Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkort till Pentium D 805?

Hej! Jag undrar om det finns något moderkort med följande saker på:

- Stöd för en Intel Pentium D 805 (sockel 775)
- AGP8X och PCI-Express16X
- DDR400 minnen

Vill nämligen helst inte byta ut mitt 6800LE kort ännu, och det är ju AGP, men jag vill också ha ett framtidssäkert kort med PCI-Express på. Helst ska det också ha stöd för vanliga DDR minnen, kniper det kan jag tänka mej ett med DDR2, men då måste jag byta ut mina minnen också, blir lite dyrt....

Jag vet att det finns AMD moderkort med både agp och pci-express, men jag har inte sett nåt intel kort med båda på, kan någon vara snäll och säga om det finns? om det finns skulle en länk till det moderkortet uppskattas

P.S. Någon som har sett en bra recension på 805'an? har inte hittat någon =/

Permalänk

Kör själv ett budget system med just D805 och DDR + ett Asus P5VDX-1 ( AGP + PCIe)
http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=206&model=584...
Bra, flexibelt men enkelt moderkort .

Nackdelen med kortet är att det inte är något för överklockning eftersom det inte går att höja vcore eller vdimm.
Man får klara överklockning på default vcore vilket i mitt fall betyder 3.1Ghz, vilket är lite synd eftersom jag har testa processorn i 3.6-3.8Ghz i ett P5P800se mobo med ställbar vcore, men det kortet har bara AGP.
( Tyvärr är det många P5P800se kort som fått brända mosfets pga av för hög vcore -samma hände mitt med 1.55-1.6v ).

Asrock 775Dual-880Pro skulle också fungera för dig, men samma sak där, inget för större överklockningsprojekt.
http://www.asrock.com/product/775Dual-880Pro.htm

Finns fler socket 775 + DDR + AGP + PCIe kombokort. men många stöder inte D805 dual core processorn och det hänger mycket på vilket moderkortschipset som används och moderkortens strömförsörjning, alltså mer än bara en biosuppdatering som krävs för detta.

D805 benchmark / OC;
http://fanboyreview.blogspot.com/2006/03/overclock-overclocki...

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Tackar

Hur fungerar det med agp grafikkort på de där moderkorten då? Av det jag har läst i diverse recensioner så verkar det som om agp kortplatsen är en "ombyggd" vanlig pci plats (inte pci-e), vilket leder till att agp korten förlorar massvis med prestanda. Likadant med de där korten du länkade?

Om det är så, så är det väl nästan så att jag skulle behöva byta till ett pci-e grafikkort också... Då skulle man iofs också få lite fler moderkort att välja på också, men det finns ett till problem med den lösningen. Jag har inte hittat ett enda moderkort som klarar av dual-core till sockel 775, pci-express och har vanliga ddr minnen, allihopa har de ddr2. Blir fan lite för dyrt att byta processor, moderkort, grafikkort och minnen =/

EDIT: Förutom de där korten du länkade förstås Men det känns ju lite omotiverat att köpa ett moderkort som inte går så bra att överklocka, och har både agp och pci-e, om man köper ett nytt pci-e grafikkort

Permalänk

Det är lite som du skriver - helt enkelt svårt att hitta den ultimata lösningen.
Man får välja den kompromisslösning som passar bäst.
Annars får man köpa helt nya komponenter ( DDD2 / PCIe )och då blir det genast för dyrt om man försöker få till en temporär budgetlösning.
Dessutom känns det i dagsläget som om man vill avvakta dyrare investeringar och först se vad AM2 och Intel Conroe presterar, innan man köper helt nytt.

Vad gäller AGP och PCI (x4) till kombokorten är det bra att först titta på vilka grafikkort som rekommenderas på tillverkarens hemsida.
Förutom AGP8x standarden finns även en del AGP hybridlösningar som du nämner.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2