Ge mig in i Apple-träsket igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
OK, såg i något mer Apple-inriktat forum att de förväntade sig ett byte till Merom vid årsskiftet... Så jag tror inte jag väntar med att köpa... ^^

troligen kommer den i macbook pro till hösten. jag tror personligen macbooken får vänta tills tidigast våren 2007 innan merom hittar in i den. men vem vet. allt kan hända. men kollar man när de släptes är det inte macbookens tur redan nu i höst. lite för tidigt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Fast våren 2007 (Mars/April) kommer ju nästa uppgradering av Centrinoplattformen (Santa Rosa) med Robsonteknologi och Merom med 800 MHz FSB, GM/PM965 Express med GMA X3000 (Crestline) och troligtvis 802.11n(Kedron).

Tror ni verkligen att Apple kommer att hoppa över en hel generation med MacBooken?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Det finns folk som har stoppat in en Core 2 Duo i en Mac mini. http://www.hardmac.com/news/2006-06-08/#5586

Läckert, sitter väl iof en Core 2 Duo redan va fast en på 1.66Ghz.

Hmm, Conroe kommer väl andvänd sig av samma sockel som Core 2 Duo va? Detta borde i teorin innebär att man kan trycka i en Conroe när den är släppt senare på bred front?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Läckert, sitter väl iof en Core 2 Duo redan va fast en på 1.66Ghz.

Hmm, Conroe kommer väl andvänd sig av samma sockel som Core 2 Duo va? Detta borde i teorin innebär att man kan trycka i en Conroe när den är släppt senare på bred front?

nää, det sitter en core duo i den, core duo = yonah. core 2 duo finns inte på marknaden ännu.

core 2 duo = conroe, men på bärbara är core 2 duo = merom (eller om den skulle hetta core 2 duo mobile eller nått).

men merom har alltså visat sig funka i mac mini, då nån uppenbarligen fått tag i ett förproduktionsexemplar o testat. conroe kommer inte funka, då den kommer använda 775 socketen om ja inte minns fel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nää, det sitter en core duo i den, core duo = yonah. core 2 duo finns inte på marknaden ännu.

core 2 duo = conroe, men på bärbara är core 2 duo = merom (eller om den skulle hetta core 2 duo mobile eller nått).

men merom har alltså visat sig funka i mac mini, då nån uppenbarligen fått tag i ett förproduktionsexemplar o testat. conroe kommer inte funka, då den kommer använda 775 socketen om ja inte minns fel.

Aha, ok. Tack för undervisningen!

Men då kan man alltså pressa ner en Merom då, vilket antagligen kommer ge en skön prestanda boost.

Hur ser iMac:en ut? Är den socketed också så man teoretiskt sett kan stoppa i en Merom i den?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Aha, ok. Tack för undervisningen!

Men då kan man alltså pressa ner en Merom då, vilket antagligen kommer ge en skön prestanda boost.

Hur ser iMac:en ut? Är den socketed också så man teoretiskt sett kan stoppa i en Merom i den?

jepp har man en mac mini me yonah i så verkar det funka enligt den där killen som testat. alla datorer med yonah o "lös" socket, alltså där du kan ta loss processorn, kommer du troligen kunna köra med merom rakt av eller efter bios uppdatering. mac minin verkar ju funka utan uppgradering av EFI (nya macarnas motsvrighet till bios). det ända man får hålla koll på är värmen, då att man inte petar in en för varm, flr mac minin har av förståliga skäl inte världens största kylning

imac:en lär man oxå kunna uppgradera. för även där kan man ta loss processorn. de bärbara blir nog svårare, tror att deras processorer är fastlödda på moderkortet.

conroe kommer inte funka i imac, mac mini eller nån av de som de nu har ute. jag tror dock att den kanske kommer i nya powermacen, men det är en ren spekulation

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Appropå ordbehandlare har jag sedan ett bra tag tillbaka sparkat ut Word till förmån för Pages. Det programmet fungerar precis som jag alltid har tyckt att Word borde fungera, som en slags skön blandning mellan Word och InDesign. Varje gång jag sitter med Word svär jag på det!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jepp har man en mac mini me yonah i så verkar det funka enligt den där killen som testat. alla datorer med yonah o "lös" socket, alltså där du kan ta loss processorn, kommer du troligen kunna köra med merom rakt av eller efter bios uppdatering. mac minin verkar ju funka utan uppgradering av EFI (nya macarnas motsvrighet till bios). det ända man får hålla koll på är värmen, då att man inte petar in en för varm, flr mac minin har av förståliga skäl inte världens största kylning

imac:en lär man oxå kunna uppgradera. för även där kan man ta loss processorn. de bärbara blir nog svårare, tror att deras processorer är fastlödda på moderkortet.

conroe kommer inte funka i imac, mac mini eller nån av de som de nu har ute. jag tror dock att den kanske kommer i nya powermacen, men det är en ren spekulation

Nej Conroe är ju till stationära marknaden, men Merom borde ju teoretiskt gå då. Det är ju inte heller säkert att den utvecklar mer värme än Yonah, kanske till och med mindre med mer prestanda. *drömmer*

Varför jag tjatar om detta är för att jag ska köpa mig en iMac till hösten och det känns ännu bättre om man vet att man kan uppgradera den lite till framöver.

Tack för svaren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

mm, imacen kom ju samtidigt som macbook pro, så kanske den får en processoruppgradering till hösten. det återstår o se.

o kan man få merom att funka i en mac mini borde det funka i en imac tycker man. vet dock inte om nån testat ännu. vet att nån testat att uppgradera från 1,82 Ghz yonah till 2,13 Ghz yonah. återstår o se hur allt funkar när merom verkligen kommer på marknaden, o det inte ä nån förproduktionsexemplar som körs. nångon kommer garanterat att testa. o ska du inte köpa förän till hösten hinner ju mer info om detta komma.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive