Permalänk
Medlem

mATX med Crossfire?

Jag vill gärna prova på att köra crossfire och letar därför efter ett bra moderkort i microATX-formatet. Nu behöver jag er hjälp att hitta ett!

Jag har kollat runt lite och inte kommit fram till någonting egentligen..

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Du lär inte hitta något... mATX är tämligen begränsat beträffande expansionskort, tror inte någon tillverkare skulle helt slopa pci kort för att göra ett crossfire stöd. Marknaden är påtok för liten för D för närvarande...

EDIT: Jag får väll lov att ta tillbaka det där då

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

lomkolen - Jo, testat har jag gjort och kommit fram till ungefär samma sak som din sökning, 1 resultat som tyvärr är ganska intetsägande när det gäller information. Jag hoppades på att kunna få veta om det finns några väl beprövade kort men det verkar ju lite klent med det.

Om det nu är allt som går att få reda på blir det väl att undersöka om man kan få plats med ett vanligt ATX i chassit.

Saken är nämligen som så att jag har beställt en hempc där moderkortet troligtvis är ganska så tråkigt när det gäller överklockningsmöjligheter, vilket jag gärna vill kunna göra. Dessutom är det ett x1600xt grafikkort som medföljer vilket inte ger någon enorm prestanda, men eftersom det verkar som man kan göra crossfire med 1600 utan masterkort blir det ganska mkt mer prestanda för pengarna det kostar att köpa ny planka+ett till 1600.

Burken kommer om någon vecka, blir väl att undersöka då helt enkelt.

Om någon har en idé får ni gärna tipsa mig!

Edit : Detta kort http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e998478&Refer... är väl inte ett mATX-kort egentligen, bara typo av dem?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=MSIRD480N2FI
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49972

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem

Måste du verkligen ha m-atx då? Vad har du för chassi?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Jag citerar mig själv;
"Om det nu är allt som går att få reda på blir det väl att undersöka om man kan få plats med ett vanligt ATX i chassit."

"Burken kommer om någon vecka, blir väl att undersöka då helt enkelt."

Så vi får se, om det nu finns plats för atx får du mer än gärna tipsa mig om något bra atx-moderkort!

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk

Eftersom de senaste ATI-korten är duktigt effektkrävande, så är det nog smartare att köra Nvidia och SLI i ett mATX-chassi. Det blir ju lite svårt att ventilera bort värmen i ett litet chassi med två varma kort.
Bara en tanke...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

du kommer behöva ganska manligt nätagg för att driva det där.. en hempc dator har oftast bara precis så mycket som krävs..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

WrongTarget - Bra tänkt, men chassit i fråga ska vara ett stort chassi, jag hoppas därför att ett vanligt ATX-kort ska få plats eller över huvudtaget passa, men gör det inte det så tror jag inte värmen ska vara något problem..

NickeZ - Nätagget ska enligt en person här på forumet vara stabilt, annars blir det väl att skaffa nytt.

Det verkar som det kan bli krånligt, jag kanske helt enkelt ska satsa på att skaffa mig ett bättre grafikkort snarare än att köra crossfire med 2x x1600xt.

Jag har fått för mig att x1800gto ska vara väldans trevlig, med tankte på att C3d och HIS-kort ska gå att låsa upp till 16-pipor (XL med andra ord) och ska klocka bra.. Vad tror ni om det istället för ett till 1600?

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U