Ingångslön för en programutvecklare?

Permalänk

Ingångslön för en programutvecklare?

Hej!

Hoppas att det är okay med denna tråden för alla moderatorer.

Skapade en tråd i sommras/höstas om lön när man gör uppdrag åt ett företag.

Om jag har väldig tur så har jag ev. ett jobb på G snart. Ovavsett kan detta vara intressant att veta ändå.

Vad tycker ni att man ska begära för ingångslön när man börjar som programmerare/projektledare på ett litet företag, om man har högskoleingenjörsexamen?

Sökt massa på google, men man måste ju vara medlem i fackförbunden för att se deras statestik.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Ta en titt på vad idg's site visar, de har en jobb-avdelning för just sådan info.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är väldigt varierande beroende på vad du har för arbetsuppgifter och vad lönerna i övrigt ligger på i företaget. Både programmerare och projektledare är väldigt flytande termer. Låt företaget ge dig ett bud, kontrollera vad personer med liknande arbetsuppgifter har för lön genom att ringa facket och lägg dig sedan nånstans i mitten.

Va inte för girig nu i början. När du jobbat ett tag och gjort bra ifrån dig kan du alltid omförhandla lönen. Då har du förhoppningsvis även mer kött på benen för att värderas högre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag ska sommarjobba som utvecklare åt ett företag vars huvudfokus inte ligger på programutveckling. Jag har ingen tidigare erfarenhet(inte på papper) Har ingen färdig utbildning(snart gjort 2 år på teknisk matematik vid LTH) har inte jobbat för detta företaget tidigare. Min lön blir 15535:- per månad (före skatt)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Jag ska sommarjobba som utvecklare åt ett företag vars huvudfokus inte ligger på programutveckling. Jag har ingen tidigare erfarenhet(inte på papper) Har ingen färdig utbildning(snart gjort 2 år på teknisk matematik vid LTH) har inte jobbat för detta företaget tidigare. Min lön blir 15535:- per månad (före skatt)

Jäklar...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör? Skulle tippa på att ingångslönen ligger kring 22k-23k
För civilingenjörer är det ca. 26k.

Begör mer till att börja med så du har lite förhandlingsutrymme

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Vad du bör begära i ingångslön beror främst på vad det är för arbetsuppgifter som ska utföras, men även på en mängd andra faktorer såsom utvecklingsmöjligheter inom företaget och trygghetsaspekter, som kollektivavtal. Även region, sektor och bransch spelar in. Sifs rekommenderade ingångslöner för 2003 för en nyutexaminerad högskoleingenjör var 20 600 - 23 300 kronor. Dessa siffror baseras på verkliga ingångslöner från 2002 uppräknade med årlig löneökning för at kompensera för inflation etcetera och gäller nyutexaminerade med liten eller ingen arbetslivserfarenhet inom området.

(Saxat från Sifs hemsida)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Som tidigare inläggspostare sagt så är det omöjligt att ge ett direkt bra svar. Det finns ju mängder av olika faktorer som varierar. Den kanske mest tydliga lönefaktorn förutom arbetsuppgifter är region. Stockholm, och troligtvis de andra storstadsområdena (blir väl bara Göteborg också då misstänker jag) har generellt sett högre lön, men också högre levnadskostnader.

Jag tror på Sifs uppgifter, de är enligt min erfarenhet ganska stämmande för Stockholmsregionen. Sedan är det väl så att uträknandet av ingångslön är väl medel på föregående års ingångslöner? Därför ska man inte vara förvånad om man får mer eller mindre, för att det är just medel.

Sedan gäller det ju att inte vara för kräsen. Du är i början på din karriär, man kan inte förvänta sig att bli IT-miljonär som anstäld på en gång 8-). Det gäller ju att agera taktiskt också. Visst, du kanske inte får en jättehög lön nu, men du får arbetserfarenhet, vilket alltid är fördelaktigt när man söker jobb, och löneförhandlar. Som anställd så kommer du också få lite bättre koll på vad som passar dig, vad du är bra på och var du vill komma. En "lägre" lön men ett jobb skulle jag tycka vara bättre än inget jobb alls, även om det finns gränser om vad som är rimligt.

Min erfarenhet när det gäller de som jag känner som fått IT-jobb som nyexaminerade så ligger ingångslönerna oftast runt 16-20k i mellanstora städer och 22-25k i Stockholm.

"Tyvärr" är också min erfarenhet så att ingångslönen ofta är den lön man kommer få, och sedan fackets avtalslöneförhöjningar år in och år ut oavsett bra jobb eller inte. Därför ska man helst ha lite tur att börja jobba precis vid en period då företag gärna betalar lite mer (jag hade tur, lyckades byta jobb precis i slutet av förra it-bublan). Enda sättet att få en större löneglidning (såvidare man inte har RIKTIGT dålig lön) är att byta jobb. Detta under förutsättning att man inte hamnat på ett mindre gnidet IT-bolag, för då kan man vara glad om man får löneförhöjning alls (och det finns många sådana).

Om jag är tvungen att konkretisera ner ett svar på en mening så får det bli detta: Begär lite mer än vad du tycker är minimum för att leva drägligt som singel i staden (dvs mat, hyra osv för en) för huvudsaken efter att du får tillräckligt med pengar för att överleva är att ha roligt. Självförtroendet och löneanspråken kommer med arbetslivserfarenheten.

//C

Permalänk

en bra ingångslön är något du och din arbetsgivare båda är nöjda över. Tycker du att du får för lite så kan du ju alltid förhandla om det senare. Om du begär för mycket så kommer ju arbetsgivaren att säga ifrån.

Permalänk
Medlem

Något att tänka på framöver är att jobba i Danmark istället. En programmerare som har 1-2 års erfarenhet får ca 30-33 danska, dvs nästan 40k/månad.

/A

Permalänk

Programmerare är allt ena snikna jävlar

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Programmerare är allt ena snikna jävlar

?..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Håller med MagnusL, Hollywoodstar va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Programmerare är allt ena snikna jävlar

Sliter man på högskola/universitet i 3-5 år så ska man väl fan tjäna bra med pengar också

Permalänk
Medlem

Han är nog bara avundsjuk.

Permalänk
Medlem

jag tycker att programmerare ofta har relativt dåliga löner, för det är ganska ofta ett rätt drygt jobb med mycket ansvar. Sen krävs det ofta att man även studerar tekniker vid sidan av, för att hålla sig uppdaterad med dagens verktyg och möjligheter (detta gäller datayrken överhuvudtaget).

Permalänk

Tackar för alla svar! Det känns skönt att få lite kött på benen.

Har ju som sagt inte fått något jobb än, bara fått lite antydningar, så man vill ju vara berädd ut i fall att

sphr, Bra sida, man får ju någorlunda bild iaf.

xphaze, Dom har bara haft konsulter innan, det är svårt att hitta någon att jämföra med. Det är en idé att låta dom göra det. Det är just ett företag som jag jobbat lite smått för som det gäller, så dom borde ju veta vad jag kan nu.

mounte, Oki, det skulle jag inte gå med på nu, har redan ett annat jobb

jdv, Tack för infon!

Jerka^, Oki, om man ökar det med 3 år så blir det nog åt det hållet som jdv skriver.

conio, Oki, det ligger i en ganska liten stad, så man ska kanske inte jämföra med polaren som jobbar i GBG då, hade faktiskt inte tänkt så långt. Jag är inte beredd att lägga mig för lågt heller.
Har rätt bra lön på mitt nuvarande jobb, och för mycket under är jag inte sugen på att lägga mig, även om det är ett jobb som är kul och man är utbildad till. Läste som du säger på en sida att ingångslön-förhandlingen är den löneförhandling som man kan "höja" sin lön i mest.

terLag, Jo det är det ju, fast frågan är hur lätt det är att öka sen.

f97ao, Hehe, det låter ju coolt, är det lätt att hitta jobb där då?

totoo, Mmm verkligen, sitter och pluggar lite på C# .NET 2.0, vi lärde oss 1.1 i skolan. Även om ev. arbetsgivare inte har nån större koll på sånt så känns det bättre att köra på det nyaste.

Edit: Formatering, tillägg och stavning

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze