Bootdisk för Biosflash på SATA-disk

Permalänk
Medlem

Bootdisk för Biosflash på SATA-disk

Tja..
Jag försökte som synes inkludera hela frågan i rubriken.

Jag har fått problem med en Biosversion på mitt MSI K8N neo2 Platinum. Så nu tänkte jag återgå till föregående BIOSversion.. hur som helst så uppstår problemet i och med att jag inte hittar mina SATA-diskar när jag bootar från en vanlig bootfloppy för XP.

Så frågan lyder:
Är det någon som vet hur man gör en Bootdisk med SATA-stöd och om det är lämpligt att ladda de drivrutinerna när man ska flasha sitt BIOS?

Alternativt:
Det står i intruktionerna till flashen att Biosfilerna ska placeras i c:\test. Går det lika bra att lägga flashen direkt på floppyn och köra flashen därifrån? Isf slipper jag ju problemet med SATA-stödet på bootdisken..

Vääääldigt tacksam för hjälp i den här frågan.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Bootdisk för Biosflash på SATA-disk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
T
Det står i intruktionerna till flashen att Biosfilerna ska placeras i c:\test. Går det lika bra att lägga flashen direkt på floppyn och köra flashen därifrån? Isf slipper jag ju problemet med SATA-stödet på bootdisken..

Vääääldigt tacksam för hjälp i den här frågan.

Det normala är ju att lägga flashfilerna på bootdisketten. Synnerligen dumt förslag att lägga dem på C:

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Regel sitter väl sata kretsen på moderkortet och då bör väl biosen uppdateras till moderkortet.
Startdiskett med flashprogram och den biosversionen/filen bör ingå på disketten. Vissa moderkkort som nyare asus tex. har inbyggd flash vara där endast en diskett med flashen behövs men vet inte hur msi har det?
Du behöver nog inte sata stöd/driver på disketten om du ska upp/ner gradera biosen på moderkortet.
Har du NTFS filformat på sata c:\ så bör du även ha ntfs stöd på disketten vilket jag har mycket svårt att förstå att man ska behöva ha fören enkel bios update.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Senaste nytt i frågan...

Jag lade in Flashprogget och filen som skulle flashas på boot-floppyn. Körde programmet, flashade filen. När flashen var klar frågade programmet om jag ville "kopiera den nya BIOSen till fil?" - jag valde ja. Tyvärr tog diskutrymmet slut på floppyn och programmet avbröts. Jag förmodade att det där endast var en backup av ngt slag och tänkte att flashen troligen fungerat i vilket fall - vilket den inte gjorde...
Men jag har lite svårt att förstå vad det var som hände egentligen? Inte kan man väl behöva spara BIOS programvaran på Hårrdisk/Floppy??? Det är ju helt absurt.. Eller kan det vara så att flashen återställdes eftersom programmet stötte på ett fel iom att floppyn blev full?

En sista fråga nu också bara
Om det är så att jag tvunget måste kopiera den där flashen tillbaka till disketten för att det ska fungera; Kan jag i sådana fall rensa boot-floppyn från filer som den avänder för att ladda DOS-prompten? Så att jag får plats med den nya flashen det vill säga... eller kan jag lägga flashen + Flashprogrammet på en separat diskett som jag stoppar i efter att bootsekvensen är genomförd?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Allt handlar om backup av den gammla biosen du kör nu tydligen det som du inte gjorde första gången. Allt för att kunna återgå till den gammla.
Flasha o skit i o spara den senaste på disken ska. backup.
BIOS uppdateringar är inte att leka med och man bör veta exakt vad man sysslar med om man ska ha igång datorn igen och lippa köpa nytt moderkort.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|