Inget Windows på Mac

Permalänk
Melding Plague

Inget Windows på Mac

<font style="font-size: 10pt"><b>Inget Windows på Mac</b></font> <small class="small">fredag 10 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anledningen till att Windows XP inte går att starta på en Intelbaserad Mac-dator är att det inte stöder EFI, som används istället för BIOS. Tidigare har det ryktats om att kommande Windows Vista skulle få stöd för EFI, men enligt <a href="http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=06/03/10/0526237" target="_blank">Slashdot</a> kommer EFI-stödet dröja ända till serverversionen av Windows Vista.
<br />
<br />Dessutom kommer Vistas EFI-stöd endast fungera med 64-bitars processorer. Det är alltså dåliga nyheter för de som tänkte lägga in Windows på sin Mac, dels sitter det bara 32-bitars processorer i de nya Intel Mac-datorerna och dels verkar alltså inte Vista stödja EFI som det var tänkt.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt verkligen.. Jag som hade hoppats på ett samarbete mellan företagen..

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk

GUD VAD LÖJLIGT!
Det finns ju ingen och kommer inte att finnas något EFI-moderkort som inte kan köra en 64-bitars processor. Antingen AMD eller intel.
Det är bara bra att 32-bitars stöd försvinner.

Angående Apples idioti att börja deras intel-macs med 32 bitar är så urbota korkat att det saknar ord. Alla visste ju att alla intel-macs blir värdelösa så fort dom släpps för då måste 64 bitar in.
Gränsen för 32 bitar och 4 GB, och det är inte så mycket nästa år.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Alla Mac användare säger ju att OS X är så överlägset allt som Microsoft har att komma med så det är nog ingen stor förlust för dom.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
GUD VAD LÖJLIGT!
Det finns ju ingen och kommer inte att finnas något EFI-moderkort som inte kan köra en 64-bitars processor. Antingen AMD eller intel.
Det är bara bra att 32-bitars stöd försvinner.

Angående Apples idioti att börja deras intel-macs med 32 bitar är så urbota korkat att det saknar ord. Alla visste ju att alla intel-macs blir värdelösa så fort dom släpps för då måste 64 bitar in.
Gränsen för 32 bitar och 4 GB, och det är inte så mycket nästa år.

Om du inte sett så har inte intel några processorer med 64bitar just nu. om du inte räknar netburst, vilket ingen vill ha.

När Intel kommer med nya prollar kommer säkerligen PowerMacarna få dem.
Imac och laptops är inte direkt hindrade utav 4GB. ingen behöver mer.

Permalänk

Inte köper jag en dyr Macbook för att ha Windows på den iaf, det är en sak som är säker.
Med andra ord ingen stor förlust direkt..

Permalänk
Medlem

Detta är antagligen ingen större fara. Alla intel-macar går la över till Merom och Conreo när de kommer.
Då blir de 64bitars och därmed kan köra vista 64bitars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du inte sett så har inte intel några processorer med 64bitar just nu. om du inte räknar netburst, vilket ingen vill ha.

När Intel kommer med nya prollar kommer säkerligen PowerMacarna få dem.
Imac och laptops är inte direkt hindrade utav 4GB. ingen behöver mer.

Så vad är AMD's x86-64 och intels kopierade EM64T? Är 64 bitars minnesbuss inte tillräckligt för att räknas som 64 bitar?
Måste det vara en ren 64-bitar processor som Itanium? Vad är skillnaden?

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk

OJ... Va syyynd!! verkligen...

Är inte meningen med mac att man SLIPPER Windows??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Så vad är AMD's x86-64 och intels kopierade EM64T? Är 64 bitars minnesbuss inte tillräckligt för att räknas som 64 bitar?
Måste det vara en ren 64-bitar processor som Itanium? Vad är skillnaden?

EM64T finns bara idag i NetBurst CPUerna. Och de suger verkligen. Jag skrev redan att de inte ville ha NetBurst, det är ju en död teknik. Intel har inte ens kvar de för utveckling.

AMD har 64bitars ja. Men Apple valde Intel. De tittade både på Cell och AMD. Antagligen för garantier utav chip och vilken som har bäst roadmap. Intels roadmap är fasligt intressant.

Permalänk
Medlem

Snyft... ge mig Cell cpu istället....

Permalänk
Medlem

Alltså, grejen till att det är tråkigt är att hade man kunnat dualboota mellan OSX och Vista så hade man ju kunnat sälja sin WS.. För då kan man boota windows för att spela osv.. Hade varit asnajs.

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
Alltså, grejen till att det är tråkigt är att hade man kunnat dualboota mellan OSX och Vista så hade man ju kunnat sälja sin WS.. För då kan man boota windows för att spela osv.. Hade varit asnajs.

vmware kanske kommer...

Permalänk
Medlem

Vilken god nyhet!

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
EM64T finns bara idag i NetBurst CPUerna. Och de suger verkligen. Jag skrev redan att de inte ville ha NetBurst, det är ju en död teknik. Intel har inte ens kvar de för utveckling.

AMD har 64bitars ja. Men Apple valde Intel. De tittade både på Cell och AMD. Antagligen för garantier utav chip och vilken som har bäst roadmap. Intels roadmap är fasligt intressant.

Ja men då var det som jag trodde, missuppfattade dig lite grann.
Jag tänkte mer att man kan köra Vista med ett EFI-moderkort bara för att slippa gammalt skräp.

Att köra MacOS på vanliga moderkort (med EFI) tror jag inte kommer att gå ändå för Apple kommer nog att lägga in nåt certifierings-chip (har jag läst).

Det enda jag personligen skulle vara intresserad av är att köra MacOS på AMD och det händer bara om Apple låter moderkortstillverkare göra apple-kort.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis

Det enda jag personligen skulle vara intresserad av är att köra MacOS på AMD och det händer bara om Apple låter moderkortstillverkare göra apple-kort.

Med tanke på vad som hände senast Apple tillät kloner så kommer nog inte det i första taget. Apple höll på gå i kk...

Och köra OS X på vanliga mobos på x86... Nä. Det gick ju inte på PowerPC eller 68k. Så varför skulle det hända nu...

Permalänk

Apple har la sagt på en presskonferans att man ska kunna köra OSX pc-datorer åxå... om ja inte missförstod min kompis helt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0XXtaLkeR
Apple har la sagt på en presskonferans att man ska kunna köra OSX pc-datorer åxå... om ja inte missförstod min kompis helt...

Apple har sagt ett flertal gånger på presskonferanser och Events att man inte ska kunna köra OS X på annat än macar...

Permalänk
Medlem

Som sagt hadde hellre testat OSX på min "PC" än Win på en Mac...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Som sagt hadde hellre testat OSX på min "PC" än Win på en Mac...

Det finns OLAGLIGA sätt att göra det.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis

Att köra MacOS på vanliga moderkort (med EFI) tror jag inte kommer att gå ändå för Apple kommer nog att lägga in nåt certifierings-chip (har jag läst).

Det är inget certifieringschip de har TPM från trustedcomputinggroup.org som även sitter i x86 PCs, inte alla, men IBMs bärbara har kört det i många år, ULis chipset ska få en inbyggd i sig och moderkortstillverkare kan använda sig av TPM om de vill också, många kommer göra det, alla vistadatorer kommer säkert ha TPM eftersom det möjliggör säker privatekey kryptering med mera.

Precis som OSX inte utan hack går att köra på annan PPC-hårdvara så lär inte OSX för x86 gör det heller och det beror inte på några "magiska chip".

Största nackdelen med att släppa 32bitars x86 Macar är väl att det kanske aldrig kommer komma några professionella programvaror till dessa, men de är väl som påpekat inte ämnade för sådant heller. Jobbigt att behöva stödja PPC32, PPC64, x86 och x86-64/EM64T i princip samtidigt dock

Permalänk
Avstängd

Som att köpa en ferrari och använda den som utedass, liksom varför smutsa ner en Mac med skit som M$ tryckt ur röven

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sidde, jag har tänkt att köpa en 12" med CoureDuo, som det ser ut nu, och när dom kommer såklart, men borde man kanske vänta på Merom och Conreo med 64-bit ? När kan dom komma tro ?

Edit: Jag väntar på Memron

Permalänk
Medlem

Man har ju kört betaversion av Vista på intel-Macarna vad jag förstått. WINE på Linux

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra, så kan alla Apple- fantaster hålla sig lite för sig själva. Ingen avsaknad där inte

Permalänk
Medlem

inte för att vara petig men slashdot skrev inte alls detta de länkade bara till nyheten som finns här:
http://apcmag.com/apc/v3.nsf/0/E666E4A0A303D9AACA25712C008166...

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför man köper en mac om man ändå ska ha windows. Man väljer väl mac för mac OS lr?

Grafikkorten etc brukar ju vara rätt kassa på mac:arna..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
Sorgligt verkligen.. Jag som hade hoppats på ett samarbete mellan företagen..

sammarbete? det är nog det sista apple vill

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Inte köper jag en dyr Macbook för att ha Windows på den iaf, det är en sak som är säker
Med andra ord ingen stor förlust direkt..

Jag hade köpt en om windows hade fungerat. OS X är inte kul om man vill spela. Annars är det rätt najs

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Kan inte förstå varför man köper en mac om man ändå ska ha windows. Man väljer väl mac för mac OS lr?

Grafikkorten etc brukar ju vara rätt kassa på mac:arna..?

Beror på vilka datorer du syftar på. De kompakta datorerna (iBook, Mac mini och 12" PB) har ganska dåliga grafikkort men PowerMacarna kan man få med grafikkort för 14000 kr.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!