Produkttest: Logitech MX Revolution

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Men du måste väl förstå att de bara handlar om mjukvaran, knappen i sig är nog som vilken "extra knapp" som helt på en vanlig mus.

Det jag saknar är ett program som kan känna av olika musröelser, Det som har spelat Black and White förstår nog.

Att man gör en bestämd rörelse på skärmen bara så starats eller stängs vissa program eller olika funktioner.

Om någon vet nått sånt program så får dom gärna pm:a mig

Godmorgon btw.

ett sånt program tror jag det finns till firefox.. ska inte säga säkert.. men man kan öppna nya flikar och dylikt.. du kan ju försöka hitta det

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweTrance
Varför satte dem inte in bluetooth de dumma ......... Räckvidden suger

har inte BT sämre responstid än RF ?

Permalänk
Medlem

bloatware

Permalänk
Medlem

hmm...
"innovativt/revolutionerande" scrollhjul... m.a.o. en end-knapp på musen.
Ett extrascrollhjul vid tummen (vilket f.ö. känns som en dum placering), men inget nytt med det egentligen.
Märkbart seg överföring i en tidsålder då sådant borde vara utdött.

måste säga att det hela känns väldigt "innovativt" och "revolutionerande"
Det skulle väl i så fall vara programvaran som ska ha en eloge för det, för musen i sig verkar inte ha så mycket nytt att komma med. Vore nice om någon gjorde liknande mjukvara som gick att använda till alla möss istället, men en endknapp och ett extra scrollhjul (A4-tech någon?) är nog inte vad jag skulle våga kalla någonting nytt, och att det tagit dem 2 år att komma på det säger nog mer om dem än om musen... men några extra möss säljer det säkert.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

exakt när är det användbart att scrolla 5000 sidor på några sekunder?

Clark Kent uppskattar det säkert, frågan är bara om skärmen hinner med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

orka med nya möss ^^

sitter med en budget mus från Dexxa .. enda nackdelen jag har med den är att jag saknar en pad och kanske att jag ibland stör mig på att de relativt stora knapparna borde vara större.. musen bör vara längre

dock IE 3.0 gamla eller nya är den bästa jag använt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en "ergonomiskt utformad" supermus.
Kan de inte vara så pass innovativa nästa gång att de gör en vänsterhänt modell också. Eller det var svårare än komma fram med än ett scrollhjul som skrollar tusentals sidor i sekunden......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Jag var före Logitech: Jag tog bort kuggbromsen på hjulet i min Optical Blue och la en droppe olja på hjulaxeln, nu snurrar den som aldrig förr. Synd bara att det är helt värdelöst när man spelar något fps...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
exakt när är det användbart att scrolla 5000 sidor på några sekunder?

Clark Kent uppskattar det säkert, frågan är bara om skärmen hinner med..

Själv har jag redan märkt hur smidigt det fungerar när du byter mellan program, och musen samtidigt byter scrollhjulsfunktion. Byter jag till Windows Media Player så byter musen till steglöst, och jag kan lätt scrolla igenom musikbiblioteket. Läser jag en pdf fil, likaså. Kör jag t.ex IE så används kugghjulet, fungerar finfint.

Dock så märks det ett par "buggar". I IE är det inte alltid det går att använda det steglösa hjulet. Men det kan bero på att det kanske är andra program i IE som körs. Kan vara en inställningssak.
Dessutom kan den automatiska skiftningen "halka" efter vid programbyte. Kan vara för att datorn ligger så belastad så den inte hinner med för min del.

Hållbarheten på det här scrollhjulet känns också bättre men får se hur det är med det.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är ganska enkelt att skruva av och ta bort det där felplaserade scrollhjulet, för det ser verkligen inte bekvämt ut för tummen.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Trevligt hjul... synd att den verkar suga eljest.. (sladdlös, delay, tummhjul?hallå, räckvid, ergonomi).

Hur fungerar växlingen mellan kugg/fri? elektromagnetik+snäppschuck?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Jag antar att det är ganska enkelt att skruva av och ta bort det där felplaserade scrollhjulet, för det ser verkligen inte bekvämt ut för tummen.

Sitter man med musen som det är tänkt i handen, förutsatt att man inte har för stora händer, så ligger ju tumhjulet framför tummen. Problemet är att jag i princip aldrig, ta detta rätt nu, rör armen vid användande av musen, utan använder framförallt fingrarna och mindre handleden för att föra runt musen. Problemet uppstår när jag typ vrider musen med fingrarna, då kommer tumhjulet där jag vill lägga tummen. Men har inte använt den i spel än, så vet inte hur det kommer påverka.
Så vill det sig illa så tar jag bort hjulet, eller använder en annan i spel.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Jag gillar den där snabbsök knappen grymt starkt, även om det är hyffsat smidigt med sök-knappen i Firefox idag så skulle jag tycka om att kunna snabbt söka från pdf och wordfiler. Hade musen varit något billigare hade jag hoppat över den direkt.

Får nog vänta nått halvår så den kommer ner i pris.

...
CTRL-T är snabbare, och i PDF/Worddokument är CTRL-F snabbare. På alla sätt går det bara långsammare att använda sökfunktionen!

Tragiskt hur Logitech lurar folk som inte kan bättre alternativ ^^

denstore, Inser du inte hur dumt och onödigt det skulle vara med en vänsterhänt version? Sisådär (Helt påhittade siffror) 99% av alla använder musen åt höger, och av gamers pratar vi säkert 99,5%. Att göra en vänsterhänt version skulle troligtvis innebära att båda versionerna skulle bli ännu dyrare (Då man måste tillhandahålla två olika modeller).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Vad duktiga dom är, 2år för en påse med skit.

En sak jag verkligen irriterar mig på, alla dessa jävla knappar på möss som inte går att ändra till vilken funktion som helst.
Har en mus med 8st knappar men dom går inte att ändra alls på, förutom 3st tack vare windows går att ändra till höger, vänster och enter eller liknande.

Jag vill ha en mus där knapp 4 motsvarar t ex. tangent "P" på bordet, inget jävla förinställda "rota i soptunnan"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Har en mus med 8st knappar men dom går inte att ändra alls på, förutom 3st tack vare windows går att ändra till höger, vänster och enter eller liknande.

vad har du för skum mus som inte klarar av sånt?

Permalänk

Jag har aldrig varit impad av Logitechs programvara. Retar mig alltid på massa funktioner som borde finnas och egentligen borde vara en skitsak att lägga till.

denstore Logitech har faktiskt gjort rätt många modeller även för vänsterhänta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Snabbsökfunktionen och dokumentväxling... Uruselt! Dokumentväxling med musen är bara mer störande än att använda windows inbyggda, och snabbsök kräver att man klickar på en knapp, flyttar musen och klickar med musen, för att sedan förflytta högerhanden till tangentbordet, skriva in det man ska och sedan gå tillbaka med högerhanden - istället för att bara använda Firefox inbyggda CTRL-T google sökord ENTER.

Jag antar att man kan "fuska" sig till Firefox-support genom att binda en knapp till ett tangentbordskommando. Någon som vet vilka tangentbordskommandon som är "öppna filhämtaren" i Fx?

Ctrl+J ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
denstore Logitech har faktiskt gjort rätt många modeller även för vänsterhänta [/B]

Tja, jag vet inte om jag håller med om det. 610:an finns för vänsterhänta, och det finns några stycken andra som är symetriska, men de ligger knappast i high-end-skiktet.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Den största sträcker sig över hela musens bredd längst fram vilket minskar friktionen

hm, är det jag som missat fysikföreläsningarna?

Innebär inte större friktionsyta högre friktion?

Varför skulle annars formel-1 bilarnas däck vara så stora och platta?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Vad exakt är det för skillnad på mekaniken till scroll-hjulet? De flesta möss jag skruvat upp har optisk avläsning. Min 98.- biltema-mus har en potentimeter liknande sak. fungerar faen så mkt bättre än optisk avläsning. Nån som har denna "supermus" och kan berätta och ev. ta foton hur mekaniken ser ut?

Visa signatur

<Insert something here>

Permalänk
Medlem

LOL, har Herman haft fysik i skolan? Större yta = mindre friktion, jo tjena?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag har aldrig varit impad av Logitechs programvara. Retar mig alltid på massa funktioner som borde finnas och egentligen borde vara en skitsak att lägga till.

denstore Logitech har faktiskt gjort rätt många modeller även för vänsterhänta

tesra detta underbara tillägg

http://www.logigamer.com/forums/viewtopic.php?t=142

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
LOL, har Herman haft fysik i skolan? Större yta = mindre friktion, jo tjena?

Om man har en tygmatta och försöker dra en spik över den så märker man att det är många gånger tyngre än att dra en mus. Hur går det ihop? Jo spiken har visserligen mycket mindre yta, men friktionskonstanten är många gånger större en musens.
Om en mus har små kontaktytor så kan de gräva ner sig i musmattan och orsaka större friktion än en vad en stor kontaktyta skulle göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
exakt när är det användbart att scrolla 5000 sidor på några sekunder?

Clark Kent uppskattar det säkert, frågan är bara om skärmen hinner med..

Mm, jo, för om man scrollar 5000 sidor så är det nog för att läsa alla sidor...

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Akke
LOL, har Herman haft fysik i skolan? Större yta = mindre friktion, jo tjena?

Friktionen är helt oberoende av ytan, såläng den "mindre ytan" har samma friktionskoefficient som den "större ytan" spelar det ingen roll. Det är vikten som påverkar friktionen, inte ytan.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[..] och snabbsök kräver att man klickar på en knapp, flyttar musen och klickar med musen, för att sedan förflytta högerhanden till tangentbordet, skriva in det man ska och sedan gå tillbaka med högerhanden [...]

Ähh va...

Har du överhuvudtaget läst artikeln? Eller har du bara chansat dig till vad funktionen "One Touch Search" är? Här nedan följer ett utdrag ur artikeln som förklarar det smidiga i funktionen. Något som inte alls involverar ett tangentbord.

"Genom att markera ett ord eller en mening och trycka på knappen öppnas en webläsare som söker efter just detta. Som ett exempel markerar vi ordet "SweClockers" när vi skriver detta och trycker på One Touch Search-knappen och vips öppnas en webläsare och söker efter SweClockers."

// Holm

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Ser rätt lovande ut men jag kör vidare på MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweTrance
Själv har jag redan märkt hur smidigt det fungerar när du byter mellan program, och musen samtidigt byter scrollhjulsfunktion. Byter jag till Windows Media Player så byter musen till steglöst, och jag kan lätt scrolla igenom musikbiblioteket. Läser jag en pdf fil, likaså. Kör jag t.ex IE så används kugghjulet, fungerar finfint.

Dock så märks det ett par "buggar". I IE är det inte alltid det går att använda det steglösa hjulet. Men det kan bero på att det kanske är andra program i IE som körs. Kan vara en inställningssak.
Dessutom kan den automatiska skiftningen "halka" efter vid programbyte. Kan vara för att datorn ligger så belastad så den inte hinner med för min del.

Hållbarheten på det här scrollhjulet känns också bättre men får se hur det är med det.

men allt det där kan jag redan göra med min helt vanliga IEXP-mus från förra årtusendet..

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Langos
Mm, jo, för om man scrollar 5000 sidor så är det nog för att läsa alla sidor...

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Akke
LOL, har Herman haft fysik i skolan? Större yta = mindre friktion, jo tjena?

Friktionen är helt oberoende av ytan, såläng den "mindre ytan" har samma friktionskoefficient som den "större ytan" spelar det ingen roll. Det är vikten som påverkar friktionen, inte ytan.

[/QUOTE]

nej exakt, så vad är poängen? (föutom att det tar en jäkla massa tid istället när man bara kan hoppa direkt till sidan man ska till)

så ytan påverkar inte friktionen? om två ytor delar samma värde men är olika stora så har de nog rimligen inget mer gemensamt utöver just det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Friktionen är helt oberoende av ytan, såläng den "mindre ytan" har samma friktionskoefficient som den "större ytan" spelar det ingen roll. Det är vikten som påverkar friktionen, inte ytan.

Friktionen är inte alls helt oberoende av ytan, men det blir så i slutändan. Ju större yta du har desto mer friktionskrafter genereras mellan ytorna. MEN, eftersom du har större yta så minskar trycket mellan ytorna, vilket innebär att det minskade trycket och de ökade friktionskrafterna tar ut varandra så det blir ingen skillnad.

Friktionskraften är endast beroende av friktionskoefficienten och kraften som ytorna utövar på varandra.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Avstängd

friktion och friktion, kör med vaselin... 100% sexuell betydelse

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Om man har en tygmatta och försöker dra en spik över den så märker man att det är många gånger tyngre än att dra en mus. Hur går det ihop? Jo spiken har visserligen mycket mindre yta, men friktionskonstanten är många gånger större en musens.
Om en mus har små kontaktytor så kan de gräva ner sig i musmattan och orsaka större friktion än en vad en stor kontaktyta skulle göra.

Så varför är inte hela undersidan en ända stor glidyta?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds