Permalänk

busshastighet

Hej, hej, har fortfarande kvar mitt problem med att min skärm inte känner av någon signal från grafikkortet.... (se övriga trådar).

Fick mig en funderare, kan det vara så att mitt moderkort inte fungerar ihop med processorn? Moderkortets busshastighet är 1066 mHz och processorns bara 800 mHz. Dock kollade jag igenom, och där jag köpte den fanns inga processorer med så hög hastighet (finns det sådana ens?)

Jag läste också att man I bios kan ändra detta, men jag kommer ju inte åt det pga att skärmen inte får någon signal.

Har för övrigt kollat igenom följande:
Inga sprickor i moderkort
Lossat på skruvarna som håller moderkortet (så att dom inte är för hårt åtskruvade)
Kopplat ur samtliga IDE-enheter
Jordning (Den jordar genom alla skruvar den är fastskruvad med)
Kollat att processorn sitter som den ska (inga skador på denna heller)
Köpt ett nytt graffikkort att fästa på PCI-expressplatsen istället för det gamla som var vanligt PCI

Sedan hade jag hela tiden på mig ett anti-stat armband när jag pysslade med datorn. Så nu har jag bara 2 idéer kvar på vad det kan vara.

Att dom inte jobbar ihop pga busshastigheten
Att pappersbrickorna som följer med ska sitta mellan moderkort och distanserna istället för mellan moderkort och skruvhatt.

Tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på det.
Moderkortet bord känna av det självt. Det finns processorer från Intel med så hög busshastighet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk

Hmm okej....

upptäckte nu att jag har ett uttag på moderkortet som beskrivs som "12V PWR (2x2)" men det enda jag har som passar den kontakten har 2 kontakter till som hamnar utanför. Kan det var så att den ska kopplas i?

Köpte moderkortet bulk så jag fick inte med n ågra anvisningar

[i]Edit: Jag ger upp nu, har gjort följande:
Prövat PCI-grafikkort i alla 4 portar
Prövat PCI-express grafikkort
Kollat jordningar
Nollställt bios med hjälp av kontakterna på moderkortet
Nollställt bios genom att haft ur batteriet i 5 minuter
Nollställt bios genom att haft ur batteriet 20 minuter
Med IDE-enheter
Utan IDE-enheter
Utan fläktar (förrutom processorfläkt)
Kollat skruvarna
Kollat efter sprickor/skador (finns inga)
Använt anti-stat armband
Kollat att nätaggregatet räcker till
Prövat med minnesportar öppna
Prövat med minnesportar stängda
Flyttat runt minnet
Kollat så att processorn sitter rätt
Kollat att processorn är utan skador
Kollat att inget ligger emot moderkortet
Kollat så att distanserna sitter som dom ska
Bryggat pinnarna för att starta
Kört med strömkabeln som går ut till tornet åt ena hållet
Kört med strömkabeln som går ut till tornet åt andra hållet
Kopplat i 4 pins 12 V kontakt med 3 olika 6pins och 1 8 pins kontakter (ingen gav mer än 12V)
Kollat att strömförsörjningen (24-pins) sitter rätt

Tror det var allt... Min sista teori är att den behöver dubbla minnen för att kunna starta. Vet dock inte hur detta skulle påverka grafikkortet/pci platserna?

Som sagt får jag bara fram "Check signal cable" och skärmen funkar hur fint som helst på andra datorer. Så i morgon lämnar jag in det. Någon som vet om Inet data brukar var mottagliga mot sådant eller om dom näst intill vägrar ge mej ett nytt genom att hävda att jag själv pajjat det....

Är det någon som har någon aning om mitt moderkort kräver dubbla minnen?

Moderkortet: Intel Rio Vista D945PVSLKR BULK

Fick inte med någon instruktionsbok :S

Tacksam för svar