Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Men kommer Conroe att ha chans mot Athlon irl? Yonah är ju iofs ungefär lika snabb som en Athlon vid samma klock men AMD hinner ju också släppa nya grejer tills Conroe kommer så det kommer iaf inte att bli någon stor skillnad.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Men kommer Conroe att ha chans mot Athlon irl? Yonah är ju iofs ungefär lika snabb som en Athlon vid samma klock men AMD hinner ju också släppa nya grejer tills Conroe kommer så det kommer iaf inte att bli någon stor skillnad.

I de tester som har kommit så smiskar en conroe (i 2,66GHz) en FX-60 utan större problem. Kunde vara så mycket som 20% som skilde dom åt i testerna. Så har inte AMD något nytt och fantastiskt i rockärmen så lär INtel ta prestandakronan inom kort..

Permalänk

HUr är läget idag, Bör jag satsa på ett bra AMD-system för 11k (CPU, Mobo, graffe, minne, nätagg) idag eller vänta tills Conroe? (se sign för nuvarande system) och jag vill klara mig med systemet i ~1½ år åtminstånde, men tänkte, Conroe kommer, enligt tester och diverse tabeller, vara bättre än AMD och samtidigt vara relativt billig... så är det värt att satsa på AMD Idag, eller vänta?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
HUr är läget idag, Bör jag satsa på ett bra AMD-system för 11k (CPU, Mobo, graffe, minne, nätagg) idag eller vänta tills Conroe? (se sign för nuvarande system) och jag vill klara mig med systemet i ~1½ år åtminstånde, men tänkte, Conroe kommer, enligt tester och diverse tabeller, vara bättre än AMD och samtidigt vara relativt billig... så är det värt att satsa på AMD Idag, eller vänta?

Det är svårt att säga i dags läget, men mycket talar för conroe. Prestandan som verkar komma ur den nya core-teknologin verkar AMD inte ha något att sätta i mot.

Ifall du inte orkar vänta så kanske en Yonah + Aopen moderkort (med i975X chipset) kan vara det bästa. Av det som jag har hört och läst så ska Memrom (som är laptop varianten av conroe) vara pin-komplatibel med Yonah och därför ska du kunna använda samma moderkort.

Btw: så verkar releasen för Conroe vara i juli, har du en dator som funkar så kanske det bästa vorre att vänta. Förhoppningsviss ska priserna på s939 cpu:erna gå ner nu också, kanske man kan köpa en X2 4800+ för en billig peng

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
E6700 2.66ghz (FSB 1066) 4MB Shared L2 Cache $530
E6600 2.40ghz (FSB 1066) 4MB Shared L2 Cache $316
E6400 2.13ghz (FSB 1066) 2MB Shared L2 Cache $241
E6300 1.86ghz (FSB 1066) 2MB Shared L2 Cache $209

Priserna på Conroe vid köp av 1000st har jag för mig.

Kommer även komma Conroe med FSB'n på 1333. Det är dom som kallas för Extreme Edition.

då kanske vi skulle samlat ihop 1000 pers som hade kunnat betala en 2500 kr per person för en så bra processor förskottsbetalning då för att allt ska kunna fungera... bättre erbjudande kommer man inte kunna hitta... gissar på att dom komme gå på +1500 kr så att affärerna tjänar sig en kova också.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Sen förstår jag fortfarande inte hypen... allt är ju som det alltid är. Intel släpper cpu som piskar AMD's, några månader senare släpper AMD högst sannolikt en cpu som piskat Intel's. Visst ser Conroe riktigt nice ut, men ni tror väl inte på fullt allvar att AMD inte kommer att komma ifatt och om inom en inte allt för avlägsen framtid?

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
då kanske vi skulle samlat ihop 1000 pers som hade kunnat betala en 2500 kr per person för en så bra processor förskottsbetalning då för att allt ska kunna fungera... bättre erbjudande kommer man inte kunna hitta... gissar på att dom komme gå på +1500 kr så att affärerna tjänar sig en kova också.

Får du till det där, kan du sanolikt skriva upp mig för två... Tror inte riktigt på det dock.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

jo de e sant om nu Conroe kommer va så in i helvetes dyr, så köper jag nog amd istället, jag betalar inte mer än 3k för en cpu

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
jo de e sant om nu Conroe kommer va så in i helvetes dyr, så köper jag nog amd istället, jag betalar inte mer än 3k för en cpu

Dyr? 316$ för en CPU som slår allt på marknaden. Intel har mkt marknadsandelar att ta tillbaka på framför allt speldatormarknaden så jag tror att dom kommer att prissätta Conroe väldigt aggressivt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Dyr? 316$ för en CPU som slår allt på marknaden. Intel har mkt marknadsandelar att ta tillbaka på framför allt speldatormarknaden så jag tror att dom kommer att prissätta Conroe väldigt aggressivt.

Vi har egentligen inte sett hur bra den är än, jag vill se riktiga tester, på optimerade system

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Vi har egentligen inte sett hur bra den är än, jag vill se riktiga tester, på optimerade system

På ickeoptimerade system så slår den AMD på fingrarna. Det är bara att följa trådarna på XS om du är intresserad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Får du till det där, kan du sanolikt skriva upp mig för två... Tror inte riktigt på det dock.
B!

Jag tar 3 då, bara för den goda viljans skull.. kan man lika bra byta ut hela datorparken här hemma

Permalänk
Medlem

Morkiz o jag täcker upp en halv % av inköpsgruppen altså.

Jag kan sanolikt få upp oss till en hel % när vi börjar närma oss beställningsdatum, nu får det bildas 99 likadana grupperingar till, seså, organisera er!

Tebax till topic. Hur pass bra den kommer att prestera mot AMD's cpu'er i samma prisklasser vet vi inte, förens den faktiskt säljs så man ser vilka cpu'er det ska jämföras mellan, klart är dock att det blir rätt mycket tätare konkurans än vad det är i dagsläget, i "mellanregistret".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Morkiz o jag täcker upp en halv % av inköpsgruppen altså.

Jag kan sanolikt få upp oss till en hel % när vi börjar närma oss beställningsdatum, nu får det bildas 99 likadana grupperingar till, seså, organisera er!

Tebax till topic. Hur pass bra den kommer att prestera mot AMD's cpu'er i samma prisklasser vet vi inte, förens den faktiskt säljs så man ser vilka cpu'er det ska jämföras mellan, klart är dock att det blir rätt mycket tätare konkurans än vad det är i dagsläget, i "mellanregistret".
B!

Men som ni säger, det där är ju till slutkund, då måste ni få tag på en butik som vill sälja 1000 cpuer. Får inte riktigt klart vad det blir för priser. Då ni dels snackar om att det där "om 1000 enheter" är pris till slutkund men sedan säger att affären kommer lägga på, medans andra säger att affären inte kommer lägga på. Visst är det kanske inte så nödvändigt att veta, vi får ju se när den kommer, men tycker endå att det är skummt att det ska vara så svårt att få fram ett vettigt svar. Btw. jag tar två om ni lyckas fixa någe extrapris, förutsatt att jag inte kan fixa bättre deal på andra ställen.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Genom att kolla på Intels prislista för processorer i kvantiter om 1000, så stämmer priserna bra överens med pris till slutkund om du multiplicerar dollarn med tio. Dagsaktuell prislista vad jag vet

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

du har ju ett ok system, nog kan du gott vänta tills conroe kommer.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

jo om man får en conroe runt 3-3500 slår man ju till direkt

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Alltså hur tänker du nu, butiken lär ju inte sälja processorn utan vinst, det finns ju omkostnader som butiken har. I vanliga fall så lägger ju butiker på mellan 2 och 2.5 gånger inköpspriset. Om man då utgår från din beräkning så kommer e6600 kosta 6000-7000 kr till slutkund.

Det priset jag frågade efter var det priset butiken köper in processorn för.

Alltså vad tror ni en svensk butik köper in processorn för? Det är det priset jag är ute efter.

2 - 2.5 * inköpspris? Tror inte det är många butiker i datorbranchen som har 200-250% marginal innan omkostnader. Brukar vara vettigt, som föregående talare sagt, ta priserna från intel * 10 (för konvertering från dollar + marginal och annat för att få svenska priser ut till kund. Räkna bort kanske 10-15% så har du vad butiken betalar. Sen kan du ta bort momsen på det också så får du deras pris.