Olika profiler i Windows!

Permalänk
Medlem

Olika profiler i Windows!

Hej!

Ær det någon som har något bra tips på hur man kan gøra før att få olika "profiler" i windows...

Tex vid inloggningen att man har ett par olika inloggningar før olika egenskaper... Eller att man væljer anvændningsområde efter man loggat in eller nåt...

Jag vill ha en trippad verison av windows før grafik hantering tex (dvs stænga av ipod koppling, msn div hjælp program mm...

En profil før musikskapande, en profil før spel och en før vardaglig anvændning (surf film mm...)

vore liksom bekvæmt att slippa manuellt avsluta alla processer varje gång man ska gøra något før att fria upp minne och kraft...

ær det något man kan gøra i regedit tex? eller finns det små program som kan hjælpa till?

datorn kør win xpp...

tack før hjælpen!

//fabbe

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Varför har du detta behov av att stänga ner diverse program?

Program som ligger i bakgrunden drar ju ingen processorkraft och oftast väldigt lite minne jämfört när de används.

Sitter du på 512Mb RAM eller mindre kan jag förstå dig men köp isåfall försjutton en begagnad 512Mb pinne för max 300kr. Det är ju mycket bekvämare att bara kunna göra det man vill utan att tänka på vilken profil man för tillfället använder.

Som exempel har jag alltid mitt och min tjejs konto inloggat. Det drar en del minne(500Mb för tillfället av 2048Mb) men processoranvändningen ligger fortfarande på 0%.
Om det är så att processorn belastas i inödan får du nog kolla över vad du har för bloatware installerat i datorn.

En lösning på ditt problem är ju att ha olika användare på datorn. Man kan ju välja vilka program som ska startas automatiskt eftersom de använder olika konfigurationer så då kan du ju åtminstone välja bort en del som inte är påtvingade att köras.

Permalänk
Medlem

alltså... som det ser ut nu... så står det 10% cpu användning när jag inte gör någonting och endast IE och MSN är igång.... och 300 mb av ramen används.... 54 processer är igång.... och det känns liksom lite onödigt...

vad det gäller prestandan så är det så att jag gör lite halvtunga 3d renderingar (Archicad framförallt) och därför vill jag att datorn ska dedikera sig så mkt som möjligt åt det när jag gör det...

sitter på 1 gb i ram... men det är minimum för programmet... och därför vill jag ha dedikerade profiler utan att behöva rensa allting varje gång jag startar datorn....

btw din tjejs och ditt konto inloggat?!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
alltså... som det ser ut nu... så står det 10% cpu användning när jag inte gör någonting och endast IE och MSN är igång.... och 300 mb av ramen används.... 54 processer är igång.... och det känns liksom lite onödigt...

vad det gäller prestandan så är det så att jag gör lite halvtunga 3d renderingar (Archicad framförallt) och därför vill jag att datorn ska dedikera sig så mkt som möjligt åt det när jag gör det...

sitter på 1 gb i ram... men det är minimum för programmet... och därför vill jag ha dedikerade profiler utan att behöva rensa allting varje gång jag startar datorn....

btw din tjejs och ditt konto inloggat?!

Du borde kanske kolla upp vad det är som tar kraft för är det annat än 0% vid idle så måste ju något vara fel. Jag har 41 processer, 309Mb upptaget nu(ungefär som dig då).
Men allvarligt, kolla upp varför du har 10% cpu, det verkar ganska konstigt om du inte har en uråldrig processor som kanske ligger på 10% vid idle. Jag har en AMD64 3000+ som körs i 2.2GHz som jämförelse.

Ja vi är påloggade samtidigt för att det ska gå snabbt och smidigt att växla mellan våra konton.
Hon har annat tema och så kan vi båda vara inne på MSN och allt annat samtidigt.

Sedan en sak till... köp mer minne!!!

Permalänk
Medlem

inloggade samtidigt... det luktar xp home då?...

som du kanske förstår så kan det bli svårt att övertala min domän administratör att fixa flera användare till mig för att jag ska kunna ändra lite i autostart... det är liksom inte riktigt vad jag är ute efter....

och mer minne visst... men jag har inte råd att köpa 2 gig till... sitter 2x512 i nu... och har två slotar... bärbart du vet....

någon annan som har en bra idé om vad jag kan göra... efterssom jag verkligen VILL HA dedikerade profiler....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Olika lokala konton är din lösning (en ny lokal inloggning ger en ny profil), det i kombination med hårdvaruprofiler kanske vore något? http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;30857...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T