på moderkortsskivan samt eventuellt uppdatera till senaste bios via asus update.

Visa signatur

Rehab is for quitters