Något lika bra som macbook för billigare peng?

Permalänk

Något lika bra som macbook för billigare peng?

Hejhej... finns det något som motsvarar en macbook egentligen? Tänkte budgetvarianten... Det jag hittat som närmast är lika är dell640M... finns det något annan så man kan göra det hela lite intressantare (om man bortser från OSX som jag jättegärna vill köra)...

Dell 640M
samma prolle
samma hd
samma mängd ram
blåtand + remote (inte riktigt rättivst jag vet men remote vill man ha)
bättre speccad skärm, sämre speccad batteritid samt ingen cam
= 2293kr dyrare om du räknar med studentrabatten.

Och då får du inte cam, inte osx...

[cam + osx + 2293kr] <--> [bättre speccad skärm]
Såhär känns det ju självklart... men finns det något annat alternativ än dellen som kommer närmre macen? Ska sägas att jag inte räknat med optisk ut eller alla andra smådetaljer som är sååå bra på macen typ dviut osv.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen PC som har lika fina utgångar och läcker design. Då hade jag köpt den. Den enda jag kunde önska på den var en bättre skärm, och Win XP.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

och vilka fina utgångar hittar du på en MacBook, jag hittar bara en massa egna patent som kräver en hel hög med adaptrar som de goda Apple säljer till förmånliga priser, eller inte

Design och MacOS, det är det de säljer på. Funktionallitet har aldrig varit apples melodi. Men det finns många som prioriterar design.

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Om du syftar på adaptern Mini-DVI --> DVI så kostar den bara 195:- är väl inte så stora pengar för att mata sin LCD/Plasma med digital signal? Analog och digital audio in och out (Koppla den till din hembio via SPDIF och njut av härligt 5.1-ljud).

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

optisk inut är ju iaf bra.

någon som har något förslag?

serg: på många pc får man ju inte ens möjlighet till dvi... ^^

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
optisk inut är ju iaf bra.

någon som har något förslag?

serg: på många pc får man ju inte ens möjlighet till dvi... ^^

nej, men de lurar inte sin kunder att köpa saker som de inte kan använda utan att behöva köpa extra tillbehör. Det märks antagligen att jag är rätt kritisk till apple, men jag har problem att göra annat åt sådana profitörer

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <serg>
nej, men de lurar inte sin kunder att köpa saker som de inte kan använda utan att behöva köpa extra tillbehör. Det märks antagligen att jag är rätt kritisk till apple, men jag har problem att göra annat åt sådana profitörer

Spelar det någon roll? Är det inte så enkelt att om adaptern hade ingått hade priset varit högre?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Spelar det någon roll? Är det inte så enkelt att om adaptern hade ingått hade priset varit högre?

kanske, men de konstruerar ett eget litet patent (vilket inte är gratis) och sen tvingar de sina kunder att köpa adaptern för att få den att fungera. Jag kanske överreagerar men jag bara stör mig så mycket på företag som bryter praktiska standarder bara därför att... och apple har alltid varit mästare på detta

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Varför blir du inte arg på laptoptillverkare som inte skickar med en riktig mus med sina datorer? Det är trots allt ett tillbehör som troligen används av fler personer jämfört med diverse videoutgångar.

Eller vissa tillverkare som inte ens ger installationsskivor med sina datorer, samt proppar installationerna fulla med produktplacerad skitprogramvara för att ytterligare kunna pressa priset.

Visserligen är Apples port (vad jag vet) en egen konstruktion, men det finns väl ingen standard för detta? Du får ju tre olika sorts signal ur samma port, beroende på adapter. Att bygga in DVI, VGA och S-video direkt i chassit är givetvis det bästa men det tar helt enkelt för mycket plats.