Apple får hosta upp $100 miljoner för patenttvist

Permalänk
Melding Plague

Apple får hosta upp $100 miljoner för patenttvist

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tror inte $100 miljoner sved så mkt i apples plånbok.
creative behöver dom säkert

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

de har säkert råd... dock roligt med den texten.. made for ipod.. var tod made in china vägen :D:P

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hatar sånt här, vadå patent på att man först klickar på ett val och därefter får ytterligare val?

HALLÅ VAKNA!?!?

hur kan man få patent på sånt? Jaha, bara precis ALLA elektroniska prylar är ju uppbygda så?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Tycker också det verkar lite skumt... såna där menyer har jag sett många gånger... typ varenda jävla mobiltelefon :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag ska ta patent på att andas. Att först dra ihop lungorna, för att sedan expandera för att få luft att sugas in och pumpas ut. Använder ni er av den metoden skall jag ha 100 mille av er med

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Det handlar om att man kan få patent på tamigf*n vad som helst i USA. I Sverige skulle du aldrig få ett patent på ett simpelt menysystem då det saknar de kriterium för nyhet och uppfinningshöjd som alltid krävs för ett patent.

USA tillåter patent på "liv" också. Något som absolut inte tillåts i Sverige/Europa. Tyvärr så finns det överenskommelser som gör att vi i Sverige skall respektera amerikanska patent. Varför tyvärr? Jo därför att vissa cancerprov t.ex. måste skickas till USA för dyr analys när man skulle kunna göra det på ett par timmar nästan gratis i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja detta var verkligen löjligt.

Permalänk
Medlem

Apple tycker garanterat att summan var skitsamma. Dom är garanterat nöjda med att creative nu håller käft.

Ang patent, vi bor i europa där vi har någorlunda vettiga patentregler på området. Dock går amerikanska storföretags lobbyister(kuksugare och rövslickare är mer passande för dessa egentligen) deras ärende och håller på att tvinga fram samma fanskap i EU. Går det igenom tvingas vi på det med.

Hela grejen med patent på mjukvara är egentligen skitsnack. Kod skyddas av copyright så patent är egentligen bara ett sätt för jättar som IBM, SAP, MS och Oracle att mörda nytillkommna konkurenter utan att behöva köpa dom. Patent borde gälla enbart på fysiska inovationer.

Permalänk
Avstängd

nu kommer vi se hetare creative produkter framöver när dom får 100miljoner att lägga på forskning osv

instämmer med Mor5ives bort med pantent på mjukvara

Permalänk
Medlem

Det går inte att ta patent på mjukvara. Däremot så går det att ta patent på mjukvara som är kopplad till en viss produkt, t.ex. en iPod.

Permalänk

OK, då tar jag patent på en mjukvara som är kopplad till en PC. Får jag rätt då?...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

men så är det ju i usa, man kan ta patent på vad som helst i stort sett (lite övrrdrivet då men lättare än i sverige).

man kanske skulle ta o ta patent på hjulet o sen stämma alla :D:D

att man kan ha patent på sorteringen artist => album => låtar, det tycker ja är lite halvkonstigt. det är ju inte direkt nån utstickande sortering, utan en av de mest logiska och väldigt allmän

kanske är 100 miljoner dollar en struntsumma för apple, men samtidigt så har det ju sagts på senare tid att det fanns risk att apples advokater skulle köra över creative totalt. dels pga. luddigt patent och dels pga. att apple har en ganska stark "advokatgrupp", MEN de är säkert svindyra oxå, så för apple var nog detta det billigaste.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Sötast

*söker patent på att gå framlänges*

Permalänk
Medlem

Men snälla... va fjantigt utav creative...

Permalänk
Inaktiv

apple är em konkurrent till creative ju. man förstår att de vill göra vad de kan för att vinna lite marknad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Men snälla... va fjantigt utav creative...

Fjantigt? Hur tänker du då? Jag hade sjunkit bra mycket lägre än så om jag fick 100 mille för det.

Permalänk
Medlem

Det är bara bra, då kan creative satsa lite av dom pengarna på att hitta på ännu fetare men kanske också billigare ljudkort.
$100 mille är ju inget för Apple med tanke på hur mycket plus dom går på ipods.

Permalänk
Medlem

100,000,000$ ?

Satan, det är mycket pengar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Hela saken med patent har gått på tok för långt, hur i helsike kan man patentera logiken i et hirarkiskt menysystem ?!

Visa signatur

I bought it from the INTERNET !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Men snälla... va fjantigt utav creative...

tycker det är mer fjantigt av folk och säga tex. " jag ska ta patent på andning" "på hjulet" etc. etc.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Du kanske upplever det fjantigt, men jag tror mest deras kommentarer är för att humoristisk reflektera på hur dagsläget är. Att om dom kan patentera något så enkelt som ett menysystem så dyker tankarna upp vilka andra löjliga saker som finns att patentera, andning, hjulet. Detta för att få en "haha, nej det går ju inte, så tokigt!" tanke, för att senare ersättas av skräck och fasa inför att det kanske inte är så illa tänkt, speciellt inte när man t. ex kan patentera hur man gungar i sidleds. Se: http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn2178 samt http://www.patentstorm.us/patents/6368227-fulltext.html. Och så har ju även Microsoft patent på dubbelklicket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
tycker det är mer fjantigt av folk och säga tex. " jag ska ta patent på andning" "på hjulet" etc. etc.

humor? ironi? nått av de orden måste du ju känna igen vad de flesta som skriver så vill få fram är att cratives patent täcker nått som är så självklart, alltså det mest logiska sättet att sortera sin musik. kanske oxå en av anledningarna till att apple inte tog patent på det, även fast de släpt sin första ipod innan creative tog patentet. kan till och med varit så att creative märkt att apple inte tagit patent o tog chansen. uppenbarligen höll det.

personligen tror jag som sagt apple kunnat vinna en rättstvist, men rättegångskostnader för deras advokater hade blivit större än va de nu lagt ut, då processen hade blivit lång

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det är helkass humor. Det är inte ens lite roligt att säga sådär.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är helrätt. Tyvärr men jag kan inte låta bli att le åt allt som går Apple emot (och deras fanatiska anhängare av olika sorter)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Grejen är ju att det är helkass humor. Det är inte ens lite roligt att säga sådär.

Ok! Jag tror på dig, du vet nog bäst.

Själv tyckte jag det var en gnutta roligt. Ivf första gången, men jag hade nog bara fel, eller hur?

Tycker det där patentet på att gunga i sidled eller i en oval var klockrent. Som det står i artikeln var det ju inte ens något "snabbformulär" som använts utan en riktig ansökan.

Håller helt med om att det är sjukt att man kan ta patent på ett så uppenbart system. Visst att många av de bästa uppfinningarna är briljant enkla, men det är som flera säger stor skillnad på ett sådant sätt att sortera som om man uppfinner/ tillverkar någon liten makapär. Det här är ju ungefär lika idiotiskt som att få ett patent på att sortera saker i bokstavsårdning eller att skriva sifferföljden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9.

Jag ska nog ta patent på layouten på en knappsats, alltså:

123 456 789 0

Sen ska jag stämma alla som tillverkar telefoner, miniräknare, kodlås, fjärrkontroller osv.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
hatar sånt här, vadå patent på att man först klickar på ett val och därefter får ytterligare val?

HALLÅ VAKNA!?!?

hur kan man få patent på sånt? Jaha, bara precis ALLA elektroniska prylar är ju uppbygda så?

Patent kan man bara ta på något som löser ett tekniskt problem, vilket det menysystemet gör, och att vara själva med att ha produkter med ett bra menysystem (som detta fallet handlar om) gynnar ju Creative något så ordentligt, om de har råd med patent på något sådant, så klart de gör det, ett företag som creative är ju till för att dra in pengar...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
100,000,000$ ?

Satan, det är mycket pengar.

Det är EXAKT 720,904,104.81 SEK

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

The Land of Possibilites, eh? Du kan sätta patent på vad du vill. Du kan bli stämd av inbrottstjuven som halkade på hallmattan och bröt benet. Scheisse.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x