Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hej grabbar.

Jag går i köptankarna. Tänkte köpa mig en MacBook till hösten när jag börjar plugga igen men innan dess har jag ett par frågor.

1. Är det knepigt att byta hårddisk? Har läst lite på nätet men det verkar inte så konstigt, någon med erfarenhet av detta?

2. Jag hade tänkt att sätta i en 7'200RPM HDD för att öka prestandan, hur är det med kompatiblitet etc.?

3. Ska man satsa på ett köpa 512MB varianten och 2Gb vid sidan av eller 1GB i direkt vid leverans (2Gb i vid leverans verkar oskäligt dyrt)?

4. Varför är den svarta så mycket dyrare? Är det någon prestanda-skillnad jag missat?

Tacksam för svar.

1. själva bytet är skitenkelt, i alla fall på macbooken, just därför du får nyta hårddisk själv på den utan att mista garantin på datorn. medans på macbook pro där bytet är svårare så mister man garantin om man byter.

på macbooken så skruvar man bort samma skruvar som när man byter minnen, drar ut hårddisken med tygflärpen som sticker ut.

2. som sagt är vissa 7200 diskare lite tjockare + att en del är lite varmare, men det var nån disk som hade gått bra o sätta i, som inte var nå varmare, kolla på 00mac.se, där var det nån som bytt.

3. mitt tips är att köpa den med 512 från apple och sen köpa till minnen löst från annan butik så apple är hiskligt dyra. köp t.ex. twinmos minnen, de funkar i macar, de är ju lite skinkiga med vissa minnen, även där kan du läsa på 99mac.se för att se vilka som funkar

4. för att de kan ta det o folk köper det ändå. ända skillnaden ä hårddisken som ä större. men väljer man till den på den dyrare vita så att den blir densamma, så kostar ändå den svarta 1600 mer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Hittade en test av fyra hårddiskar i rätt format (2,5 tum och sata):
http://techreport.com/reviews/2006q1/mobile-hdds/index.x

Enligt detta är segate momentus 5400.2 ganska snabb, trots 5400 rpm. Jag tror ändå inte att det gör så stor skillnad med 7200 rpm gentemot 5400 rpm om man har ordentligt med ram.

Medan jag väntar på leveransen från apple har min inköpslista för tillbehör och uppgraderingar till macbooken bara vuxit för var dag. Den är för tillfället uppe i 4400 kronor:
2 st. so-dimm 1gb ddr2 pc2-5300/667mhz, kvr, 1 990,00 kr
seagate momentus 5400.2 120gb 5400rpm 2.5" s-ata, 1 675,00 kr
linksys wap54g trådlös accesspunkt, 743,75 kr

Jag hoppas kunna hålla den under priset för macbooken.

Men jag måste fortfarande hitta väska eller fodral, usb/firewire-chassi till den gamla hårddisken och adaptrar för extern skärm och tv. Håhå jaja.

Permalänk
Medlem

Vad är de för macbook ni pratar om här? Är de Apple MacBook 13.3" 2 GHz? Eller är de någon "pro" variant?
Vet någon hur http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46284&produ... funkar? Tänker köpa min en sådan i veckan tror jag :D. Tänkte använda den till: Poker, film, studier och surfning. Går de att köra Warcraft 3 på den utan att den crashar? Har den trådlöst internet?

Blir de några problem om man har en cp dator, t ex de skivor man bränner på en microsoft dator går den sedan att stoppa in i macen o köra?

/tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
1. har inte prövat, är det ett krävande spel? annars borde det funka. men kan ju inte garantera nått då jag inte testat.

Lol nej...inget krävande spel alls...bara 2d grafik. Krävs en hygglig prolle och lite minne typ så när jag tänker efter borde spelet flyta som smör på MacBook.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monshop
Vad är de för macbook ni pratar om här? Är de Apple MacBook 13.3" 2 GHz? Eller är de någon "pro" variant?
Vet någon hur http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46284&produ... funkar? Tänker köpa min en sådan i veckan tror jag :D. Tänkte använda den till: Poker, film, studier och surfning. Går de att köra Warcraft 3 på den utan att den crashar? Har den trådlöst internet?

Blir de några problem om man har en cp dator, t ex de skivor man bränner på en microsoft dator går den sedan att stoppa in i macen o köra?

Ja, det är den macbooken som åtminstone jag pratar om. Fast en vit.

Warcraft vet jag inte... det är väl ett rätt gammalt spel? Hur har du tänkt köra det, boota upp windows istället för mac os, eller köra windows virtuellt (i ett fönster från mac os) eller finns spelet i en version för mac?

Trådlöst nätverk finns inbyggt, men trådlöst internet via 3g/gsm blir jobbigt att få till med tanke på att macbooken inte har pc-cardslot. Du kanske kan hitta en extern pc-cardläsare, men då är frågan om det finns drivrutiner och program för mac. Lättast är nog att hitta lite hotspots där du kan koppla upp dig.

CD-skivor är inget problem att läsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
2. som sagt är vissa 7200 diskare lite tjockare + att en del är lite varmare, men det var nån disk som hade gått bra o sätta i, som inte var nå varmare, kolla på 00mac.se, där var det nån som bytt.

Av alla 7200RPM 2,5" SATA diskar som säljs idag finns inga som är tjockare än de som snurrar i 5400rpm. Det är en höjd på alla. Tror aldrig det funnits 2,5" SATA med olika tjocklekar.

Hur som helst, köper man nytt behöver man inte fundera på just tjockleken.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
men trådlöst internet via 3g/gsm blir jobbigt att få till med tanke på att macbooken inte har pc-cardslot. Du kanske kan hitta en extern pc-cardläsare, men då är frågan om det finns drivrutiner och program för mac. Lättast är nog att hitta lite hotspots där du kan koppla upp dig.

vodaphone i storbritanien har lanserat 3-g modem för mac, ansluts till usb.

men som sagt är macbooken inte mycket för spel. men söker man på www.youtube.com på macbook och spelet man vill veta, så finns det ofta filmer på folk som testat.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
CD-skivor är inget problem att läsa.

Precis.

Jag förstår inte varför folk tror att apples maskiner är så olika alla andra. När nån pc-ägare här undrade hur han skulle hantera sitt batteri för bästa livslängd länkade jag till apples utmärkta infosida och fick frågan "men vad gäller för PC då?". Det finns många olika laptopmärken och Apple är bara ett i mängden, men av nån anledning verkar folk anta att alla wintelmaskiner är identiska och att apples maskiner är nåt helt udda som inte har nåt gemensamt med nåt annat.

Tror knappast nån skulle fråga om en skiva dom bränt med en linux-pc fungerar i windows eller tvärtom... men just det, både linux och windows är ju _PC_ medan en mac är en mac. Stor skillnad då, ju.

Alla cd/dvd-skivor, dokument, musikfiler, bilder, filmer och allt annat som skapats på eller kopierats via en dator med mac os x kan givetvis användas på valfritt annat operativsystem så länge du har mjukvara som kan läsa dessa filer.

En access-databas fungerar inte i mac os x eftersom microsoft access bara går att köra på windows, men en mp3:a går att använda på i stort sett alla operativsystem i hela världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vodaphone i storbritanien har lanserat 3-g modem för mac, ansluts till usb.

Ah, perfekt. Hoppas de kommer till sverige innan nästa sommar, nu har vi ju nio månaders vinter framöver och då sitter man ju ändå hemma.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
1. själva bytet är skitenkelt, i alla fall på macbooken, just därför du får nyta hårddisk själv på den utan att mista garantin på datorn. medans på macbook pro där bytet är svårare så mister man garantin om man byter.

på macbooken så skruvar man bort samma skruvar som när man byter minnen, drar ut hårddisken med tygflärpen som sticker ut.

2. som sagt är vissa 7200 diskare lite tjockare + att en del är lite varmare, men det var nån disk som hade gått bra o sätta i, som inte var nå varmare, kolla på 00mac.se, där var det nån som bytt.

3. mitt tips är att köpa den med 512 från apple och sen köpa till minnen löst från annan butik så apple är hiskligt dyra. köp t.ex. twinmos minnen, de funkar i macar, de är ju lite skinkiga med vissa minnen, även där kan du läsa på 99mac.se för att se vilka som funkar

4. för att de kan ta det o folk köper det ändå. ända skillnaden ä hårddisken som ä större. men väljer man till den på den dyrare vita så att den blir densamma, så kostar ändå den svarta 1600 mer

Tack för hjälpen.

Att 7'200 RPM:arna skulle vara tjockare finner jag högst osannolikt eftersom det är en storleksstandard. Jag tänkte mer på om Mac:en inte skulle känna igen hårddisken m.m. Mycket varmare ska det visst inte heller bli.

Det där med att den kostar mer bara för att den är svart är riktigt löjligt! Sådant borde inte förekomma. Det ger Apple dålig image.

Gubbjekeln: Skillnaden mellan 5'400RPM och 7'200RPM är ganska stor. Mer RAM gör inte att program laddas snabbare, bara att du kan ha fler igång på samma gång. En snabbare hårddisk däremot snabbar upp både boot-tider och ladd-tider.

Till exempel har jag en Raptor-disk i min gamla Pentium 4 med 512MB RAM. Den pinnar som bekant på i 10'000RPM. Skillnaden mellan den och en 7'200RPM är grym. Jag är till exempel alltid först in på banorna när jag lirar CS:Source. Även om jag sitter på slött 2Mbits med en tre år gammal dator.

Jag tror att uppgradera hårddisken till en 7'200 RPM:are är befogat om man vill höja prestandan. Lika väl som att köpa 2 GB minne.

EDIT: För er som mot förmodan tycker att jag dillar i nattmössan så är här ett test mellan 7K-hdd:s och 5K-hdd:s. Som väntat så har inte 5K-hårddiskarna mycket att hämta, de är slöare helt enkelt.

http://www.barefeats.com/hard61.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Visst kan man tycka att det är fånigt att en bärbar dator med inte mycket mer skillnad än på finishen blir dyrare. Samtidigt säljer den, folk betalar gärna lite extra för att få någonting som "sticker ut". Dessutom är det mer skillnad än bara svart/vit, ytan är annorlunda etc. Dålig image, njae, man har ju ett val, det är ju ingen som tvingar en att köpa den svarta. Vill man ha samma specifikationer är det ju bara välja en vit med större hårddisk. Vill man ha den eleganta svarta är det bara slanta. Inte så konstigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köpa en:
http://macoteket.se/product_list.js...oduct_id=940632
(Apple MacBook 13.3" 1.83 GHz vit)

Och sedan köpa en 100-400 (beror lite på vad jag behöver) gigs hårddisk till den? Kanske lite minne också, då är de bara processorn som är "dålig", Är de mycker skillnad på en 1,83 och en 2 ghz? och skillnaden blir också combo och superdrive, vad nu de är?
http://macoteket.se/product_list.js...oduct_id=948793

Eller är de värt att vänta och sedan köpa en Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit??

Tycker ni?

jag ska inte ljuga för er utan 90% av datorn kommer användas till att spela poker, trött på att sitta på samma plats o spela därför jag köper en fin dator med FIN design som har trådlöst bredis så jag kan sitta var jag vill mohahahaha

EDIT: jens såg bilderna på din mac, vad är de för någon? Är de någon skillnad på designen på en 2 GHz och en 1,83? Din var FETT snygg och vill ha en med sådan design!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Visst kan man tycka att det är fånigt att en bärbar dator med inte mycket mer skillnad än på finishen blir dyrare. Samtidigt säljer den, folk betalar gärna lite extra för att få någonting som "sticker ut". Dessutom är det mer skillnad än bara svart/vit, ytan är annorlunda etc. Dålig image, njae, man har ju ett val, det är ju ingen som tvingar en att köpa den svarta. Vill man ha samma specifikationer är det ju bara välja en vit med större hårddisk. Vill man ha den eleganta svarta är det bara slanta. Inte så konstigt egentligen.

Nej visst är det inget konstigt med det så sätt, men bara det att Apple faktiskt utnyttjar det faktum att folk är trötta på den vita finishen och vill ha den svarta tycker jag är moraliskt tvivelaktigt. Visst business är business, vill folk betala 1600:- extra för att få den svart så får de väl göra det men jag tycker bara det är onödigt av Apple.

Krockar väl med mina ideologier antar jag. Jag kommer då inte punga ut sextonhundra extra för att få en svart MacBook.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Dinoman, och då är ditt val ju enkelt. Har en kompis som köpt den svarta, hon är otroligt nöjd, trots att hon betalat "mer", men är det mer som i mervärde, ja, det är ju subjektivt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Gubbjekeln: Skillnaden mellan 5'400RPM och 7'200RPM är ganska stor. Mer RAM gör inte att program laddas snabbare, bara att du kan ha fler igång på samma gång. En snabbare hårddisk däremot snabbar upp både boot-tider och ladd-tider.

Till exempel har jag en Raptor-disk i min gamla Pentium 4 med 512MB RAM. Den pinnar som bekant på i 10'000RPM. Skillnaden mellan den och en 7'200RPM är grym. Jag är till exempel alltid först in på banorna när jag lirar CS:Source. Även om jag sitter på slött 2Mbits med en tre år gammal dator.

Jag tror att uppgradera hårddisken till en 7'200 RPM:are är befogat om man vill höja prestandan. Lika väl som att köpa 2 GB minne.

EDIT: För er som mot förmodan tycker att jag dillar i nattmössan så är här ett test mellan 7K-hdd:s och 5K-hdd:s. Som väntat så har inte 5K-hårddiskarna mycket att hämta, de är slöare helt enkelt.

http://www.barefeats.com/hard61.html

Tack för länken till testet, jag har inte beställt hårddisk än och alla åsikter är välkomna. Visst, mer ram gör inte att program laddas snabbare, men vad jag menade var att man slipper swap, eller "virtuellt minne" då datorn använder hårddisken för att spara saker som skall ligga i ram. Har man lite ram, swappar man mycket och då märks det om man har en långsam hårddisk.

Det står för mig mellan Hitatchi 100 Gb 7200 rpm och segate 120 Gb 5400 rpm som kostar ungefär lika mycket. Fördelen med Hitatchin är som du säger högre hastighet, men Seagate har mer utrymme. Om det vore så att prestandaskillnaden var proportionell mot skillnaden i varvtal hade det kanske vägt över till hitatchi.

Men testet du länkade till testar 100 Gb versionerna av båda, så det är inte helt aktuellt för mig, köper jag en 5400 rpm blir det en med 120 Gb. Seagates 120 Gb är byggd på 60 Gb plattor, båda 100 Gb versionerna har 50 Gb plattor. En platta där informationen ligger tätare behöver inte snurra lika fort för att läsa lika mycket data.

Kolla på testet jag länkade till tidigare så får du se att prestandagapet krympt rätt så ordentligt. (http://techreport.com/reviews/2006q1/mobile-hdds/index.x)

Sen kan man ju vänta tills det kommer diskar med 7200 rpm och större plattor också, men... nån gång måste man göra slag i saken och köpa något.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
Tack för länken till testet, jag har inte beställt hårddisk än och alla åsikter är välkomna. Visst, mer ram gör inte att program laddas snabbare, men vad jag menade var att man slipper swap, eller "virtuellt minne" då datorn använder hårddisken för att spara saker som skall ligga i ram. Har man lite ram, swappar man mycket och då märks det om man har en långsam hårddisk.

Det står för mig mellan Hitatchi 100 Gb 7200 rpm och segate 120 Gb 5400 rpm som kostar ungefär lika mycket. Fördelen med Hitatchin är som du säger högre hastighet, men Seagate har mer utrymme. Om det vore så att prestandaskillnaden var proportionell mot skillnaden i varvtal hade det kanske vägt över till hitatchi.

Men testet du länkade till testar 100 Gb versionerna av båda, så det är inte helt aktuellt för mig, köper jag en 5400 rpm blir det en med 120 Gb. Seagates 120 Gb är byggd på 60 Gb plattor, båda 100 Gb versionerna har 50 Gb plattor. En platta där informationen ligger tätare behöver inte snurra lika fort för att läsa lika mycket data.

Kolla på testet jag länkade till tidigare så får du se att prestandagapet krympt rätt så ordentligt. (http://techreport.com/reviews/2006q1/mobile-hdds/index.x)

Sen kan man ju vänta tills det kommer diskar med 7200 rpm och större plattor också, men... nån gång måste man göra slag i saken och köpa något.

Ja du har helt rätt i att man måste ju köpa det någon gång.

Av testet som du hänvisade till att dömma så skulle jag satsa på Seagate's Momentus 7200RPM. Om du behöver mycket utrymme så är det inte särskilt stor idé egentligen att ha det på den interna hårddisken, speciellt eftersom man inte alls kan få de utrymmena som man kan få med en extern 3.5"HDD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt