Permalänk
Medlem

Angående 2 ram-minnen i burken ?!

Tjena! Såhär ligger det till.. För drygt 5år sen köpte min familj, en fujitsu Siemens dator "som jag tror dem heter än" Iaf, när dem köpte den så tillkom ett 128mb sd ram-minne i den. För nåt år sen, så sa jag åt dem att det vore bättre att uppgradera ram-minnet lite med ett till. Så vi köpte ett 256mb sd ram-minne och lade in. Problemet är dock att cpu:n använder sig bara av 256minnet och inte "256+128=384mb ram! Jag checkade på "FS" hemsida och såg där en bios-uppgradering som skiulle hjälpa för att kunna använda båda "ram-minnena" som jag då drog ner, lade in på en diskett och försökte sen via den uppgradera deras gamla bios i burken till det nya... Problemet var att det inte fungerade. Så jag vill gärna veta hur jag ska gå till väga för att på bästa sätt kunna snabba upp deras gamla burk lite mer.. Dem är lite snåla så någon ny burk blir det inte tal om!

"FS" = Fujitsu Siemens

Tack på förhand! //Gosif

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat vilka konfigurationer datorn stöder? Det troligaste är att den hittar 128 + hälften av 256.

Det som begränsar hur mycket minne man kan stoppa i är adresseringen i minneskontrollern. Där styrs hur stor adressrymd som tilldelas varje chip på varje modul. En modul med 256 MB kan antingen ha dubbelt så "stora" chip eller dubbelt så många som en 128 MB-modul. (andra alternativ är överkurs).

Har du fler än två minnesplatser, så prova att flytta runt lite, jag vet ju inte om din 256 MB-modul stöds alls, eller t ex behöver en tom plats bredvid.

Om du inte kan få det att funka, skriv upp EXAKT vad som står på själva chipen, dels på den gamla, dels på den nya modulen, så ska du se att någon här kan lura ut om det är rätt konfiguration, eller vilken modul som passar.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

tack för svaret! Ska försöka göra det. Och angående hur många minnes-platser det är i burken, så är det två bara .

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!