Funkar en dator med bara en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Funkar en dator med bara en extern hårddisk?

Ska köpa en ny dator och undrar om man kan ha en dator som bara har en extern hårddik och ingen intern.

Permalänk
Medlem

Tror inte Windows vill bli installerat på en extren disk men om du installerar på en intern disk och sedan sätter den i ett extrent chassi kan det fungera förutsatt att moderkortet stödjer boot från USB, vilket jag tror många nya moderkort klarar av.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

nej, nej och åter nej, tänk inte ens på det...
varför vill du ha en extern hårdisk som systemhårdisk?
om det e plats så kolla på de där 2.5' diskarna eller mindre.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

reagerade också på samma sätt som Wilwarin...det finns även 1.8" diskar om det är så. Om det är av någo anledning som tex att du har en sata disk men ditt mobo stöder bara IDE så e det bara att köpa ett I/O Kort för detta. Man kan få ett fint för runt 300 - 400... komplett har även ett för 250 (som jag beställde idag) men vet ej om det går att boota ifrån detta.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

varför skulle det inte gå bra?. anar att man får dras med lite seghet men annars så går det väl fint?

windows gå väl dessutom att installera på usb hårdiskar. jag har itne gjort det men jag har en usb hårdisk med windows på som funkar. inte segare heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gaar gaar det vael, men det aer nog inget att rekomendera....

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nog tror jag att det funkar. Dra ut Sata kontakten med hjälp av denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315698. Ström kan man ju dra på liknande sätt. E-sata kablar finns ju i 2 meters längder. Lägg hårddisken i en liknande låda som denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095519.

Jag ska själv gör så.

indurain

Permalänk
Medlem

Inga probs, körde SUSE på en extern USB disk ett tag. Inga underbara hastigheter, men det funkar i det minsta.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

Med eSATA ska det inte vara några problem. Hårddisken känns igen som en vanlig SATA disk. USB och FIREWIRE kan bli problem.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan formatera min externa hårddisk (FW) via windows skivan, så jag antar att det går att installera windows på den.

Permalänk
Medlem

jag tvivlar inte på att det är fullt möjligt, men tar inte en sån ingrepp bort hela syftet med en laptop, dvs mobilitet?

Kan väl inte vara kul o tvingas släpa med sig en extern hdd om man ska flytta runt på laptopen?