Permalänk

basn : Vad jag hört så gör dom Eurodocis 3.0 Tester i Södermalm i gammla UPC nätetet.

Vem fan bryr sig om en adapter ? bara man får 100 mbit

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
http://www.saeurope.com/products/prod_CableModems.htm

Ser ut som cisco tagit fram modem som klarar 100 mbit!

Cisco? Redan sett ett modem från Motorola som kör docsis 3.0. Vet dock inte i vilken hastighet. Det precis som Cisco's har heller inte telefoni och kommer således bara användas under testperioden i Uppsala/Sth. Tror aldrig comhem kommer sälja modem som inte är klara för telefoni mer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

24/8 i Eriksberg, Uppsala idag kl 13:10. Ser bättre och bättre ut!!

Men varför skiljer sig det nästan med 1mbit på TCP och UDP i både upp och ned? Visserligen bara TCP som är värt att kolla på men ändå kan nån förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
basn : Vad jag hört så gör dom Eurodocis 3.0 Tester i Södermalm i gammla UPC nätetet.

Vem fan bryr sig om en adapter ? bara man får 100 mbit

För att vara ärlig, så håller jag med dig.
Jag vill hellre ha extern ATA pga att då behöver jag ingen downtime på mitt modem när jag bootar om den ;>

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
24/8 i Eriksberg, Uppsala idag kl 13:10. Ser bättre och bättre ut!!
http://img3.shareavenue.com/thumbnails/4/8/e/3/48e3edc27b0269...

Men varför skiljer sig det nästan med 1mbit på TCP och UDP i både upp och ned? Visserligen bara TCP som är värt att kolla på men ändå kan nån förklara?

Wow, själv har jag ca 2.5-4Mbit ner nu på min 8/1 lina. Funderar allvarligt på att tvinga comhem att bryta bindningstiden så jag kan gå tillbaka till adsl istället.

Permalänk
Avstängd

Nån som har Comhem 24/8 i Märsta?
Kanske här i Steninge till och med?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Finns det några moderatorer här? Vore det inte läge att byta namn på denna tråd så att nya personer hittar till den, såna som är intresserade av comhem 24/8.
Med det nuvarande namnet är det inte så lätt att förstå vad diskussionen handlar om egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

distortion10000 håller med dig . det är ingen 100 mbit tråd längre utan sunkiga 8 upp ^^

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det där med överbelastade områden låter skrämmande så man vet inte helt säkert att man kan få bra ping med 24/8 tjänsten i sitt område då?

Känns ju som en stor flopp om man nu täcknar avtal på 12mån och pingen blir skit hög efter 18 då den belastas. Ni som har så har ni klagat och isåfall va säger dom då på comhem om det?

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk

De lättaste är väll att fråga. dr.clown Vart bor du ?

sen när du kollat upp de. Då frågar du någon som bor i ditt/hans område i närheten.

tror dock bara belastningarna är i Stockholm.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
om ni har webstar kabel modem testa dessa länkar

http://192.168.100.1/gscan.asp
http://192.168.100.1/reset.asp
http://192.168.100.1/__swdld.asp !!!

Vad för nytta gör det? Av ren nyfikenhet

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Vad för nytta gör det? Av ren nyfikenhet

om jag kunde få tag på firmwaren hade det gjort stor nytta annars inte ett s***

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

razerrazer om du kollar på min post under min blid ser du Plats: Jönköping. Dom flästa här på forumet kanske vet om det

Hur är det för er med comhem i jönköping med 24/8mbit, Bra ping?

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

knepiga är att de låser modem, fast man äger modemet själv, nån som har orkat läsa avtalet om de lurat in nått där?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

dr.clown : typ gata område ex. bor nära. Så kanske någon på forumet kan komma med ide.

kolla annars med Phunky: han värkar vara någon comhem jobbare så han borde vara rätt att fråga angående den här punkten.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Tackar för länkarna Kilos.

Kommer åt allt fastän jag sitter bakom router bara jag knappar in http://192.168.100.1/ ^_^

Det väntade jag mig verkligen inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Ja håller med alla andra ett nytt firmware vorre inte dumt till det modemet

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razerrazer okey missuppfatta dig.

Bor mitt i jönköping city på söder, någon som har comhem med ping problem där?

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

dr.clown: Jönköping hade regäla problem med 24/1 tidigare, sedan de tog bort de belastningarna har jag inte hört något problem med 24/8...

Ang firmwaren och om webgränssnittet är låst: Vad spelar de för himmla roll? Ni kan ju inte ändra något där till det bättre. När ni kan få 24/8 ser ni endå på deras hemsida. Fipplar man för mycket kan man döda uppkopplingen. Att det endast förekommer på ett av deras modem tyder mer på en bugg än nått de gör för att mörka något dessutom. Tror det skedde då de skickade ut mjukvaran för att modemen skulle klara 64QAM i upstream.

sohmoo: 2,5-4,0mbit på en 8/1-uppkoppling har knappast med belastning att göra. Då skulle ca 40-60 pers under ditt macdomän få ut den hastigheten dvs de med 24/1 och 8/1. Troligen något fel med signalen eller någon störning i deras basnät. Inget jag kan eller vill kolla upp under semestern.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade till 8 Mbit upp så blev modemet "upplåst" av de nya inställningarna och nu går det att kolla allt igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Ang firmwaren och om webgränssnittet är låst: Vad spelar de för himmla roll? Ni kan ju inte ändra något där till det bättre. När ni kan få 24/8 ser ni endå på deras hemsida. Fipplar man för mycket kan man döda uppkopplingen. Att det endast förekommer på ett av deras modem tyder mer på en bugg än nått de gör för att mörka något dessutom. Tror det skedde då de skickade ut mjukvaran för att modemen skulle klara 64QAM i upstream.

Men även att man kan fippla sönder massa saker så låser inte telia zyxelmodemet TEX, det är en principsak.
Sen så skulle jag aldrig tillåta att asus låser min bios för jag köpt mitt moderkort där.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wroom
När jag uppgraderade till 8 Mbit upp så blev modemet "upplåst" av de nya inställningarna och nu går det att kolla allt igen.

Ja det är ju fullt möjligt att konfigen styr detta och inte firmwaren... således är det inte säkert det spelar roll vilket modem man har utan vilken hastighet och dess tillhörande konfig man har på modemet. Förvisso är det väl bara ett av de äldre Motorolamodemet som uplevt detta och då är ju frågan vilken hastighet det gäller?

basn: Ring till comhem och be dem fixa det då? Räkna med 10-talet timmar i telefon innan du får tag på nån som ens vet vad du snackar om... sedan skall ju nån ta sig tid och ork att göra det dessutom. Känns som en dödfödd fight from the start...

Ang avtalet osv för låsning av modemet: Även om jag är rätt säker på att just det inte står preciserat (ej läst ett av deras avtal på åratal och orkar bara länka till det nu) så har de någon klausul precis som alla andra ISP'er som säger att de i princip får göra vad de vill med uppkopplingen eller tillhörande utrustning så länge som det inte begränsar vad tjänsten är avsedd till. Knappast nått man kan dra till KO således.

Avtalet:
http://www.comhem.se/downloads/information/villkorprivat.pdf

Är det bara jag som tycker det är märkligt at comhem inte gör reklam på sin hemsida för sin 10/10-tjänst som de har iom uppköpet av f.d. upc i vissa Sth-fastigheter?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
sohmoo: 2,5-4,0mbit på en 8/1-uppkoppling har knappast med belastning att göra. Då skulle ca 40-60 pers under ditt macdomän få ut den hastigheten dvs de med 24/1 och 8/1. Troligen något fel med signalen eller någon störning i deras basnät. Inget jag kan eller vill kolla upp under semestern.

Nu idag mellan 17:00-18:00 har farten varierat 4-8.5mbit. Ena minuten är det full kräm, sen någon minut senare kan den vara runt 6 och eller 4mbit i flera minuter. Sen helt plötsligt blir det full fart igen. Oftast växlar det inte så här fort, farten brukar vara lägre i några timmar.

Konstigt att ingen annan i området har gjort felanmälan, men å andra sidan bor det mest pensionärer här.

Hade en tekniker här förut, han kom på förmiddagen. Rätt dumt för då har det alltid fungerat bra. Klart han inte hittade något fel just då, sa att signalen var bra mellan uttaget och förstärkaren i källaren. Han lovade kolla upp en massa saker, men det visade sig bara vara tomt snack. Han pratade om att det lät som överbelastning. Sa även att de skulle logga modemet så de kunde se om signalstyrkan sjönk för lågt p.g.a. störningar i nätet. Han pratade om en störningsmatta som ibland kom in på nätet och kunde störa bredbandet, men de har inte lyckats lokalisera felet. Mina signalvärden på modemet ligger tydligen på gränsen också, men inget de bryr sig om sålänge modemet håller kontakten. Trots allt detta markerades ärendet som klart utan att de ens kollade något.

När man ringer till comhem och ska felanmäla igen så vill de skicka en till tekniker till mig, samt hotar med att jag får betala om de inte hittar något fel. Eftersom de bara kommer på besök på förmiddagen så kommer de aldrig hitta något fel. Snacka om moment 22.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
basn: Ring till comhem och be dem fixa det då? Räkna med 10-talet timmar i telefon innan du får tag på nån som ens vet vad du snackar om... sedan skall ju nån ta sig tid och ork att göra det dessutom. Känns som en dödfödd fight from the start...

Ang avtalet osv för låsning av modemet: Även om jag är rätt säker på att just det inte står preciserat (ej läst ett av deras avtal på åratal och orkar bara länka till det nu) så har de någon klausul precis som alla andra ISP'er som säger att de i princip får göra vad de vill med uppkopplingen eller tillhörande utrustning så länge som det inte begränsar vad tjänsten är avsedd till. Knappast nått man kan dra till KO således.

Avtalet:
http://www.comhem.se/downloads/information/villkorprivat.pdf

Sa inte att det är lätt eller rätt, jag sa att det var knepigt, visst det minskar dumma som pillar på allt, det förstår jag... men jag har aldrig varit med att nån har pillat sönder ett modem... (då har jag jobbat på många supporttekniker länge nog)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

sohmoo : bor vi grannar ? skämt och sido.

har varit med om exact liknande alltid hot att man får betala om inget är fel och teknikerna kan bara komma mellan 7- 12 och 16 -19

Men även fast jag gjort detta minst 7 ggr har jag aldrig råkat ut för böter.

Men jag ska säga er att ComHem är inget trevligt bolag dom gör bara fel efter fel

och ja deras support. Snälla fixa 200 st som har erfarenhet och inte 2000 som sitter med en lat hund.

idag tillex så försvann min hemsida. Ja den hade visst hamnat i karaktän när jag beställde en ny.

samma sak när jag bytte hastighet på internet så satte dom nätet på fel abb.

Vill ni veta mera kan ni skicka pm

//Mvh Razer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

uppgraderade igår kväll från 2mb till 24/1 via comhems hemsida. Jag borde väl få den nya speeden idag? sitter samtidigt och funderar på om det var dumsnålt att inte ta 24/8, aja man får väl uppgradera igen kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Är det bara jag som tycker det är märkligt at comhem inte gör reklam på sin hemsida för sin 10/10-tjänst som de har iom uppköpet av f.d. upc i vissa Sth-fastigheter? [/B]

10/10 tjänst? Är det något som är på gång för alla eller gäller det bara f.d. upc? Vad ligger priset på den hastigheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
10/10 tjänst? Är det något som är på gång för alla eller gäller det bara f.d. upc? Vad ligger priset på den hastigheten?

Det är väll så att upc hade vanligt nät förutom via kabel-tv.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Det är väll så att upc hade vanligt nät förutom via kabel-tv.

Precis UPC LAN

Permalänk
Medlem

sohmoo: "Han pratade om en störningsmatta som ibland kom in på nätet och kunde störa bredbandet, men de har inte lyckats lokalisera felet."

Ja det är säkerligen det som orsakar problemet. Sålänge de inte lokaliserar felkällan innan störningen försvinner igen kommer troligen detta fortsätta... rätt säker på att det ej är belastning. Förövrigt inget deras kundtjänst kan se.

Ang. det comhem kallar "debiteringsunderrättning" är det helt normalt och finns hos andra operatörer också. Vid varje felanmälan MÅSTE deras kommunikatörer nämna detta för att om det visar sig ligga i kundutrustningen kunna debitera. Nu är kanske inte era fel i eran utrustning men det är inte alltid fallet. Förövrigt var f.d. upc 100ggr hårdare att debitera vid fel i kundutrustningen eller att man inte var närvarande vid tidsbokning. comhem debiterar mer sällan.

Massacre: Uttryckte mig otydligt... jag menade deras LANtjänst. Den nämns ingenstans på hemsidan vad jag kan se.

Visa signatur

Dooh!