Permalänk
Medlem

Problem, datorn startar ej

Jag införskaffade mig lite nya delar för två månader sedan:

Asus nforce3 bräda (kommer inte ihåg versionen, k8n-e eller nåt sånt, socket 754)
sempron 3000+

Har haft på maskinen nästan konstant sedan delarna skaffades. Dock har nånting gått helt fel inatt. Datorn startar ej, fläkten till processorn rör sig bara en fjärdedels varv.

-Har provat att byta power (och sladd), verkar inte vara det iaf
-Försökte starta med endast det nödvändigaste, (dvs moderkort, processor+fläkt/fläns, minne och grafikkort), det funkade ej.
-Bytte grafikkort, funkade ej
-provade utan grafikkort, då for processorfläkten runt ett par varv innan den dog ut.
-Inga pip förekommer överhuvudtaget
-lampan på moderkortet lyser, (är väl till för att indikera att moderkortet får ström)

Är intresserad av att veta vad som kan vara fel. Har följande hårdvara, om det skulle vara till nån hjälp:

antec miditower, 300W power (den andra jag provade var 400W, från nån noname låda)
1GB ram (512+512 DDR333)
geforce 6600gt (agp)
sb-live 5.1
maxtor10 - diskar, (80 IDE+80 SATA)
LG brännar/dvd-station

Felet, som jag ser det, kan väl vara att nåt farit på moderkortet. Att processorn har farit sönder, (men det borde väl komma något ljud??). Eller så är det bara någon kortslutning i lådan, som gör att den inte vill starta. (glömde faktist prova att starta datorn utan låda). Skulle vara tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med det här (har inte följt med hårdvarusidan för datorer på många år nu).

\Jonas

Visa signatur

\Mato

Permalänk

Har du satt i bägge strömkablarna till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Japp, både +12V och den vanliga 20pin.. Visade sig att moderkortet var sönder, men får det fortfarande inte att fungera, även om jag försöker starta utan låda. Jag är nu helt ute, har ny power, nytt moderkort. Enligt butiken skall processorn fungera utan problem. Kan det vara så att datorn inte startar pga att minnena är dåliga? Alla jumprar är som dom skall vara. Är det något annat som måste vara kopplat för att datorn skall starta?

Visa signatur

\Mato