Permalänk
Medlem

Ni som har A8N32, blir chipset kylaren väldigt varm eller ? Behöver man mycket luftflöde? Kör med vatten men har ju fortfarande kvar en del chassifläktar. Undrar om de räcker eller man kanske måste köra med den där lilla saken

Permalänk
Medlem

Min n-b ligger nu på 38 grader ilde dock, vet ej fulload. Jag kör med fläkten på n-b dock vet ej om den blir varm i övrigt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Jag kör utan fläkt på mitt i en ganska liten HTPC chassie från silverstone, idle temp på NB på 34 grader... Så det verkar funka fint, tempen beror ju mkt på vad man har för cpu kylare också (om den blåser över flänsen eller inte....)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
... på något sätt börjar mitt Lite-On 400watts agg från HP´n kännas klent....
Det var som sagt ett impulsköp ...

Lämna tillbaka Lite-On agget då och köp ett Seasonic 600W istället. (Bara ett tips).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuxa
Lämna tillbaka Lite-On agget då och köp ett Seasonic 600W istället. (Bara ett tips).

Blir lite svårt då jag slaktade hempc´n & tog bla. nätagget därifrån.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51247...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som pratar om temp på "NB" har ni kollat att ni verkligen har en sensor där så ni inte helt enkelt pratar om MB-temp? De flesta moderkort har ingen sensor i bryggan/bryggorna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MALmen
Ni som har A8N32, blir chipset kylaren väldigt varm eller ? Behöver man mycket luftflöde? Kör med vatten men har ju fortfarande kvar en del chassifläktar. Undrar om de räcker eller man kanske måste köra med den där lilla saken

Till mitt vetande går det inte att mäta. Men känner man på kylarna är de varma även i idle. Men Asus har tänkt över kylningen och PWM strömförsörningen väldigt bra så den är inte svår att kyla men det är en stor värmemängd som altstras så man bör ha ett chassie med 120mm bak eller motsvarande. Extrafläkten bör endast användas i passivt/vattenkyl-läge. Detta är skrivet som varningstext på fläkten!

Strömförbrukningen hos chipsetet är det enda som svider.

@skruvis. Den stor skillnaden i förbrukning är i idle så du kan koppla av då ditt 400W räcker gott Men kanske inte till SLI.

Jag diggar brädan som sagt men alla bör läsa följande test innan köp: http://www.silentpcreview.com/article299-page5.html (jag har snabbspolat till strömsifforna).

Man bör alltså använda CnQ med denna bräda. Då blir inte skillnaden lika stor. Varken på idle eller på load. Men utan CnQ så är är skillnaden enorm i idle men inte på load. Jag får upp min Toledo i 2,65GHz i alla fall med CnQ då alltså standard Vcore används. Jag gråter därför egentligen inte så mkt över detta problem.

Dock så verkar inte 8fasströmmen varit aktiverad i detta test. Många påstår nämligen att den först aktiverars med "Cpu overvolting" i bios som också lägger till 0,2V.

Permalänk
Medlem

Kan jag köra Crucial PC4000 BallistiX Tracer 1024MB CL3 Kit w/2 matched,2.8V,64Megx64,184pin till detta moderkortet?

Permalänk
Medlem

Sitter med en sån bräda sen ett par dagar tillbaka och är mycket nöjd hittills. Är nöjd med hela systemet faktiskt. Inte en enda crash, reboot, felmeddelande, eller något annat fel eller problem än så länge. Kör systemet i ett Antec P180-chassi vilket gynnar den passiva kylningen på moderkortet då ventilationen i det chassit är exceptionellt. Och fasiken vad tyst det är i jämförelse med mitt förra Lian Li PCV 1100 (som också egentligen är ljudisolerat).
Har dock inte provat att överklocka något ännu, och det lär nog dröja innan jag gör det.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

kör just nu opteron 165 i 2430mhz med standard kylning på detta moderkort ligger i idle 39grader.
Tycker detta moderkort funkar utmärk de enda ja stör mig på är att mina kingston hyperx 2gig minnen får default cas 3-3-3-8 istället för 2-3-2-6-1 och ja fattar inte de där inställningarna med ramen.
Ja ändrade cl till 2 istället men då starta inte datorn.. tackam ifall nån kan säga vad alla tras till ras å cas to ras å allt sånt där ska stå på för att få de där timingsena.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318258

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som har problem när datorn har t.ex stått på en vecka lr några dagar så låser sig datorn och sen bootar om? kan det vara nåt fel på moderkortet eller äre mjukvaran? och när jag t.ex ska spela poker på pokerchamps så låser sig datorn också, någon som har nån idé ? tack på förhand