Permalänk
Medlem

Limma metall mot plast

Vill limma fast min standard 120mm plastfläkt mot en aluminiumchassivägg.

Finns här någon som har erfarenhet och tips på produkter när man limmar plast mot metall?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

jag har inte direkt någon erfaranhet men men .. limpistol?
men varför borrar du inte hål så du kan sätta fläkten där :P?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

loctite

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Köp monteringstejp 31-1633 på classe.
Sätt bara en centimeterstor bit i varje hörn.
Annars lär du få ett helsike om du skall ta bort den.

Denna tejpen är som superlim på rulle.
Sitter verkligen som berget.

Permalänk
Avstängd

Limma en fläkt som troligtvis vibrerar, då gäller flexibelt lim eller tejp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bondepojk >>>
Söker inte en metod. Söker en produkt. Du törs anta att det finns en god anledning till varför jag vill limma.

bomber3 >>> Vi utesluter tejp och fokuserar på lim. Några förslag? Förutom epoxy.

Någon?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

jaha, ursäktar tycker sumitimos idée var vättig

Permalänk
Medlem

Har man använt epoxy och känner till dess egenskaper
är det inte förstahandsval så att säga.

Befarar man vibrationsproblem kan man dutta fast
den med silikon.

Permalänk
Medlem

kan tippsa om silikon jag med.... funkar perfekt, inte så svårt att använda heller... bara klena in kanterna lite på fläckten och tryck dit den. sen dämpar det som sackt även vibrationerna. jag använder ofta vanligt glassilikon på kaviartub... köpt på coop-forum kostade 49:- för 160ml... det räcker till ca 1000 fläktar

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk

Casco Superset. giftigaste limmet (giftigt=bra)

vi limmar gipsväggar med detta ibland då vi renoverar så det lär sitta ordentligt. det är också lite flexibilitet i.

Permalänk
Medlem

JB-weld, finns hos clasohlson. Men du får troligtvis aldrig loss den igen!

Permalänk
Avstängd

Smältlim är inte helt fel, men man månste värma ordentligt så att det fäster bra på plåten.
Dock inte 100% garanti att det sitter kvar där länge.

Det finns väldigt bra lim från Loctite, finns en drös med olika användnings områden, har själv 406 som man kan limma gummi med men fungerar sämre på metall

Att skriva loctite lim är som att skriva castrol olja... säger inte ett skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vill du få loss fläkten igen så är ju limpistol det som gäller. inte allt för stumt, lätt o montera, billigt + att jag gillar det förbaskat mycket också. Det kommer sitta såpass att du kommer att få ta i lite för att ta los fläkten vilket borde räcka för att den ska sitta.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Som SUMITOMO sa, dubbelhäftande tejp, finns på classe och liknande ställen. Det finns ignen vettig anledning till att börja kladda med giftigt lim och skit när dubbelhäftande tejp sitter lika bra och går att ta bort.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Smältlim blir riktigt jobbigt på aluminium. Aluminiumet leder bort värmen så snabbt att limmet aldrig får riktigt fäste. Lite som en kallödning. Ett sätt att råda bot på det är att förvärma metallen med en värmepistol.

Annars skulle jag nog satsat epoxi eller silikon.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G