Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

automatisk start av bios; sen blir allting svart!

Permalänk
Medlem

automatisk start av bios; sen blir allting svart!

Hejhej, har fått ett lite problem med en äldre dator, kanske 5år gamla grejjer i den.
Moderskortet är ett Asus A7V8X-X med en AMD athlon 1200Mhz .

Flyttade nyligen över processor, hårddisk, grafikkort etc från en äldre dator till mitt "nya" (Asus a7v8x-x) Första gången man startade datorn så poppade BIOS upp och bad om rätt CPUinställning (alternativ från 900 - 1800Mhz) Där valde jag då 1200Mhz. Därefter sparade jag och avslutade BIOS. Datorn börjar ladda och skärmen slocknar och allting blir svart (skärmens "lampa" byter färg från grön till orange).

Jag vet att processor, hårddisk, grafikkort och all övrig hårdvara är fungerande, så där är inte felet. Det konstiga är att datorn rabblar aldrig ens upp hårddiskarna och det där; märkte ingen skillnad då man kopplade lös CDrom, hårddisk och floppy.

Nån som har en aning om vilket fel det kan vara? Kan det vara moderkortet som är trasigt? Eller är det måhända bara BIOS som strular?

Permalänk
Medlem

rensa cmos genom att ta ur batteriet i ca 20sek, sen kanske det funkar!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Mjaa, verkade inte hjälpa det heller. Fick välja processorhastighet igen, men fick samma resultat. Testade också att byta batteri, men ingen skillnad

Edit/
Prövade att ändra om Mhz'en til 900 och vips så startade den!? Trots att processorn är en AMD Athlon 1200Mhz! vad hände med resterande 300Mhz?