Western Digital Caviar SE16 WD5000KS 16MB 500GB

Permalänk

Western Digital Caviar SE16 WD5000KS 16MB 500GB

Såg att Western Digital Caviar SE16 WD5000KS 16MB 500GB var riktigt billiga när det gäller 500gb-diskar. Men då undrar jag hur bra är WD... efter att ha kollat runt lite verkar dom vara bra på det mesta: tysta, svala och bra prestanda. Vad jag dock inte har nån aning om är garantier, är det 1, 2 eller 3 år som gäller, och hur sker eventuella byten?

sen fanns det även en annan modell med på prisjakt.nu : Western Digital Caviar RE2 WD5000YS 16MB 500GB. Vad är det för skllnad på dessa egentligen? Det var nån som sa att den senaste var Raid Edition och den första var Standard Edition, men vad är då egentligen för skillnad? Jag hittade en länk här som jag ska kolla närmare på så länge: http://techreport.com/reviews/2006q3/wd-500s/index.x?pg=1

EDIT: Såg i artikeln att diskarna är rätt lika (den ena var desktom och den andra var enterprise), de enda storaa skillnaderna var garantin som är 5år för RE2 jämfört med max 3år på SE16 och att RE2 är mer lämpade för RAID.

Jag är dock fortfarande intresserad av att veta hur garantiärenden hanteras av WD, nån som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

3år garanti förutom raptor-serien som har 5år.

Har 8st WD diskar och har ägt en drös innan.
Aldrig haft problem med dem.
Har ett par Seagate som går fint också men tycker
ändå WD är strået vassare. Tystare och mindre varma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
3år garanti förutom raptor-serien som har 5år.

Har 8st WD diskar och har ägt en drös innan.
Aldrig haft problem med dem.
Har ett par Seagate som går fint också men tycker
ändå WD är strået vassare. Tystare och mindre varma.

Låter bra det, men du har fel i att endast raptorn har 5år, alla enterprise-diskar (däribland RE2) har 5 års garanti, hittade på den på WD's hemsida nyss: http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveI...

Men jag är fortfarande intresserad av att veta hur bra dom hanterar eventuella garantiärenden där man behöver ny disk. Får man en ny disk tillbaks först och skickar tillbaks den gamla efter ett tag som hos maxtor? Eller måste man skicka in sin egna först och sen vänta flera veckor på att få en ny?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie
Låter bra det, men du har fel i att endast raptorn har 5år, alla enterprise-diskar (däribland RE2) har 5 års garanti, hittade på den på WD's hemsida nyss: http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveI...

Men jag är fortfarande intresserad av att veta hur bra dom hanterar eventuella garantiärenden där man behöver ny disk. Får man en ny disk tillbaks först och skickar tillbaks den gamla efter ett tag som hos maxtor? Eller måste man skicka in sin egna först och sen vänta flera veckor på att få en ny?

Skiljer från affär till affär......

Varför vara så negativ och tro att allt man köper går sönder. Har själv 6st WD diskar (2st Raptor och 4st JD) inga som helst problem.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är extremt nöjd med mina nya WD5000YS. Jag kör dem inte i RAID f.n., men för det priset tex komplett tar (2150.-) är det ett enkelt val tycker jag.

Snabb, sval och tyst (jag kan inte höra varken sökljud eller motorljud i min P180 över fläktarna. Mina två WD4000YR smattrar som kanstanjetter vid sök i jämförelse och är varmare). Samt som nämnts 5års garanti och garanterad 24/7-drift.

Läs gärna mer här: http://www.storagereview.com/articles/200607/500_1.html

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Skiljer från affär till affär......

Varför vara så negativ och tro att allt man köper går sönder. Har själv 6st WD diskar (2st Raptor och 4st JD) inga som helst problem.

De diskarna som har 5års garanti lär inte skilja från affär till affär eftersom de är enterprise-diskar och har just den garantin att dom ska ha 5år. Men de andra vanliga diskara kunde ha allt från 1 till 3 år.

Sen är det väl klart man ska vara på den säkra sidan och ha garanti i 5år, det är ju efter 3år som som förmodligen kommer börja strula. 3 eller 4 diskar (kommer inte ihåg) har pajjat för mig, så jag vill gärna vara säker på att jag slipper köpa nya

Först tänkte jag köra dessa diskar i raid, men jag vet inte riktig längre om jag vill slänga ut så mycket pengar (på 4st och kontrollerkort) men en av dom lär ju inte sitta fel heller

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur marknaden ser ut för wd`s 500Gb diskar? Har dem precis sänkts till det nuvarande priset eller kan man förvänta sig en sänkning till snart. Strävar efter ett pris på ca 1300kr för dessa diskar...Hur lång tid kan man behöva få vänta på detta tro?

Permalänk
Hedersmedlem

1300.- lär dröja. WD är redan billigast på 500GB sist jag tittade. Du får ju tex WDs värsting-500GB WD5000YS för lägre pris än Seagates standard-500GB.

Tidigast en bit in på nästa år är mitt tips, men datorbranschen är synnerligen föränderlig. Juletider brukar dock betyda högre priser istället för lägre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro