Permalänk
Medlem

Tjänst: Telia upp till 20/2,5Mbit/s
Avstånd till station: 1300m
Downstream: 18,2Mbit/s
Upstream: 2,8Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har Telia 8, med 8 ner och 0,8 upp... kan man få med 8 ner och 2,5 upp? Vet att 24/2,5 finns att tillgå, men behöver inte mer än 8 ner, bara mer kalliber upp. Går det att uppgradera, mot en förhöjd månadskostnad?

Tack!

jag antar att du vill göra detta för att spara pengar.
men eftersom det endast skiljer 30:- mellan 8/0,8 mbit och 24/2,5 så känns det inte som att det är så mycket att bråka om.

Permalänk
Medlem

Nu har man rätt modem för detta. ska man ställa in ADSL2+ Annex M eller ADSL 2 Annex M?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det skall ju ske automatiskt men adsl2+ annex m är det om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ligger fint på 1Mbit fortfarande =/

--------------

Löste sig, uppdaterade router och sen gick det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hmm jag har ni gått och uppgraderat till 24/2,5. Du skulle fixa det tills den 4 januari. Frågan är dock om mitt modem (http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcG...) klarar detta? Enligt deras sida verkar man ska måsta uppgradera FWn? Hur gör man det på ett ADSL-modem? Kan man komma åt modemet från webbläsaren, t.ex. 192.168.x.x? Nån som har någon koll när denna uppgradering kommer finnas tillgänglig?

EDIT: Såg nu att den finns ute :D, frågan är dock hur man ska gå tillväga?

EDIT2: Ladda ner den till en annan dator men nu finns filen inte kvar, och den går inte att ladda ner ifrån deras sida längre?! Vad ska man nu göra dåe?

God förtsättning!
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

....

jag hittar fan inga uppdateriga bara en uppgraderingsguide..

vart e uppdateringarna?

Permalänk
Medlem

Åååååh vad jag hatar support ibland.....eller försäljare.

Jag hade ju ingen aning om uppgraderingen till 2.5mbit förän BBB ringde mig för nån vecka sen och erbjöd deras nya Pro abb. med 3mbit upp. Jag kolla direkt in Telias sida och hittade uppgradering och allt funkade hur bra som helst.

Jag ringde sen Telia några dagar senare och ville kolla bindningstiden på mitt abb. eftersom den borde gå ut snart. Jag nytecknar mig till månadspriset 349spänn i månaden med gratis digitaltv i ett år som en bonus. Detta var ju skitbra eftersom jag precis sagt upp Comhem pga höga kostnader.

Vad han jag pratade med däremot INTE sa var att 2.5mbit uppströms inte fungerar av tekniska skäl när man kör digitaltv. Märkte detta idag när upphastigheten hade sjunkit till 1mbit igen.

Det intressanta var att han och jag satt och pratade om att jag var så himla nöjd med 2.5mbit upp att jag gärna körde på 12månaders bindningstid igen.......

Hoppas nu att detta går att fixa för jag blir galen om jag får köra på 1mbit igen. Det är helt klart viktigare än gratis digitaltv.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Vad de även glömmer att tala om är att de höjer pingen markant för att digitaltvn ska bli stabil, mycket dåligt.
Jag avbeställde så fort jag kunde men det var lättare sagt än gjort visade det dig.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix

Vad han jag pratade med däremot INTE sa var att 2.5mbit uppströms inte fungerar av tekniska skäl när man kör digitaltv. Märkte detta idag när upphastigheten hade sjunkit till 1mbit igen.

Det funkar kanon hos B2B

Permalänk
Medlem

Ja OH SHIT.....min ping höjdes ifrån 6ms till 20ms när jag pingade ping.sunet.se

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Min höjdes från 11ms till 27ms

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Åååååh vad jag hatar support ibland.....eller försäljare.

Jag hade ju ingen aning om uppgraderingen till 2.5mbit förän BBB ringde mig för nån vecka sen och erbjöd deras nya Pro abb. med 3mbit upp. Jag kolla direkt in Telias sida och hittade uppgradering och allt funkade hur bra som helst.

Jag ringde sen Telia några dagar senare och ville kolla bindningstiden på mitt abb. eftersom den borde gå ut snart. Jag nytecknar mig till månadspriset 349spänn i månaden med gratis digitaltv i ett år som en bonus. Detta var ju skitbra eftersom jag precis sagt upp Comhem pga höga kostnader.

Vad han jag pratade med däremot INTE sa var att 2.5mbit uppströms inte fungerar av tekniska skäl när man kör digitaltv. Märkte detta idag när upphastigheten hade sjunkit till 1mbit igen.

Det intressanta var att han och jag satt och pratade om att jag var så himla nöjd med 2.5mbit upp att jag gärna körde på 12månaders bindningstid igen.......

Hoppas nu att detta går att fixa för jag blir galen om jag får köra på 1mbit igen. Det är helt klart viktigare än gratis digitaltv.

Jag frågade uttryckligen om det hade någon påverkan på up/download samt ping. Jag fick svaret att kopplade jag ur boxen så hade det ingen påverkan. Innan jag ens kopplat in den åkte jag ner ordentligt både up/down. Vad jag förstått är det två saker det beror på, dels bandbredden som iptv behöver, men även felskyddet som måste vara högt.

Jag ringde ialla fall och klagade efter "ångerveckan" och de hävde det omedelbart och kopplade om mig direkt. IP-boxen och kortet har jag kastat in i en garderob och skickar tbax när de ger mig ett krav, kan dom vilseleda så kan jag strula.
Märkte ni oxå att enkla saker som surfa började gå lite trögare?

Permalänk
Medlem

Ja jag frågade också om det skulle bli några problem med hastighet osv men han sa precis som du säger att kopplar man ur boxen är det inga problem.......

edit: Ja nu var det avbeställt, inga problem där inte...*phew*

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

en SNABB FRÅGA, hinner ej söka.

är 24/2,5 lika stabilt som 8/1?

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem iaf, känns väldigt stabilt.....

Beror ju på vad du menar med stabilt iofs. Upphastigheten är inte stabil. Den fladdrar lite men annars är allt bra.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Mycket stabil för mej.

Permalänk

Nån som fått pingen att bli bra med 2.5mbit upp än då? Har hört en hel del klagomål på att den ökat drastiskt..

Permalänk
Medlem

Stabilt för mig alla fall, Pingar 4-6 mot ping.sunet.se
Det duger för mig

Permalänk
Medlem

Pingar också 6ms mot ping.sunet.se

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

zyxel 660

jag har ett lite annat problem , när jag uppgraderade till 24 mbit. så bytte jag även mitt zyxel till ett d-link modem o en belkin router, de fungerade skit bra, fick ut 18 mbit ner uppströms runt 2,3 mbit , men nu på senare dagar har jag upptäckt att bredbandet har blivit slött, så jag kollar med ett tcp test med bredbandskollen, jag får ner 6 mbit, uppströms 1 mbit, då började jag med att stänga av alla andra datorer i huset. nej inte de. så skaffade jag ett program som kollar upp alla datorer på nätverket (laneye) hittade inget främmande, då prövade jag med att sätta tillbaka mitt gammla zyxel 660 och då lyser allting grönt, förutom internet dioden , den lyser rött.. vad i HEL.. är problemet... HJÄLP

Visa signatur

hexa core amd 4 g ram
raptor 74 gb asus asus corsair formula crossfire 6870hd corsair 750 watt

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Är det någon som vet om telia har planer på att öka uploaden på sina övriga abb (annex M klarar väl längre avstånd än 2.5 km)
Eller är det bara att sitta å vänta på att ev. vdsl2 ska komma inom ca 5 år?
(Har 2800 meter till stationen och kan ej få 24Mb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LapinTop
Lånar tråden lite.
Är det någon som vet om telia har planer på att öka uploaden på sina övriga abb (annex M klarar väl längre avstånd än 2.5 km)
Eller är det bara att sitta å vänta på att ev. vdsl2 ska komma inom ca 5 år?
(Har 2800 meter till stationen och kan ej få 24Mb)

Annex m hjälper inte mycket på längre avstånd än 2500m så det kommer nog aldrig att komma till dig och det är samma sak med VDSL2. VDSL2 funkar bara på korta avstånd.
Så om du inte får uppgraderad kopparlina eller din telestation flyttad så kommer du nog aldrig få snabbare hastighet via telenätet än vad du har idag...

Permalänk
Avstängd

bara byta till BBB så får du 24 mbits , dock kan du nog inte räkna med högra hastighet än typ 14mbit

Permalänk
Medlem

.