Permalänk
Medlem

Vilket håll blåser fläkten åt?

Exempelfläkt:

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1345&session=52b55...

Vilket håll blåser fläkten åt?

Är medveten om att man kan vända på fläkten så att den blåser åt önskat håll. Men jag vill ha den vänd som på bilden i fronten på mitt chassi och att den suger in luft.

Kan man annars byta plats på kablarna i kontakten så att den snurrar åt önskat håll? Kommer luftförflyttningsförmågan att försämras då?

Sug på den ni!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

På den sidan som fläkten inte sitter fast i suger den in luft och tvärtom, det går absolut inte att vända på några sladdar för då händer det ingenting, eller så går något sönder.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så blåser alla fläktar åt det hållet som armarna som håller i motorn är på. Sen brukar det finnas en märkning på sidan någonstans som visar med en liten pil eller liknande, åt vilket håll den blåser.

Permalänk
Medlem

Så med andra kommer denna fläkt att dra in luft i chassit om jag placerar den i fronten på min htpc så att armarna inte syns?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ofta markeringar som sagt, pilar som visar rotationsriktning och luftflöde. Oftast är det mot etiketten och fläkten på bilden hos GTek blåser "inåt" i bilden. Bladen är oftast vinklade så att luftflödet maximeras, om det gick att vända på riktningen så skulle effekten bli motsatt och som sagt går det inte att vända polaritet på vanliga borstlösa fläktar som är den typ som används i datorer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tackar allesammans!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

jag har 2 fläktar som blåser tvärtom

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Alltid nån...

Visa signatur

CM Cavalier 3 | Hiper Type-R 480 | MSI K8N nForce4 | A64 X2 4800+ | 2Gb Corsair | Geforce 7800 GT 256Mb | SB X-Fi | 1 Raptor 36Gb + 2 Maxtor 200Gb | 940B 19" | DVDRW

Permalänk
Medlem

koppla in och känn, svårare än så äre inte

vanligast är det så att det blåser åt det håll som etiketten sitter
den som sitter där i mitten, på kullagret osv

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

ja eller titta på bladen

jag har två av den fläkten på bilden f.ö.

minirecention: det är bara ramen som är aluminium så jag förstår inte poängen med att säga att det är aluminiumfläkt. lite bogus tycker jag.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista