ViewSonic P227fB - CRT för gamers?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Som sagt, DVI klarar längre avstånd och är mindre känsligt för störningar.

Tillverkarna borde lägga krutet på att utveckla SED och andra tekniker istället för att släppa gammal skåpmat. Visst finns det folk som behöver CRT, tex grafiker med extrema krav (även om det nu finns TFT:er som är nästan lika bra) och gamers.
Jag har inget emot CRT, jag vill bara hellre se nya smidigare tekniker.

Det stämmer inte. Att köra DVI på höga upplösningar är väldigt krävande. Ta t.ex. att köra HD-upplöst på en LCD-TV i 1920x1080, det är rejält krävande. Du behöver till DVI och höga upplösningar en RIKTIGT bra highend kabel annars får du i de flesta fall en så utstörd bild att du blir ledsen.

Så jag vill säga att DVI inte alls klarar längre avstånd och är minst lika störkänsligt.

Ett problem som man aldrig kan bortse ifrån på TFT är den fasta upplösningen. Den är ett sånt superminus så att jag fortfarande "plågas" med min 21" CRT

Permalänk
Hedersmedlem

DVI kommer att fasas ut under nästa år.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trevligt att någon tillverkar, och framförallt utvecklar, CRT-skärmar. Att det är Viewsonic är knappast förvånande då dom mer eller mindre är den enda tillverkaren som verkar bry sig i kvalité.

En fråga om skärmen, är det Shadow Mask eller Apature Grille? Misstänker att det sitter en SM i den då Viewsonic envisats med dessa väldigt länge.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Trevligt att någon tillverkar, och framförallt utvecklar, CRT-skärmar. Att det är Viewsonic är knappast förvånande då dom mer eller mindre är den enda tillverkaren som verkar bry sig i kvalité.

En fråga om skärmen, är det Shadow Mask eller Apature Grille? Misstänker att det sitter en SM i den då Viewsonic envisats med dessa väldigt länge.

Borde vara en vanlig skuggmask. Viewsonic har väl aldrig gjort Trinitron/Diamondtron skärmar? Vad som är bäst är väl en smaksak, jag kommer ofta på mig själv med att sitta och stirra på linjerna i Trinitron burkarna.

Permalänk

Hehe har 21" Crt, skit nöjd. Skoj att dom släpper nya fräsha!

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka till CRT. Köper man en bra TFT-skärm så ser jag inga nackdelar med det. På min 17-tummare så är native-upplösningen 1280x1024, vilket är alldeles utmärkt för den skärmstorleken. Ska man spela så får man se till att spela i native-upplösningen. En schysst TFT-skärm klarar dessutom lägre upplösningar galant.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka till CRT. Köper man en bra TFT-skärm så ser jag inga nackdelar med det. På min 17-tummare så är native-upplösningen 1280x1024, vilket är alldeles utmärkt för den skärmstorleken. Ska man spela så får man se till att spela i native-upplösningen. En schysst TFT-skärm klarar dessutom lägre upplösningar galant.

Kan bara hålla med 1280x1024 är helt perfekt för 17" nästa skärm blir nog en Wide screen dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka till CRT. Köper man en bra TFT-skärm så ser jag inga nackdelar med det. På min 17-tummare så är native-upplösningen 1280x1024, vilket är alldeles utmärkt för den skärmstorleken. Ska man spela så får man se till att spela i native-upplösningen. En schysst TFT-skärm klarar dessutom lägre upplösningar galant.

17" är olidligt liten. Allting mindre än 19" är leksaker menar jag. Inte alla TFT klarar lägre upplösningar, speciellt text brukar se hemskt ut.

Permalänk
Medlem

Mums! Gött slippa löjliga tft-skärmar med massa krångliga värden på kontraster och latenser å sån jävla skit. CRT-skärmens kvalitet styrs av priset, bara, slippa kolla på massa, för den oinvigde, intetsägande siffror. Får nästan bli affär.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Prisa crt för svärta och korrekta färger, betrakningsvinkel och responstid.
26 kg är inte tungt, orkar du inte lyfta det så bör du uppsöka läkare eller gym

WORD!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja tycker då att BF2 är klart bättre på min TFT än min gamla CRT sedan vad har storleken att göra med TFT eller CRT???

ne storleken har inte så mycket att göra vilka som är bäst mellan tft och crt, tänkte mer på att folk inne på tråden klagade över storleken när denna nyheten kom.

sen så klart är det hela en smasak, du drog upp just bf2 bara det spelet eller ?.

fördelen med TFT är att färgerna ser lite annorlunda ut på en tft gämfört mot en crt, på en crt är färgerna matta och på en tft mycket skarpa och fina

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka till CRT. Köper man en bra TFT-skärm så ser jag inga nackdelar med det. På min 17-tummare så är native-upplösningen 1280x1024, vilket är alldeles utmärkt för den skärmstorleken. Ska man spela så får man se till att spela i native-upplösningen. En schysst TFT-skärm klarar dessutom lägre upplösningar galant.

Ja min åsikt är då en annan.
För ca 10 dagar sedan så bytte jag ut min gamla CRT mot en alldeles ny Samsung 970P.
Till en början var allt frid och fröjd, mycket fina färger otrolig skärpa och ett för övrigt mycket gediget intryck.

Nu så uppfattar jag den inte som lika bra.
Färgerna är fortfarande mycket fina, men som de flesta vet så är det inte 16,7 utan 16.2 miljoner färger, vilket jag också märkt av vid jobb på pixelnivå i Photoshop. Jobbar jag på denna nivå och allt ser bra ut så blir det kefft ibland när bilden är utzoomad.

Dessutom så spelar jag en hel del, mest Live For Speed, BF2, lite RPG, äventyr mm.
Jag valde 970P:n eftersom de flesta som köpt den inte märkt av någon ghosting vid dessa typer av spel, däremot vid q3/q4 och liknande, men dessa spel kör jag aldrig så det är ett mindre problem.

Döm om min besvikelse första gången jag drar igång BF2, förvisso är bilden mycket vacker -när du står stilla. Så fort du börjar rör dig märks en vit skugga/glöd runt fasta objekt, såsom träd lyktstolpar och hörn på hus mm. Speciellt när man strafar.
Om du sedan sitter i en helikopter eller tank och gör sidorörelser, ja då blir allt väldigt blurrigt.
Jag trodde verligen att jag skulle vänja mig, men jag stör mig fortfarande på det varje gång jag spelar.

Skärmen duger helt enkelt inte för spel. Sedan så har det blivit mer och mer uppenbart att svärtan inte alls är i närheten av vad jag kräver, till en början så tyckte jag det såg rätt ok ut, men när mörkret faller utanför jag då blir det svarta väldigt grått. Vilken får till följd att färgerna i övrigt mattas av.

Så nu blir det retur på denna skärm, det känns lite synd ändå, det jag kommer att sakna är den otrolig skärpan i windows, den sköna käsnlan av vilsamhet att jobba vid en TFT.

För att sammanfatta. skärmen är rätt grym, jag hade inga skadade eller döda pixlar. Men den duger inte för spelande (för mig i alla fall) tyvärr, jag har verkligen gett TFT en ärlig chans men som sagt så fungerar det inte för mig.
Möjligt att det skulle fungera med tex en Viewsonic 924, men då deras pixelgaranti är ljusår ifrån vad jag någonsin kan acceptera för en produkt som kostar runt 4000:- så är den inte ett alternativ.

Hade 970P gått att spela med hade jag behållt den, men för 5000:- så skall man kunna vara helt nöjd och det är jag inte, därför får det bli en retur.

Permalänk
Medlem

Jag har den äldre versionen av denna skärm P225F, jag kör 1600*1200@100hz, fungerar som en dröm, riktigt bra skärm, som dessutom är billig nuförtiden.. Verkar som de bantat vikten då min väger in på 35kg

Köp om du har plats, för mycket bättre CRT skärm kommer du inte hitta...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det stämmer inte. Att köra DVI på höga upplösningar är väldigt krävande. Ta t.ex. att köra HD-upplöst på en LCD-TV i 1920x1080, det är rejält krävande. Du behöver till DVI och höga upplösningar en RIKTIGT bra highend kabel annars får du i de flesta fall en så utstörd bild att du blir ledsen.

Så jag vill säga att DVI inte alls klarar längre avstånd och är minst lika störkänsligt.

Du snackar om DVI-D och det är inte aktuellt för CRT skärmar (pga. frekvensen).
Och 1920x1080 är dessutom över specifikationerna för (single link) DVI så grafikkorten får jobba hårt för att klara av det.

Hur är det med HDMI egentligen, klarar den av dual link?
Kul om den inte gör det Då har man verkligen tänkt för framtiden.

Permalänk
Medlem

Komponenterna i CRT verkar ha blivit lättare. Min 19" Iiyama väger 26 kg.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Lär ju vara en riktigt trevlig skärm, speciellt för mig som aldrig gillat Tft-skärmars oskärpa.

Haha.. den var bäst idag.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka till CRT. Köper man en bra TFT-skärm så ser jag inga nackdelar med det. På min 17-tummare så är native-upplösningen 1280x1024, vilket är alldeles utmärkt för den skärmstorleken. Ska man spela så får man se till att spela i native-upplösningen. En schysst TFT-skärm klarar dessutom lägre upplösningar galant.

Inga nackdelar? Du nämner en mycket stor sådan redan i nästa mening. Jag skulle inte kunna ha en skärm med fast upplösning då jag spelar många gamla spel som enbart stödjer 640*480 eller 800*600.

Dunde: Som jag misstänkte Hade det varigt en *tron skärm hade jag verkigen funderat på att köpa den men shadowmask...nej tack. Linjerna ser jag numer bara när någon påpekar att dom finns som du gjorde men snart kommer jag glömma bort dom igen

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag har praktiserat 15 veckor på ett utav sveriges ledande fotoföretag. Tro inte att dom sitter på några CRT-skärmar när dom redigerar bilder där. Dom har fina Eizo TFT-skärmar. Det var längesen dom slängde ut CRT-skärmarna.

Jag är fullkomligt nöjd med min Syncmaster 172x. Har aldrig märkt av någon ghosting på den, och svärtan är riktigt fin. Många gånger när man går förbi en CRT-skärm så sitter det någon svettig fjortis bakom och spelar CS, och då har dom ändå 200% över originalgamman, så det finns ju inga färger kvar.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag har praktiserat 15 veckor på ett utav sveriges ledande fotoföretag. Tro inte att dom sitter på några CRT-skärmar när dom redigerar bilder där. .

Jag var ned till Tryckeriet häromdagen för att lämna material för provtryck för den katalog jag jobbar med i Indesign. Tro inte att många av dem sitter på TFT

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Lär ju vara en riktigt trevlig skärm, speciellt för mig som aldrig gillat Tft-skärmars oskärpa.

Hur får du till detta? TFT är mycket skarpare i sin native-upplösning än vad CRT är i den. Provat med DVI och D-Sub. DVI ger klart bäst bil på TFTn men man ser ingen skillnad på CRTn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
17" är olidligt liten. Allting mindre än 19" är leksaker menar jag. Inte alla TFT klarar lägre upplösningar, speciellt text brukar se hemskt ut.

Jag kan hålla med om att det mesta, i synnerhet text, ser mindre bra ut i icke native, lägre, upplösningar. Men vad du verkar bortse ifrån är att allt ser bättre ut i native upplösning (jämfört med CRT's i samma prisklass). Och i native kör du 99% av tiden. Min Hyundai har upplösningen 1280×1024 vilket är perfekt i de flesta spel. Även 1024×768 ser faktiskt bra ut. I upplösningar som 640×480 börjar det förstås bli lite "kladdigt", men när det gäller spel i VGA/SVGA är väl grafiken knappast det viktigaste? Det handlar en avvägning mellan för och nackdelar. Jag tycker det är konstigt hur man kan föredra CRT i detta fall. Och vad menar du med att inte alla TFT klarar lägre upplösning!? I så fall är det uråldriga modeller du pratar om.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Hur får du till detta? TFT är mycket skarpare i sin native-upplösning än vad CRT är i den. Provat med DVI och D-Sub. DVI ger klart bäst bil på TFTn men man ser ingen skillnad på CRTn.

Det där var väl inget hållbart argument?
Kan ju lika gärna vara så att TFT skärmar är sämre på att visa bilder efter analoga signaler. Vilket känns ganska naturligt eftersom CRTn jobbar analogt medans TFTn måste konvertera tillbaka det till digitalt.

Anledningen till varför du inte ser någon skillnad på CRT skärmar är ju för att skillnaden mellan DVI-A och VGA är rätt liten (rent tekniskt är det ju samma men DVI kablarna är ofta av bättre kvalitet)..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det där var väl inget hållbart argument?
Kan ju lika gärna vara så att TFT skärmar är sämre på att visa bilder efter analoga signaler. Vilket känns ganska naturligt eftersom CRTn jobbar analogt medans TFTn måste konvertera tillbaka det till digitalt.

Anledningen till varför du inte ser någon skillnad på CRT skärmar är ju för att skillnaden mellan DVI-A och VGA är rätt liten (rent tekniskt är det ju samma men DVI kablarna är ofta av bättre kvalitet)..

Vad menar du med att det inte är något hållbart argument? Syftet var väl att poängtera att om man nu skall jämföra CRT med TFT så måste båda skärmar få komma till sin rätt?

EDIT: För att förtydliga. Om du skall jämföra 2 st förstärkare så bör man ju använda högtalare som är såpass bra att de inte blir en "flaskhals". Annas är jämförelsen tämligen orättvis/meningslös.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Det är 2006, vem köper en CRT skärm nu för tiden?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad menar du med att det inte är något hållbart argument? Syftet var väl att poängtera att om man nu skall jämföra CRT med TFT så måste båda skärmar få komma till sin rätt?

EDIT: För att förtydliga. Om du skall jämföra 2 st förstärkare så bör man ju använda högtalare som är såpass bra att de inte blir en "flaskhals". Annas är jämförelsen tämligen orättvis/meningslös.

Sant, och bara för att bilden blir sämre med VGA på en TFT skärm så betyder det inte att VGA är sämre på en CRT skärm eller att ens DVI på en TFT är bättre än VGA på en CRT skärm.

Permalänk
Medlem

Många, jag är väldigt sugen tex... men ska jag ha en 21'are får jag nog skaffa nytt skrivbord med, då det bågnar redan under min 19".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att inte ens tillverkaren skriver ut korrekt upplösning, 1280x1024 är fel proportioner, 1280x960 ska det vara på en 4:3-skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Inga nackdelar? Du nämner en mycket stor sådan redan i nästa mening. Jag skulle inte kunna ha en skärm med fast upplösning då jag spelar många gamla spel som enbart stödjer 640*480 eller 800*600.

Jag vet inte vad du har suttit vid för några TFT-skärmar, dom verkar i a f väldigt dåliga. Jag spelar mycket StarCraft och Red Alert 1, och vad jag vet så körs dom också i 640x480. På min Syncmaster 172X så finns det inget att klaga på. På min notebook dock ser det inte lika vackert ut, men fortfarande 100% spelvänligt.

Här har du bilder från RA och SC:

Du får helt enkelt se till att du sitter vid en skärm med bra interpolering. Några citat:

Citat:

Ursprungligen skrivet av Toms Hardware
At last! Although this isn't the ultimate solution, the 172X is the first screen to correctly resize images. If you feel like giving it a whirl, you can play at 800 x 600, or even at 640 x 480 if the game is really that resource-hungry.

Citat:

Ursprungligen skrivet av OverclockersClub
Finally, a monitor that can hold up to the rigours of extreme testing! The SyncMaster 172X not only lived up to the standards I’m now looking for in LCD monitors, but amazed me with the ghostless gaming with that incredible 12ms response time. Finally gamers can have a monitor that won’t take up a ton of space and still offers the same visual experience of a high quality CRT monitor. With very few, very minor problems with the adjustability, as well as a more limited adjustment field, the 172X is solid. Once again Samsung amazes me with the quality of their products, and the 172X performs and passes with flying colours in absolutely every category.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Denna hade jag köpt om jag hade bott närmre STHLM... Kollat runt lite och den verkar kosta 22 000:- ny.

http://www.tradera.com/auction/Monitorer/aid_25245365

Jag ska ha en feting CRT som primär hade jag tänkt och eventuellt en TFT vid sidan om. Det är ju bara det att oavsett så kostar det...

Någon i stockholm som kan tänka sig att slå till på den där o sen försöka skicka ner den till Gbg? är ju ett fynd om man får den för den där låga summan! har själv 21" i samma serie.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Köpte en splitterny Viewsonic VP930 19" TFT förra veckan... Bortsett från att den hade subpixel fel vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om den.

Har aldrig ägt en TFT innan och de jag har sett är antingen gammla modeller lr billiga.
Men nu skaffade jag då en av de bästa TFT på marknaden och kom fram till att det verkligen inte går att jämnföra mot en CRT.

Har visserligen en gammal dålig 19" men det var sjukt jobbigt att ställa in TFT skärmen...
Allting var för ljust och man kunde inte ändra det på själva skärmen.. gjorde det bara blurrigare.

Kan ju ha varit ett Måndags-ex jag fick vem vet, men jag lyckades ändå få bilden ganska bra efter ha ändrat lite i grafikkorts inställningarna.
Sen är det ju också det kruxet med att man måste sitta ganska spikrakt framför en TFT annars blir det blurrigt, för mig blev det tom lite blurrigt i kanterna även framför.
Backlighten var uppbyggd så att i varje hörn var det som en lampa som lyste in mot mitten...
Har lite delade meningar om det eftersom jag ibörjan direkt störde mig på det men antar att det är mycket bättre än konstiga sträck uppe och nere.

Min poäng är om man kollar på film och särkilt spelar spel är det för mig väldigt dumt att köpa en TFT för de klarar inte av den skärpan CRT har (än).

Lämnade tillbaka TFTskärmen idag för jag tolererar inte att när man köper en ny skärm så får man en "begagnad" (lådan var öppnad). Men också för jag var besviken på den dåliga skärpan och den alldeles för ljusa bilden.

Problemet är att TFT, LCD, OLED mm är framtiden och att Viewsonic släpper en "ny" CRT skärm kan ses från många håll. Hade denna skärm varit säg 1500 kr billigare hade jag nog köpt den direkt för inget slår ju kristallklar bild i 1600*1200@99hz mot en suddigare 1280*1024@70hz.

(obs, denna text är jobbig att läsa på en TFT inte bara för att jag skriver som en kråka )

*EDIT* Woofes:
Jag bor 50 mil från Stockholm men jag hade köpt skärmen på tradera om jag hade haft några pengar kvar. Köra fram/tillbaka plus priset för skärmen blir ändå billigare än att köpa VS i denna nyhet.