Permalänk
Medlem

"Avklippta" bilder med HP M415

Hejsan,
köpte en HP M415 till morsan för två dagar sen, men vissa av bilderna som tas blir avklippta i nederkanten. Är det någon som haft några liknande problem och vad det beror på?

Minneskortet är ett 256 MB Viking (också 2 dagar gammalt), men har använt ett antal program och de verkar inte kunna hitta några fel på själva kortet, så felet måste ju ligga i kameran.

en av de felaktiga bilderna:
http://www-und.ida.liu.se/~magle279/images/felet.jpg (stor bild)

Det är taget ca 30 bilder med kameran och felet har uppstått på 2 bilder hittils, kanske inte blir allt för stor procentuell del av korten som blir felaktiga, men det känns ju löjligt att behöva ta ett antal exemplar av av varje bild för att vara säker på att ha minst ett felfritt exemplar.

Har tittat i service menyn men allt verkar vara okej där, nyaste firmwaren m.m. Nån som har en aning om vad det kan vara?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Åh, så du har varit i sammanbindningsbanan i riksdagshuset och fotograferat taket?

Det där ser iaf ut som ett minneskortsfel tycker jag - hade liknande problem med en gammal Sony-kamera, och när jag bytte till ett annat Memorystick funkade det fin-fint! Jag körde iofs med ett mindre MS Duo i en adapter för att kunna använda det i kameran som tog vanliga MS kort, men ändå...

Har du möjlighet testa med ett annat kort?

Permalänk
Medlem

Gå till återförsäljaren och klaga, oavsett vad felet ligger i så är det uppenbarligen fabrikationsfel, du ska få nya grejer alternativt att dom lagar...
Dock så är det bra om du kan felsöka dig fram till var felet ligger, minneskort eller kamera, mycket lättare för återförsäljaren att hjälpa dig då...
Som mindstorm sa, testa med ett annat minneskort...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan kamera med det minneskortet, jag har dock inte det problemet.

Jag har dock problem med överföringen till datorn ibland, typ 20% av korten man tar går inte att föra över till datorn av någon skum anledning, det slutar vid 80% procent ungefär, sedan stannar allting.

Permalänk
Medlem

Ser bilderna felaktiga även när man tittar på dom i kameran eller kommer felet bara på bilderna efter att de överförts till datorn?
Om felet blir i kameran så kan felet ligga i att minneskortet inte är tillräckligt snabbt. Kameran kanske sparar bilderna snabbare än vad minneskortet klarar av. Är det samma problem med originalminnet som följde med kameran?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,
Trodde först att det blev ett överförningsfel när vi förde över det ifrån kameran till datorn, eftersom bilden ser ju bra ut i kameran.
Men det man ser i kameran är ju inte den sparade bilden utan thumbnailen. Om ni tittar på thumbnailen av den defekta bilden så ser den ju bra ut där.
Har testat att ansluta minneskortet direkt till datorn, och då ser man att felet ligger i filerna och att det inte är ett överföringsfel.

Ska testa och se om felet uppkommer när man använder det interna minnet i kameran, om det inte gör det så ligger ju felet antingen i minneskortet eller i kamerans hantering av minneskortet. Ska också testa med ett annat minneskort för att se om det funkar bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410