Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Tualatin Celeron funkar utmärkt. En sån har jag i min diskserver. Underklockad och med spänningen sänkt till 1.05v drar den ca 10W under full load.

Men om du menar en mer "modern" Celeron så är den imho värdelöst i detta syfte eftersom den drar för mycket ström.

Inte för att verka snål, men en Prescottceleron skulle jag inte vilja ha i en server..Däremot NW funkar bra..Hur mycket den drar har jag aldrig funderat över, men den är sval och bra enligt den integrerade mätningen på MB, uppe i max 40 grader i fulload.

*Edit*
Jag använde min även som spelserver..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Celeron M torde fungera bra då mao?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Inte för att verka snål, men en Prescottceleron skulle jag inte vilja ha i en server..Däremot NW funkar bra..Hur mycket den drar har jag aldrig funderat över, men den är sval och bra enligt den integrerade mätningen på MB, uppe i max 40 grader i fulload.

*Edit*
Jag använde min även som spelserver..

NW-baserade Celeron drar ganska mycket den oxå. Temperatur är egentligen inte intressant eftersom det säger ganska lite.

edit: Även min underklockade Tualatin är spelserver ibland, mest Q3A och med få klienter, men ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Celeron M torde fungera bra då mao?

Ja, lite dyr bara.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Ja, lite dyr bara.

815:-?

www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321053

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
815:-?

www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321053

Är inte det FÖR billigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
815:-?

www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321053

Tja, man kan ju få tag på en Tualatin Celeron för 50kr om man har tur.

Visst, 815kr är inte mycket, men sen ska man ha resten av grejorna oxå. Jag brukar bygga mina "extraburkar" (TV-dator, diskserver, router) av gamla system jag har liggandes. Sällan jag köper nytt i dessa syften. Systemet med Tualatinen som nu är diskserver var en gång grunden i mitt primära system för X systembyten sen.

Så jag har aldrig riktigt funderat över Celeron M på det sättet, men det är säkert en trevlig liten processor.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Celeron M är ju utmärkt val de är i princip lika snabba som P-M så, bara halva cachen och ingen speedstep. Stödjer S479 moderkorten ULV processorer föresten? Det vore det schysstaste inte för att det handlade om de, men t ex Asus Adapter stödjer inte ULV processorerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen speedstep på Celeron M? Det där känns som typiskt Intel.. En fördel med AMD har varit att deras grejor traditionellt har varit enklare att leka med. Olåsta processorer sen relativt nyligen och fortfarande olåst multiplier nedåt vilket gör det enkelt att underklocka.
För att få ner min Tualatin Celeron var jag tvungen dels att pinmodda för att få ner spänningen (inte direkt Intels fel iofs) och sänka FSBn till 66 MHz (från standard 100 MHz). Hade multipliern varit olåst hade jag kunna köra 133 MHz FSB på en låg multiplier och fått betydligt bättre prestanda med bibehållen låg strömförbrukning, men sånt tillåter inte Intel att man gör.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på om man skulle ha eller få tag på ett lämpligt s478 moderkort som går att köra en s479 konvertor på så kan man kanske bygga sig en tyst liten filserver med en Celeron M?

Japp, 50:- mer ska inte en begagnad Tualatin kosta tycker jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

AMD to the people. Tillför kanske inte så mycket till tråden, men jag håller med Vicotnik.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ingen speedstep på Celeron M? Det där känns som typiskt Intel.. En fördel med AMD har varit att deras grejor traditionellt har varit enklare att leka med. Olåsta processorer sen relativt nyligen och fortfarande olåst multiplier nedåt vilket gör det enkelt att underklocka.
För att få ner min Tualatin Celeron var jag tvungen dels att pinmodda för att få ner spänningen (inte direkt Intels fel iofs) och sänka FSBn till 66 MHz (från standard 100 MHz). Hade multipliern varit olåst hade jag kunna köra 133 MHz FSB på en låg multiplier och fått betydligt bättre prestanda med bibehållen låg strömförbrukning, men sånt tillåter inte Intel att man gör.

Finns ju ingen Cool'n'Quiet på de billigaste Semprons heller så de gör ju samma sak i princip Är ju bara 3000+ och högre som har CnQ.

3000+ och 754 mobo är dock billigare än beg 478 som fungerar med adaptern och adapter+Celeron-M

[edit] 3000+ var det visst också inte from 3100+, man kan inte minnas allt :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Finns ju ingen Cool'n'Quiet på de billigaste Semprons heller så de gör ju samma sak i princip Är ju bara 3000+ och högre som har CnQ.

3000+ och 754 mobo är dock billigare än beg 478 som fungerar med adaptern och adapter+Celeron-M

[edit] 3000+ var det visst också inte from 3100+, man kan inte minnas allt :/

CnQ eller inte så är de väl olåsta nedåt? Då kan man iaf underklocka ordentligt, köra på konstant "CnQ-hastighet" ifall man vill.

Pratar om A64-baserade processorer då, XP-baserade är ju som bekant låsta sen v39-42 2003 (utom XP-M då som inte bara är en intressant överklockare, utan även en intressant underklockare ).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
För att ta ett exempel..
När jag kanske sitter och bränner en DVD, lyssnar på MP3 med Winamp, tankar med Azureus så öppnar nya program, bilder etc snabbare på min tidigare intelmaskin..Det går även mycket smidigare att alt-tabba mellan de olika saker man har igång..
Jag kunde t.ex spela CSS, tanka och ha winamp med musik igång utan problem på intelmaskinen, vilket 3200+ hade problem med..Eller kanske inte problem, snarare att den blev och tydligt kändes segare när man alt-tabbade..
3200+'en ville gärna ta några sekunder till att stå och tugga innan önskat förnster öppnades.
Däremot var fps'en aningen högre med 3200+, ifall man bara körde spelet vill säga..

Där håller jag med dig till 100%.
Ärligt talat så hade jag heldre suttit kvar med mitt gammla p4 system, en 3,2E. Har en opty 146:a nu.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Där håller jag med dig till 100%.
Ärligt talat så hade jag heldre suttit kvar med mitt gammla p4 system, en 3,2E. Har en opty 146:a nu.

Hur mycket RAM har du? Om du har 2GB som jag, testa om du har möjlighet att skapa en ramdisk på 512MB eller liknande och kör med swappen på ramdisken. Jag använder Cenatek RamdiskNT själv, men det kanske är lite dyrt för ett enkelt test.

Jag tror som sagt att det är minneshanteringen i Windows som är problemet och att "storheten" med HT till stor del beror på att den ändrar operativets beteende när det gäller det virtuella minnet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur mycket RAM har du? Om du har 2GB som jag, testa om du har möjlighet att skapa en ramdisk på 512MB eller liknande och kör med swappen på ramdisken. Jag använder Cenatek RamdiskNT själv, men det kanske är lite dyrt för ett enkelt test.

Jag tror som sagt att det är minneshanteringen i Windows som är problemet och att "storheten" med HT till stor del beror på att den ändrar operativets beteende när det gäller det virtuella minnet.

Offtopic

Hur blir det om man gör en ramdisk på t.ex. 500mb och kör swappen på den?
Blir det inte samma sak som att stänga av det virtuella minnet?
Jag upplevde att min dator blev segare av att stänga av det virtuella minnet.

Offtopic

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir samma effekt som att stänga av det virtuella minnet ja. Jag kör Win2k där man inte kan stänga av det virtuella minnet, därför kör jag på detta sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur mycket RAM har du? Om du har 2GB som jag, testa om du har möjlighet att skapa en ramdisk på 512MB eller liknande och kör med swappen på ramdisken. Jag använder Cenatek RamdiskNT själv, men det kanske är lite dyrt för ett enkelt test.

Jag tror som sagt att det är minneshanteringen i Windows som är problemet och att "storheten" med HT till stor del beror på att den ändrar operativets beteende när det gäller det virtuella minnet.

Prövade å ta bort swapfilen när jag hade 2gb minne på p4an, upplevde att prestandan vart sämre.
Har dock inte prövat på mitt nuvarande system, har bara 1gb minne nu.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
P4'ans stockkylare lät inte precis lite när den kom upp i varv, däremot i idle var den fullt godkänd.., men jag åtgärdade det med sån här. och lät Asus Q-Fan Technology sköta resten.
Det blev en hel del skillnad.

*Edit*
Ett problem när man ska bygga åt andra är ifall man ska våga sätta in någon tung kopparhistoria för CPU-kylning.. För min egen del ser jag inga problem med det, men för andra som kanske inte är medvetna om och inte kommer ihåg att ställa ner burken lite extraförsiktigt vid flytt av den.

Både du och jag vet att att det innebär fler termiska och akustiska problem än så...

Jag som hängt på Spcr långt innan jag började hänga här och har byggt flertalet knäpptysta datorer vet i alla fall att i en vanlig Atx låda så får man följande:

* Hettan från en komponent sprider sig till övriga komponenter och försämrar deras kylning med högre oljud som följd.

* Varmare komponenter **(moa: som uvecklar mer värmeenergi) drar samtidigt mer ström och belastar nätdelen som då utvecklar mer värme som tvingar nätdelens kylning att öka med högre oljud som följd. Detta är väldigt olyckligt då nätdelen mer än ofta sitter i lådans periferi.

Alltså får man inte bara högre oljud från Cpu-kylningen med Netburst utan hela systemet låter mera. Om jag nu var tvungen att bygga system med netburst (gud förbjude) så skulle jag valt Antec P180 chassie där varmluften från prollen i alla fall inte hettar upp nätdelen. Dock skulle nätdelens fläkt ändå varva högt pga den höga strömförbrukningen.

Edit: **tillägg.

Permalänk
Medlem

Re: Amd Vs Intel!! BevistrÅd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Har en idiotkompis som uttalar sig så här: "Jag tycker att intel är bättre, för att de är oftast inte lika kalla som AMD. Intel håller längre också." Snälla, han vägrar inse skillnaden mellan AMD och Intel.. Kan inte någon intelligent människa BEVISA för denna jävla idiot??????? Jag har visat idioten tester där en 2.4Ghz AMD kncäker en intel 3.2... På TOMSHARDWARE. Han säger att "en tioåring kan ha gjort den sidan"!!!!!!!!!!! Jag får anfall! Kan någon bevisa allting och klara upp det för idioten?

Dzi

Battle of the fanboys?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln

* Varmare komponenter drar samtidigt mer ström

Jasså, det visste jag inte?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jasså, det visste jag inte?

Pudeln, låt mig presentera Skruvis. Som du ser hugger han på allt som kan missuppfattas så var extremt noga med att uttrycka dig korrekt i trådar som Skruvis kan tänkas läsa.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Pudeln, låt mig presentera Skruvis. Som du ser hugger han på allt som kan missuppfattas så var extremt noga med att uttrycka dig korrekt i trådar som Skruvis kan tänkas läsa.

Så ditt incitament är att han inte skrev att varma komponenter drar mer ström än kalla?

Men om det är så, så visste jag inte det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så ditt incitament är att han inte skrev att varma komponenter drar mer ström än kalla?

Vad han förmodligen menar är att saker som utvecklar mycket värme även har hög strömförbrukning. Ganska självklart eftersom all energi blir värme när det gäller datorkomponenter, men det tål ändå att påpekas. Även om man effektivt kyler något som har hög värmeutveckling så att värmen inte är ett problem, så är strömförbrukningen ändå oförändrad. Detta kan som Pudeln påpekar ge upphov till högre temperatur och därmed indirekt till högre ljudnivå på annat håll.

Du tolkade det som saker med hög temperatur drar mer ström. T.ex. att en dåligt kyld processor skulle dra mera ström bara för att kylningen inte är effektiv. Detta är givetvis felaktigt. Men det var som sagt förmodligen inte så Pudeln menade.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Läs om & läs rätt.

* Varmare komponenter drar samtidigt mer ström och belastar nätdelen som då utvecklar mer värme som tvingar nätdelens kylning att öka med högre oljud som följd.

Jag kan bara tolka detta på ett sätt, det rätta sättet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Läs om & läs rätt.

* Varmare komponenter drar samtidigt mer ström och belastar nätdelen som då utvecklar mer värme som tvingar nätdelens kylning att öka med högre oljud som följd.

Jag kan bara tolka detta på ett sätt, det rätta sättet.

Det finns helt klart två sätt att tolka "varmare" i detta fall.

1. Högre temperatur (vilket som sagt inte är vad Pudeln avser).
2. Kraftigare värmeutveckling.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Right!

Så kyler jag en prescott så "värmeutvecklingen" blir mindre så drar den mindre ström.. lol...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Du tolkade det som saker med hög temperatur drar mer ström. T.ex. att en dåligt kyld processor skulle dra mera ström bara för att kylningen inte är effektiv. Detta är givetvis felaktigt. Men det var som sagt förmodligen inte så Pudeln menade.

^ Sa jag ju. Nu får du ge dig..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Då får han korrigera det, faktum kvarstår att så som han skrev kan bara tolkas på ett sätt.. det rätta sättet.. så ge dig själv.

Efter detta så lär han skriva att han skrev fel naturligtvis.. han är inte dum.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen svensk ordbok tillgänglig, men om vi antar att engelskans "hot" är ekvivalent med svenskans "varm" så säger Google detta.
- http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&c2coff=1&q=de...

Citat:

Definitions of hot on the Web:
used of physical heat; having a high or higher than desirable temperature or giving off heat or feeling or causing a sensation of heat or burning; "hot stove"; "hot water"; "a hot August day"; "a hot stuffy room"; "she's hot and tired"; "a hot forehead"

(min markering i fetstil)

Kan vi lägga ner OT-snacket nu?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |