Permalänk
Medlem

Byta Bios utan CMOS-Batteri

Jag undrar om det går att byta bios version / Flasha bios utan CMOS-Batteriet utan att det byts tillbaka vid flytt av dator ex.
Går inte heller att fixa batteriet, skulle resetta CMOS en gång , fick inte ens lös batteriet (lol) hur som helst funkar det inte nu..

Därför undrar jag om jag kan flasha byta bios / flasha utan att det byts tillbaka till default vid flytt av datorn ex. Eller om nån kmr på hur jag ska fixa Batteriet

Permalänk

Förstår itne riktigt, men om batteriet inte fungerar så kan du ju altlid köpa ett nytt?

Annars är det väl bara att flasha, men varför ska du göra det? Om du flashar bios så ska den inte byta tillbaka vid strömavbrott, utan då byts ditt nuvarande bios ut mot det nya du laddat ner.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Ja du kan byta bios, det är bara inställningarn du gjort i BIOS som sparas i CMOS som resetas, asså typ FSB höjning osv.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Re: Byta Bios utan CMOS-Batteri

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Jag undrar om det går att byta bios version / Flasha bios utan CMOS-Batteriet utan att det byts tillbaka vid flytt av dator ex.
Går inte heller att fixa batteriet, skulle resetta CMOS en gång , fick inte ens lös batteriet (lol) hur som helst funkar det inte nu..

Därför undrar jag om jag kan flasha byta bios / flasha utan att det byts tillbaka till default vid flytt av datorn ex. Eller om nån kmr på hur jag ska fixa Batteriet

Testat o byta batteri? men du kanske inte får loss bateriet Jag skulle tatt ut moderkortet o tatt en rejäl titt där batteriet sitter, Och om du slitit loss fästet där batteriet sitter eller nått liknande får du nog gå lös med löd kolven

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Batteriet sitter som det ska. Vet inte, men det är två små "pinnar" som ska luta mot batteriet (tror jag) och hur mkt jag än försöker sätta fast dem så gåre fan inte...