NEC 20" Widescreen TFT Multisync 20WGX2 (6ms)

Permalänk
Medlem

NEC 20" Widescreen TFT Multisync 20WGX2 (6ms)

Tjenare!

Såg precis att det dykt upp en ny skärm som verkar riktigt lovande. En 20" Widescreen-skärm med 6 ms responstid och en inte alltför hög prislapp.

NEC 20" TFT Multisync 20WGX2

• Storlek: 20” Wide
• Färger: 16.7M
• Panel: AS-IPS TFT
• Upplösning: 1680x1050
• Kontrast: 700:1, 1600:1 med advanced DV mode
• Betraktningsvinkel: Horisontell 178 grader, Vertikal 178 grader
• Ljusstyrka: 470 cd/m2
• Dot Pitch (mm): 0.258
• Responstid: 6 ms (grå-grå)
• Anslutning: VGA och DVI
• TCO: 03

Finns hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54685

Här finns en bra recension med många bilder:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=32...

Vad tror ni om den?

/David

Permalänk
Medlem

Jag ska lätt köpa den så fort den finns i lager hos webhallen

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

Låter klockrent!

Är också väldigt sugen på att slå till. Verkar vara en väldigt bra skärm efter vad jag har läst om den. Dock har det inte hunnit dyka upp så många recensioner än, men det lär väl komma snart. Har väntat ett tag nu på en 20" widescreen med låg responstid och trevliga specifikationer. Nu ser det ut som om väntan är över...

Permalänk

Stämmer färgen 16.7M? Det är ju bra.

Ingen Pivot (rotera 90 grader)?

Och widescreen ger nästan 10 % mindre pixlar (dvs. 10% mindre arbetsyta).

Nä, inget för mig - blir nog en Samsung 204b. 700 spänn billigare också.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

10% mindre jämfört med vad?

Skulle nog vara lite jobbigt med en pivotfunktion till en 20" widescreenskärm med tanke på att den är en halv meter bred

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

Här finns en recension, på franskla:
http://www.hardware.fr/articles/610-1/nec-20wgx-ips-niveau-tn...

Dom är ruskigt kritiska i sin betygsättning.
Recensionen kommer upp på engelska efter någon dag. Eller, dom brukar då översättas iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
10% mindre jämfört med vad?

Skulle nog vara lite jobbigt med en pivotfunktion till en 20" widescreenskärm med tanke på att den är en halv meter bred

Självklart jämfört med vanlig screen på 20, som är på 1600x1200 - what else

Nejdå, en halv meter pivot äger ju

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Är höjden på denna skärm större/mindre än på en 19" och i så fall hur mycket?

Permalänk
Avstängd

ojoj verkar riktigt nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeZniC
Är höjden på denna skärm större/mindre än på en 19" och i så fall hur mycket?

20-tums wide-tftskärmar har ganska exakt samma höjd som en 17-tums vanligt tft, och är cirkus 11 cm bredare

jag kommer antagligen inhandla mig en widescreenskärm senare (när jag är civilingenjör och tjänar bra med stålar o_O), så jag har kollat ganska mycket på 20-tummare om man inte håller på med bildbehandling så behöver man ju oftast mer yta på bredden än på höjden.

det där verkar vara en riktigt bra skärm kollade på acers andra (mycket billigare) skärm med samma förmat förut, men den här känns på något sätt stabilare får ta och kolla upp hur stor skillnaden mellan dessa två är.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Någon som köpt denna ännu?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt den och tycker att den är helt underbar

Enda nackdelen var att det var lite ljusare i hörnen när man hade en helt svart bild med verkar ha gått över nu. Syns knappt längre...

Inga döda pixlar heller för den delen. Det var det enda jag var orolig över egentligen innan jag fick den.

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
Jag har köpt den och tycker att den är helt underbar

Enda nackdelen var att det var lite ljusare i hörnen när man hade en helt svart bild med verkar ha gått över nu. Syns knappt längre...

Inga döda pixlar heller för den delen. Det var det enda jag var orolig över egentligen innan jag fick den.

Den har varken höjdjustering eller pivot har jag för mig?? Hur upplever du ergonomin?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa en sådan i dagarna. Det enda jag är orolig över är spegelskärmen. Hur upplever du den? Kan du möjligen lägga upp lite bilder för att illustrera (ja, jag vet att reflektioner inte syns bra på bild, men ändå. De enda bilkder som finns på spegelskärmen just nu är i startk riktat ljus och gör den inte rättvisa).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julius
Den har varken höjdjustering eller pivot har jag för mig?? Hur upplever du ergonomin?

Att den inte har pivot stör mej inte. den är ca 47cm bred och det skulle bara vara bökigr med pivot. Att den inte har höjdjustering däremot är ganska synd. men betraktningsvinklarna är så bra att man inte märker när man inte sitter precis framför. Jag brukar bara antingen justera höjden på stolen eller bara vinkla skärmen upp eller ner

Spegelskärmen var inte så farlig som jag trodde.
När man sitter och surfar och det är mycket ljust i rummet så syns det inte alls eftersom ljuset från skärmen är så hilmla stark. Har sänkt både kontrast och ljus till 50%. När man kollar på film eller spelar och det förekommer mörka scener så händer det att man ser sig själv. Enklaste sättet att slippa speglingen är bara att släcka lampan i rummet, vilket jag ändå oftast gör när jag kollar på film.

Synd att inga butiker har den inne så att man kan få kika på den för den är verkligen helt underbar.

Jag ska ta några bilder och lägga upp dom så fort jag kommer hem

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

Låter asbra Kevok. Men det blir alltså ingen spegling utan ljuskälla? Det låter ju bra, jag tillhör dem som stör sig fett på reflexer på teven till exempel. Däremot klarar jag min CRT jag har nu utan problem, och den är ju rätt blank (man ser sig själv i glaste) när den är avstängd. Kan ha med avståndet att göra också iofs. Jag upplever det inte som lika stort problem på nära håll.

Permalänk

Jag sitter med en Acer AL2016WS, och tanken på Pivot slog mig just. Acern har det inte, men är det inte som så att foten måste vara grymt hög för att man skall kunna ställa skärmen på högkant? Precis som tidigare postare nämner så är skärmen rejält bred, en bit över 40cm. I dagsläget har jag c:a 10cm mellan skärmens nederkant och mitt skrivbord, skulle inte gärna vilja ha mycket mer än så. I min värld torde en större widescreen-skärm med Pivot ha en riktig svanhals till fot, eller?

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, widescreens borde kännas mycket naturligare i spel och annat, har jag inte tänkt på förut, alltid trott att det skulle kännas onormalt. Funderar allvarligt på att köpa en widescreen.

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Jag sitter med en Acer AL2016WS, och tanken på Pivot slog mig just. Acern har det inte, men är det inte som så att foten måste vara grymt hög för att man skall kunna ställa skärmen på högkant? Precis som tidigare postare nämner så är skärmen rejält bred, en bit över 40cm. I dagsläget har jag c:a 10cm mellan skärmens nederkant och mitt skrivbord, skulle inte gärna vilja ha mycket mer än så. I min värld torde en större widescreen-skärm med Pivot ha en riktig svanhals till fot, eller?

Finns flera skärmar med ställbar höjd. Dellskärmen på 24" har tex pivot och den är bredar än din skärm

Permalänk
Medlem

Det står i produktbladet att den har

6ms (grey-grey) 12ms (tr-tf)

innebär inte det att skärmen i realiteten är en 12 ms monitor, eller har jag missuppfattat det hela?

Visa signatur

Mick

Permalänk

Enligt denna reviewn är den 6ms, men är helt klart jämnförbar med skärmar som har 2ms
http://www.behardware.com/articles/610-4/nec-20wgx-an-ips-equ...

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem

Måste bara få lägga in en fråga till er som har en widescreen skärm,
vilka spel kan man lira på dem utan att det blir utdraget?
sitter lite i ett dilemma här och fundrar på om jag ska beställa en wide eller en vanlig står mellan 2st samsungskärmar:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=52979
&
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49181

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har dock inte en widescreen-skärm själv... ännu, men ta en titt på http://www.widescreengamingforum.com

Där finns det massvis med information om vilka spel som går att köra i widescreen och annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av david_pa
Jag har dock inte en widescreen-skärm själv... ännu, men ta en titt på http://www.widescreengamingforum.com

Där finns det massvis med information om vilka spel som går att köra i widescreen och annat smått och gott.

[/QUOT

Tackar för infon! tyvär får det nog bli en "vanlig" skärm eftersom widescreen inte stöds av varken wow eller hl2 som e dom mest intressanta spelen för mig just nu (kommer på posten nästa vecka)

om inte någon annan kan intyga att det funkar på fler "nyare spel"

Mvh

edit verkar vara en j*vla massa mek och fixa upplösning på de spel som fungerar med wide, dessutom fungerar inte ett ända gammalt spel med wide

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Tackar för infon! tyvär får det nog bli en "vanlig" skärm eftersom widescreen inte stöds av varken wow eller hl2 som e dom mest intressanta spelen för mig just nu (kommer på posten nästa vecka)

om inte någon annan kan intyga att det funkar på fler "nyare spel"

Mvh

edit verkar vara en j*vla massa mek och fixa upplösning på de spel som fungerar med wide, dessutom fungerar inte ett ända gammalt spel med wide [/B]

Jo, båda dom spelen har stöd för widescreen.

http://www.widescreengamingforum.com/masterlist.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Jo, båda dom spelen har stöd för widescreen.

http://www.widescreengamingforum.com/masterlist.php

afaen läste fel

doh! nu sabbar du det för mig igen ju.... beslutsamhetsångest

fast å andra sidan e samsungs widescreen sämre än den andra jag titta på

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! ViewSonic verkar vara något att kolla upp.

Är det förresten någon som har inhandlat NEC-skärmen och som har lust att skriva vad ni tyckte om den? Kanske till och med en liten recension...

Permalänk

Jag fick skärmen för en vecka sedan drygt. Jag är inte helt nöjd med den. Jag hade väntat mig bättre bildkvalitet helt klart. Fast nu kör jag med VGA kabel till datorn för att det inte funkar med DVI. Jag vet inte ännu om det är skärmen eller grafikkortet som krånglar. Tror att det är grafikkortet. Det är ett inbyggt på moderkortet. Har hur som helst beställt ett nytt grafikkort, kommer i veckan. Jag hoppas att det kommer bli lite bättre då. Sitter man i windows så är bilden hur bra som helst. När man spelar tycker jag det är bra också. Jag kan ju inte köra i maxupplösning (som ni kanske förstår) så med tanke på det är det bra iaf. Men när man kollar på bilder och filmer är det inte alls bra. Nu har jag inte haft en LCD innan så jag har bara min gammla CRT att jämföra med. Bilder som är ljusa ser mycket bra ut men kollar man på mörka bilder med svarta partier blir det ingen vacker syn, grynigt och så flimmrar det. Kollar man på film blir det också grynigt. Fast det har kanske mer med att det är LCD än att skärmen är kass. Får se när jag kan köra med DVI om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuddenStrike
Jag fick skärmen för en vecka sedan drygt. Jag är inte helt nöjd med den. Jag hade väntat mig bättre bildkvalitet helt klart. Fast nu kör jag med VGA kabel till datorn för att det inte funkar med DVI. Jag vet inte ännu om det är skärmen eller grafikkortet som krånglar. Tror att det är grafikkortet. Det är ett inbyggt på moderkortet. Har hur som helst beställt ett nytt grafikkort, kommer i veckan. Jag hoppas att det kommer bli lite bättre då. Sitter man i windows så är bilden hur bra som helst. När man spelar tycker jag det är bra också. Jag kan ju inte köra i maxupplösning (som ni kanske förstår) så med tanke på det är det bra iaf. Men när man kollar på bilder och filmer är det inte alls bra. Nu har jag inte haft en LCD innan så jag har bara min gammla CRT att jämföra med. Bilder som är ljusa ser mycket bra ut men kollar man på mörka bilder med svarta partier blir det ingen vacker syn, grynigt och så flimmrar det. Kollar man på film blir det också grynigt. Fast det har kanske mer med att det är LCD än att skärmen är kass. Får se när jag kan köra med DVI om det blir bättre.

Kör du i den upplösning skärmen är avsedd för dvs 1680*1050? om inte förstår jag att det kan se dåligt ut. Med tanke på vilka recensioner denna skärm fått vid färgreproduktion, svärta och responstid så låter det konstigt att svarta partier är kassa, bilder dåliga, flimmer o grynighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"