Permalänk

Snyggt träslag till front!

Tjena!

Ska göra en träfront min dator nu. Chassit är X-QPACK så jag behöver inte ett så stort stycke trä. ca 30x30cm för o vara på den säkra sidan. Nu undrar jag vilket träslag som skulle vara snyggast. Jag ska ej måla det utan lacka och olja, blir en så härlig effekt då. Om någon kunde skicka en länk eller priser så vore det väldigt schysst.

/RoseLL

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

björk?, ek?. sen så får du väll kolla närmaste bygghandel, Bauhaus lr snickeri för trä. Känner inte till en sida där man kan köpa trä på.

Permalänk
Medlem

Har utvecklat ett hat mot trädatorer efter hysterin på forumet, men som seriöst svar säger jag lönn.
Annars tycker jag att aluminium är ett excellent "träslag" för datorer.

Permalänk
Medlem

Det finns många trevliga träslag om man letar på rätt ställen. Vad som sedan passar till just ditt projekt bedömmer du nog bäst själv. Två välsorterade handlare är Fanerkompaniet och Bröderna Holm AB.

Vad det gäller ytbehandling kan du glömma att olja och lacka. Oljar du först fastnar inte lacken sedan och vice versa. Om du ska olja skulle jag rekommendera ett hårdare träslag eftersom det går att få bättre ytjämnhet på. Det är viktigt när man inte kan fylla igen skavanker med lack.

//Nihilim

Permalänk
Medlem

ursäkta jag lånar tråden, men jag håller på att ska bygga en HTPC. denna ska jag bygga i träd och tänkte at det skulle vara snyggt om man ger den en gång svart lack så den blir blank som ett piano. nån som har erfarenhet av detta? vilket trädslag e bäst för detta och hur ska man göra? blir det snyggast med spray eller?

Permalänk
Medlem

Valnöt klart snyggast med 20 lager klarlack typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ebenholt eller pockenholt (stavning?) Är klart snyggast imo.
Möörka hårda träslag. Dock kan det disskuteras om det är värt att hugga ner djungel för att bygga datorer

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk

jag tänkte köpa det på hemslöjd om dem har det, kanske också be dem göra jobbet.. ska bara ha en front lixom.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Använda stavar av flera träslag som du limmar ihop? Då får du en randig front.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

fängelsedräkts front på tal om lack eller olja ska jag fråga pappa. han fixade årorna till gamla båten i somras... precis så vill jag ha! fast inte en halvrutten front då!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

=)... om du exakt vill ha så antligen så köper du samma träslag och lackar med samma lack..... om du är desperat så köp nya åror så får du ta dom till en halvrutten front

Permalänk
Medlem

jag skulle tycka att rio jakaranda och sen oljar du den..

Visa signatur

AMD3200+ 1024ram 200gig+80gig geforce fx5500 mm

Permalänk
Medlem

Mahogny eller Teak? som du sen oljar...Ceder är ju ganska fint oxo...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på om du vill ha en ljus eller mörk front.
Som mörkt skulle jag välja EK, hårt men hyfsat lättarbetat.
Som ljust skulle jag välja dvärgbjörk (Betula nana), detta pga de grymt snygga ådringarna i fibrerna. Svårt att förklara.
Men ska du ändå iväg o glutta på massa träslag så be att få sen en bit hyvlad Dvärgbjörk...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Det finaste trädslaget är ek, men vil du ha något speciellt ska du välja masurbjörk.

Visa signatur

Torxx

Permalänk

ska sticka iväg till hemslöjden se vad dem har. söker looken i en gammal brittisk sportbil.. träpaneler .. mums!

tack för alla svar! -RoseLL

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

valnöt är snyggt somsagt med mycket klarlack

körsbärsträd är ovanligt och snyggt också

Visa signatur

xp2400+ @3200,Dfi LAnpart NFII Ultra Infinity, GeIL PC4000 Ultra Platinum, 480Gb Hdd,DVDR, ATI Radeon 9800XT

Permalänk
Medlem

Finns ett randigt träslag.. typ ljusa, breda ränder varvat med lite smalare, mörkare ränder. Heter ngt i stil med "zebra.."

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Permalänk
Medlem

varför inte spänna upp en zebrahud framför fronten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Zebrano? http://www.vegtomas.lt/Faneruotes/Zebrano.jpg

Zebrano va det ja..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)