Permalänk
Medlem

Filter i Excel

Hej!
I) Jag har en lista som väldigt förenklat ser ut så här

Kön Resultat
tjej 2
kille 2
tjej 3
kille 4
kille 2

I verkligheten finns det flera resultat och massor med mer info, men de där två kolumnerna får stå som exempel
Jag vill med en formel kunna få ut medelvärdet av resultatet för killarna
Med vanliga ord vill jag alltså =SUMMA(RESULTAT(där cellinnehåll kön=kille)) / ANTAL(där cellinnehåll kön=kille)

Hur blir formeln?

II) Jag vill även kunna göra ett diagram med frekvenser. Tänk er samma lista, men med en till kolumn, resultat 2. Jag vill sedan göra ett frekvensdiagram som räknar samman antal förekomster av siffrorna 1, 2, 3, 4, 5. (eller ja dom som finns bland datan).
Detta ska också göras dels för alla, och sedan tjejer och killar var för sig. Ponera att jag vill göra kill-diagrammet.

Hur gör jag? Kan jag använda formeln från förra problemet som datamängd?

Jätte-tack på förhand!

//Mikael

Permalänk
Medlem

Kanske så här?

/Nisse

Permalänk

Tjena,
det där fixar du lätt med Pivottabeller.
Kruxet är bara att du måste lära dig Pivottabeller...

Kortfattat:
Se till att varje kolumn har en (entydig och klar) rubrik.
Se till att tabellen sitter ihop, dvs inga tomma rader eller kolumner.
Markera en cell i tabellen.
Data > Pivottable...

I fall I lägger du då Kön som Row field, Resultat som Data item, klickar där det står "Sum of Resultat" och ändrar till att visa Average.

I fall II lägger du Resultat2 som både Row field och Data item, väljer att visa Count (istället för som default Sum eller Average från ovan ex.)
För att bara visa killar drar du upp Kön som Page field, och markerar där bara Kille.

Klart som korvspad, visst?

Visa signatur

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Pivottabeller verkar väldigt kraftfullt. Nu är det så att mina resultat inte är sifferbaserade, utan i stil med

Jag vill alltså inte ha en count, sum eller average utan en countif. Går det lika bra?
Jag förstår inte riktigt fall II heller, hur ska jag kunna göra flera olika diagram, måste jag ha en pivottabell för varje diagram jag tänkt göra?

Permalänk
Citat:

Tackar för svaren! Pivottabeller verkar väldigt kraftfullt. Nu är det så att mina resultat inte är sifferbaserade.
Jag vill alltså inte ha en count, sum eller average utan en countif. Går det lika bra?

Ja, de är väldigt kraftfulla. Ja, "count" funkar smutt även om du har textdata. Snitt funkar naturligtvis sämre...

Citat:

Jag förstår inte riktigt fall II heller, hur ska jag kunna göra flera olika diagram, måste jag ha en pivottabell för varje diagram jag tänkt göra?

Har du gjort din Pivottabell så finns det en Chart wizard i Pivot-verktygsfältet eller vad det nu heter. Gör som jag skrev ovan, med Kön i Page field och Result2 i Row & Data. Välj "Count of result2". Nu bör du se frekvens per svarsalternativ. Tryck på Chart wizard. Nu poppar ett nytt blad upp som bör se OK ut. Genom att på den lilla dropdownmenyn i övre vänster hörn (Page Field) välja Kille eller Tjej ändras diagrammet automagiskt.

Det är busenkelt, även om jag förklarar lite halvilla. Sorry om jag skriver engelska termer men det är vad jag har på mitt jobb-excel.

Visa signatur

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greendevil
Ja, de är väldigt kraftfulla. Ja, "count" funkar smutt även om du har textdata. Snitt funkar naturligtvis sämre...

Grejen är att det finns fyra saker för count att räkna:
Kompisar ( 2 förekomster)
Semester Kompisar
Studera
Kompisar Studera

Jag vill bara räkna tre saker
Kompisar (4 förekomster)
Semester
Studera

Att det är på engelska är bara bra eftersom jag har engelskt excel sjäv

Permalänk

Aha.
För att kunna dra full nytta av Pivot skulle jag splitta din kolumn i två (Resultat-a, Resultat-b) m h a text to columns, skilja på space. Sedan kan du i Pivot busenkelt lägga ihop Resultat-a och -b i Data genom att bara dra in båda fälten i Data-området. Du får då Count of Resultat-a, Count of Resultat-b och en summa.

Annars måste du nog göra en kontruktion med sökning efter text och countif, och inte köra Pivot, vilket i min värld vore en sämre lösning.

Visa signatur

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greendevil
Aha.
För att kunna dra full nytta av Pivot skulle jag splitta din kolumn i två (Resultat-a, Resultat-b) m h a text to columns, skilja på space. Sedan kan du i Pivot busenkelt lägga ihop Resultat-a och -b i Data genom att bara dra in båda fälten i Data-området. Du får då Count of Resultat-a, Count of Resultat-b och en summa.

Annars måste du nog göra en kontruktion med sökning efter text och countif, och inte köra Pivot, vilket i min värld vore en sämre lösning.

Jag tror det blir krångligt att dela upp, då jag har ett ganska stort antal alternativ. Några idéer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiken
Jag vill alltså inte ha en count, sum eller average utan en countif. Går det lika bra?

Använd Excels databasfunktioner, DSUM, DCOUNT osv. Väldigt enkelt att lösa ditt problem med dessa formler.