Permalänk
Medlem

NBproblem

Jag har ett Abit IC7 moderkort och NBfläkten på den har slutat snurra. Jag har varit inne 3 gånger innan men de vägrar att byta, de bara oljar om den. Jag har tillochmed sagt at jag kan ge pengar till någon kylare eller vad som hellst, bara dom byter ut den men då kommer de med att: inga andra passar till Abit så detta är helt enkelt det ända vi kan göra. Nu har den slutat snurra igen för fjärde gången och jag vågar knappt säga det till min pappa (vi bor långt ifrån "inet"). Läste runt lite om att man kan köpa en Zalman? men hur ska jag då sätta fast den för som jag uppfattat det så är den för stor och har skruvar men Abit använder nån typ när man sätter på den.
Skulle vara tacksam om jag fick lite svar om vad jag kan göra!

Permalänk

Du borde verkligen kolla upp vilka rättigheter du har. Mesigare konsument kan man knappast tänka sig.

Permalänk
Medlem

Kör du inte överklockat så klarar sig moderkortet utan den där fläkten.
Flänsen är tillräckligt stor för att kyla nordbryggan passivt om du har några chassifläktar i datorn.

Det finns många P4 moderkort med exakt samma chipset som du har som kör med helt passiva lösningar som inte är större än den fläns du redan har.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Re: NBproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sobban
Jag har ett Abit IC7 moderkort och NBfläkten på den har slutat snurra. Jag har varit inne 3 gånger innan men de vägrar att byta, de bara oljar om den. Jag har tillochmed sagt at jag kan ge pengar till någon kylare eller vad som hellst, bara dom byter ut den men då kommer de med att: inga andra passar till Abit så detta är helt enkelt det ända vi kan göra. Nu har den slutat snurra igen för fjärde gången och jag vågar knappt säga det till min pappa (vi bor långt ifrån "inet"). Läste runt lite om att man kan köpa en Zalman? men hur ska jag då sätta fast den för som jag uppfattat det så är den för stor och har skruvar men Abit använder nån typ när man sätter på den.
Skulle vara tacksam om jag fick lite svar om vad jag kan göra!

Zalmanen sitter fast med "pushpins" och är enkel att sätta dit!! Men kontakta Inet och se till så att dom byter ut fläkten!! Annars fråga dom vem som skall stå för kostnaden om moderkortet går sönder,vilket förmodligen kan hända om du kör utan kylning på NB!! Dom SKALL BYTA fläkten om det är garanti kvar.Skulle dom säga att dom inte gör detta tycker jag du skall maila ABIT och berätta detta och även anmäla dom till Allmänna ReklamationsNämden!!!
Mvh

EDIT: Har du otur kan du få vara utan mobot ett tag om du lämnar in det till inet!!

Kollade på denna länken http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030516_abit_ic7... men jag kan inte se hur fläkten sitter fast??Enligt Mikerrer måste man göra en patentare för att få fast den??

Permalänk
Medlem

Man kan maila abit och få en ny fläkt hemskickad.
Det har många här på sweclockers gjort (inkl undertecknad) då deras fläktar har en tendens att fallera.

Tyvärr har jag ej adressen här men den finns i trådhistoriken om man söker.

PS:
Zalmanen passar inte på moderkortet om man inte gör en egen fästningslösning.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Det borde även gå att sätta fast den med kylpasta som är "limmande"

EDIT: Räckte det inte med 1 tråd??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232

EDIT: Räckte det inte med 1 tråd??

Jo sorry, jag visste bara inte om jag skulle posta här eller där så jag gjorde det i båda