Netgear lanserar mediaspelare för hemmet

Permalänk
Melding Plague

Netgear lanserar mediaspelare för hemmet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu vill vi bara se ett vättigt pris på den me.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Nu vill vi bara se ett vättigt pris på den me.

Jag har uppdaterat nyheten med det rekommenderade priset, som är 2 495 kronor. Dock verkar som de flesta återförsäljarna väljer ett något lägre priset på 2 200 till 2 295 kronor.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Inte så farligt. vad är det för os på en sån?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Frågan är om den fungerar som en Microsoft Extender om den gör det så skall jag ha en
Samt om den låter mycket?

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

En moddad xbox kan man få för 1500kr, xbox mediacenter (XBMC) spelar upp allt. DVD ISO filer, rar archives alla tänkbara format.
Stoppa in en 250gig hårdisk i den så finns det inte mycket som slår den. Har fortfarande inte sett en media spelare som slår det.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag har noll koll på allt vad den här nyheten handlar om, men jag associerar Viiv till Windows Media Center. Behöver jag WMC för att använda den här prylen?

Permalänk
Medlem

Håller med jahros, finns inget idag som slår xbox:en med en schysst disk. Den har ju också som sagt disk så man kan ha prylar lokalt. Sen ställer man om upplösningen på xbox:en så funkar det ju klockrent. Inga gamla scart kontakter kopplingar o sånt krafs.

Nej, varför skulle man vilja ha en sån där pryl frågar jag mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
En moddad xbox kan man få för 1500kr, xbox mediacenter (XBMC) spelar upp allt. DVD ISO filer, rar archives alla tänkbara format.
Stoppa in en 250gig hårdisk i den så finns det inte mycket som slår den. Har fortfarande inte sett en media spelare som slår det.

Håller med till 100%, jag chippade min xbox för några veckor sedan efter att ha haft min xbox i nästan 3år fyfan vilken skillnad.. trodde verkligen inte den skulle göra så här bra underverk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ingen digitalutgång i form av DVI elelr HDMI. Inget som gör enheten speciell överhuvudtaget. Som nämnts ovan, en moddad Xbox fixar saken eller ett flertal andra mediaspelare som fungerar på samma sätt, dock kan man få med HDMI-utgång för bilden för samma pengar!

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk

Nej, jag planerar istället att ansluta PC'n direkt till LCD tv'n plus förstärkaren med bra lång VGA kabel + bra lång optisk kabel (ca 8 meter vardera).

Det i kombination med Windows Media Edition borde bli bra. Antingen kör jag dual boot eller virtualisering på PCn. På det sättet kan jag använda min pc för olika syften och både som en vanlig dator och som en riktig media pc. Från olika ställen. Dvs både från ett arbetsrum med en 19 tums skärm och i vardagsrummet via min 40 tummare. Samma tangentbord, mus och mediapad för båda platserna (Logtitech Dinovo Bluetooth).

Permalänk
Medlem

Är lite osäker men kan Xboxen agera extender dvs ta emot alla data från MCE datorn?
Tror det är Xboxens begränsning?

Vill ju ha TV i fler rum om man säger så

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Xboxen med XBMC kan inte agera frontend till en pc med MCE. Så att styra tv-kort time-shifting fungerar inte.

Installerar du linux och kör MythTV på xboxen så kan den vara frontend till din linux pc, precis som en htpc med media center.

Men om du kan vara utan den funktionen så kan xboxen ta emot streams från VLC. Du kan även dela ut film på pc:n och kolla på dom över nätverket.

Xboxen kan även skala up filmer till högre upplösning. Dvs. skala up DVD filmer till 1080i. Det blir riktigt bra bild.

Nu ska denna fanboy sluta prisa xboxen...

(Den går att spela på boxen också)

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Fördelen med en mediaspelare som denna är väl att man kan använda fjärrkontroll(finns visserligen till x-boxen också) och att den mer känns som en "hifi pryl" det blir lätt lite mer leksak över x-boxen.
Alla vill inte ha en x-box i vardagsrummet.. Den passar liksom inte alltid in..

Visa signatur

R

Permalänk
Medlem

meen. problemet med xbox är att den inte klarar hdtv.
testa att spela t.ex en 720p fil på den...

iofs så är denna boxen ingen konkurrent då heller.

jag undrar när vi får se en sån här box byggd på linux / opensource
så att användarna själva kan skapa stöd för dom format som är och blir populära.
tillräckligt kraftfull för att utan problem spela upp film i 1080p
och sist men inte minst då ha varenda utgång man kan förvänta sig, hdmi, dvi, komponent, optisk och digital audio osv..
gbit-lan på det oxå såklart.

hade jag haft tid, kapital och ork hade detta varit något att utveckla.
självklart i kombination med en lättanvänd, strömsnål och tyst mediaserver

min förhoppning ligger för stunden till att ps3:an får sitt linux-stöd.

apple är ju på rätt väg med sin iTV, problemet där är ju bara att den endast går mot iTunes, och den lär ju knappast låta användarna importera xvid och dyligt... samt att vem FAN bygger upp en media-server i garderoben byggd på windows/macos och har ett itnues körandes?

nej nej, xbox funkar perfekt där, läser ju vanliga smb/sambashares osv..

Permalänk

Den klarar ju varken OGG eller DVD-ISO/.VOB?

BasseBaba - Nu pratar du ju om en dator... Hela grejen är att det ska vara billigt!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
meen. problemet med xbox är att den inte klarar hdtv.
testa att spela t.ex en 720p fil på den...

Det ska gå att spela HDTV material med xboxen, har själv sett ett Lost avsnitt med 720p.

säger som johros, Xboxen är en väldigt bra HTPC, ska man jämföra vad man får för pengarna så är xbox helt enkelt bäst. Dessutom finns det inget media OS som är bättre än XBMC. Nackdelarna med xboxen är ju att den inte kan spela in samt HDMI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros

Men om du kan vara utan den funktionen så kan xboxen ta emot streams från VLC. Du kan även dela ut film på pc:n och kolla på dom över nätverket.

Xboxen kan även skala up filmer till högre upplösning. Dvs. skala up DVD filmer till 1080i. Det blir riktigt bra bild.

skala upp dvd till 1080i? Vilken kabel? vilket program?

streama över vlc ... någon som har lust att förklara lite mer?

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
En moddad xbox kan man få för 1500kr, xbox mediacenter (XBMC) spelar upp allt. DVD ISO filer, rar archives alla tänkbara format.
Stoppa in en 250gig hårdisk i den så finns det inte mycket som slår den. Har fortfarande inte sett en media spelare som slår det.

Fast den här har trådlös anlutning och är laglig. Vad jag vet så är det olagligt och chippa ett xbox.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog satsa på en kiss spelare, klarar nog MER divx format och kan fås med Hårddisk också.

Och ingen dvi?? hallllååå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
jag skulle nog satsa på en kiss spelare, klarar nog MER divx format och kan fås med Hårddisk också.

Och ingen dvi?? hallllååå

Problmet är bara följande:

- De kostar 3000:-

- Firmwaren är grymt buggig

- Du måste packa upp rar filerna.

Xbox är nästan ultimat. Köpte mitt för 800:- på rea, 150:- för fjärris och i med en 250GB HDD. Den spelar allt, du behöver inte ens packa upp rar-filer, den kör filmerna rakt igenom

Permalänk
Medlem

Alla dom media centrar har varit totalt ointressanta för mig pga att dom är halfärdiga produkter känns det som.
Citat "Den har ingen egen hårddisk utan kan endast strömma media från en dator, usb-sticka, nätverkshårddisk eller filserver till teven.
".
Jag menar alltså kravet är att man har en fungerande Dator så den är inte helt oberoende.
Jag bygger hellre en liten Htpc för lika mycket peng där jag tom uppgradera efter mina behov, kan spela spel, spela upp HDTV material, välja själv vilka codec jag vill ha, göra kontors jobb dvs koppla skrivare osv.

Än så länge så tycker jag att dom här produkterna är helt ointressanta.

Permalänk
Medlem

Den kan nog inte spela upp 1080p x264, eller 1080i/p mpeg2 heller för den delen, som har tillräckligt hög bitrate för att det ska störas av annan nätverkstrafik (100Mbit = gammalt?).

Tror inte en XBOX heller klarar av mina krav, så då får jag vänta lite till så att jag får pengar och har råd att köpa nåt dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Vad jag vet så är det olagligt och chippa ett xbox.

Näppeligen, det är inte olagligt att chippa en xbox, det är dock olagligt att placera en hackad bios på chippet, men det är en gråzon och mer eller mindre tillåtet om man gör det själv

/Daniel

Permalänk
Medlem

Distributörspriserna ligger på mellan 1990 till 2030Kr inkl moms btw.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Är väldigt skeptisk till Netgear och deras mediespelare. Har själv en mp101 som i princip inte gör annat än buggar. Funkar ungefär varannan gång man startar den.
Sen har Netgear slutat att supporta den och utvecklar inga fler firmwares eller softwares till den heller, så Netgear håller jag mig gärna borta från när det gäller denna produktkategori.

Har ni tid över, läs gärna i Netgears supportfurum om MP101, ganska underhållande att läsa riktigt arga kunders kommentarer.:)

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

var på väg att köpa en mp101 för något år sedan.. glad att jag inte gjorde det.. söker fortfarande efter den ultimata medialösningen..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Vila i frid

Då är frågan om den här kan ansluta till random NFS, SMB share?

Det enda man vill ha är en passiv tyst enhet som ansluter till en NAS och spelar upp alla möjliga format.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_epost
Antingen kör jag dual boot eller virtualisering på PCn. På det sättet kan jag använda min pc för olika syften och både som en vanlig dator och som en riktig media pc. Från olika ställen. Dvs både från ett arbetsrum med en 19 tums skärm och i vardagsrummet via min 40 tummare. Samma tangentbord, mus och mediapad för båda platserna (Logtitech Dinovo Bluetooth).

Lycka till me dom planerna.. hehe

Permalänk
Medlem

Visst, xboxen är en riktigt fin HTPC. Men ska man köpa en enhet speciellt för ändamålet är väl första KRAVET en TV-tuner?

Det fixar inte xboxen.

Förutom det och HDTV så är xboxen oslagbar, så klarar man sig utan det så är det bara att springa och köpa