Permalänk

Dum fråga från en novis...

Jag hat funderat på att köpa nytt moderkort och undrar då om jab behöver installera om allting om jag använder samma hårddiskar?

Vad behöver jag installera om och vad inte?
Windows? Grafikkort? ljudkort?

Tackar för vänliga svar på denna dumma fråga.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

om nya moderkortet har samma chipset som ditt gamla så ska man slippa att formatera om du har tur det brukar gå bra om det sitter typ via chipset eller vad det kan vara.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har provat att göra precis detta några ggr, och det brukar sluta med att jag ger upp att försöka få ihop det och gör en ominstallation av rubbet.
Det kan gå om man som påpekat har samma chipset, men såvida moderkortet inte gått sönder och man vill ha ett likadant, hur vanligt är det att man köper exakt samma?
Gör en ominstallation, det tar inte så lång tid och dessutom får du ett färskt system att pula med.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd

Det beror helt på din egen kunskap och erfarenhet. Har du inte gjort ett sådant byte alls innan är det nog säkrast att ställer in dig på total ominstallation. Ska du spara en massa data på dina andra diskar när du installerar om bootdisken så rekommenderar jag att du har dessa diska urkopplade under installationen. Annars är risken att du får ett system som är beroende av dessa diskar för att starta. En erfarenhetssak om detta behövs, men varför chansa om du inte vet precis vad du gör?